Nekromanti Speltimmen v17 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Vi har redan etablerat att "turbaserat" och "stora robotar" är en kombination som funkar lite som kattmynta för mig. Så när det klassiska och rätt skojjiga brädspelet Battletech fick en kickstarter för ett tag sedan så pytsade jag såklart in. Och nu har jag spelat 104 minuter av det, vilket var nog för att klara typ första uppdraget.

Hur är det då? Jodå. Det är inte ett AAA-spel. Det är lite dåligt optimerad (en hel del fps-dipp), samtidigt som det inte är jättesnyggt (och har rätt kassa tillval för t.ex. antialiasing). Jämfört med till exempel Mechwarrior Online är det rentav ganska primitivt och fult. Det går att göra snygga spel med Unity, men det här känns som ett där de inte lagt ner jättemycket tid på polish.

Men nu gnäller jag ju bara. Det här är friggin' Battletech. Det är rätt kluriga turbaserade strider mellan gigantiska stridsmaskiner. Det har en singleplayer-kampanj som faktiskt känns relativt intressant och som jag är sugen på att se vart den tar vägen.

Det finns också mycket stora möjligheter för framtida expansioner - det här är ju ett gigantiskt universum som växt på sig hur länge som helst. Jag räknar med att det kommer att komma paket med nya mechs, kanske nya story arcs och uppdrag...

Är jag då nöjd, trots spelets signifikanta problem? Ja, det är jag. Att det här spelet ens blev gjort är amazing, och det är riktigt roligt att spela.

Bonuspoäng för att man kunde välja ett könsneutralt pronomen och blanda könsuttryck som man önskade i karaktärsgeneratorn =)

BETYG: 95-

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har lekt/spelat/byggt/förundrats över Nintendo Labo i cirka 60 minuter idag, tillsammans med min femåriga dotter.

Nintendo labo är ett stort paket som innehåller små byggsatser av kartong, i vilka man sedan placerar de avtagbara kontrollerna (joycons) och/eller själva switchkonsolen.

Den första, enklaste, byggsatsen är en sorts radiostyrd bil, men på ben istället för hjul. Bilens rörelser styrs av vibrationen på de joycon som sitter på höger respektive vänster sida av bilen, och styrs från switchens pekskärm.

Själva byggandet tog kanske 20 minuter, med en riktigt pedagogisk film som visar hur man skall göra (givetvis helt zoom och scrollbar). Sedan hamnar man i en liten app som låter dig styra bilen. Men vänta lite, där är ett reglage som låter dig ändra frekvensen på vibrationerna, och där är en knapp som slår IR-kameran i den ena joyconnen, och vad är "automatic mode" och fick vi inte med två byggsatser, så att vi kan köra RC-sumobrottning...?

Det här är riktigt kul! Själva byggandet är lite som att bygga med Lego (och jag ser fram emot de lite större byggsatserna). Spelen är i sig rätt basala, men i och med att man byggt dem själv finns stora möjligheter att komma på egna hacks och variationer.

Och sedan finns "garage mode", som innehåller ett enkelt grafiskt programmeringsspråk där man kan bygga lite vad man vill. Jag har sett klipp från Youtube på inbrottslarm, game-and-watch spel i kartong och allt möjligt.

Betyg 95+. Verkligen superkul att bygga tillsammans med min dotter, och det kliar i fingrarna att göra egna prylar i garage mode.

krank

Jag är sjuk och av hänsyn till mig (och för att slippa basilusker) så bestämde min spelgrupp att vi skulle ställa in dagens Kutulumöte.

Så istället har jag suttit hemma och kollat på youtubevideos, fipplat med min 3d-skrivare och tyckt synd om mig själv.

Och så har jag spelat nästan 100 minuter av Silent Hill: Homecoming.

Jag gillar, eller vill gilla, Silent Hillserien. Jag älskar atmosfären och den grafiska stilen.

Det jag genomgående inte älskar är däremot kontrollerna. Alla Silent Hillspel jag spelat har haft klumpiga kontroller, dålig kamera, skitjobbig strid.

Och det är typ så här också. Homecoming är rent stämningsmässigt helt OK. Grafiskt är det ganska meh pga riktigt fula lågupplösta texturer och avsaknad av antialias, samt låsning vid 30fps, men storyn fångade mig. Åtminstone tills jag inte längre hade några objectives och spelet ba "nä men inte vet väl jag vad du ska göra, du har lite låsta dörrar och sånt som du kanske vill låsa upp på nåt sätt... Här, ta en hel stad att springa runt i". Jag gillar mer linjära narrativ...

Nå, kontrollerna är... Tja. Klumpiga. Kameran känns som att den har en rätt störig "acceleration" som gör att den börjar röra sig långsamt och sedan snabbare, även om man drar handkontrollens spak maximalt åt lämpligt håll redan från början. Det känns dessutom som att den inte gör det här konsekvent, utan kameran liksom rycker och kränger på ett mycket jobbigt sätt. Den är heller inte konsekvent i vertikal/horisontell axel.

En märklig bugg jag också stötte på och ännu inte orkat googla på för att se om det finns en lösning är att jag inte får se hela kartan utan att zooma in. När kartan är utzoomad får jag bara se en del av den, när jag zoomar in kan jag panorera till de delar jag inte fick se. Märkligt.

BETYG: 85