Nekromanti Speltimmen v18

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Jag har spelat 68 minuter av Rock of Ages. Jag tyckte inte om det alls, men det är ett rätt bra spel.

I grunden är det ett slags tower defense, fast för två spelare (eller en spelare och en dator). Man ska styra en sten som ska rulla förbi en bana fylld med hinder. Medan man väntar på att ens sten ska konstrueras så sätter man ut hinder som motståndaren ska behöva ta sig förbi. Ens egen bana är en spegelbild av den andres (de börjar på samma ställe och går åt varsitt håll).

Man vinner om man lyckas träffa motståndarens borgport i slutet av banan med tillräckligt många stenar för att den ska gå sönder.

Grafiken är extremt charmig, jag gillar det Monte-Pythoneska. Gillar man Flying Circus-intron så ska man spela det här spelet.

Kontrollerna är förutsägbart vedervärdiga. Jag har ända sedan barnsben avskytt spel som använder sig av intertia - Super Mario har till exempel aldrig funkat. Gubben stannar ju inte när man slutar trycka på knappen. Det är som att konstant spela på en isbana i Megaman (som ju annars har perfekta kontroller). Och den här stenen, alltså... Jag AVSKYR att det är så svårt att få stopp på den, eller svänga.

Jag upplever också att tower defense-grejen är ganska marginell. Det handlar om att få in flest stenar fortast; powerups och utplacering av hinder påverkar extremt lite och kan bara vända en förlust till vinst om marginalerna är de allra minsta. Eller, så upplever jag det. Den som hittar smartaste vägen genom banan vinner; "hitta smart väg" vinner över "lyckas ta sig förbi motståndarens torn" varje dag. Tornen saktar ner nån sekund; att välja fel väg eller råka åka ut för kanten kan kosta en 5-10 sekunder.

Så... Jag tycker att det är ett bra spel, välgjort och ganska balanserat, men jag tyckte inte det var roligt utan enbart frustrerande. Not my cuppa.

krank

Däremot har jag nu hittills spelat UFO: Aftermath som jag gnällde på förra veckan i 7 timmar. Uppenbarligen vägde dess positiva sidor upp dess negativa.
krank said:
20+ timmar. Borde närma mig slutet. Forskar på de sista (?) grejerna för att kunna ta "slutuppdraget". Har börjat slå tillbaks "biomassan" (yay!) som onda aliens planterat och som var nära att äta upp hela afrika.
krank said:
Och nu har jag fått till det bra slutet...

Nu gäller det bara att få till det mesiga slutet, det man är tänkt att "vilja ha"...

Max Raven

T12-kultist
Denna vecka har jag spelat lite Blackwell Unbound

"Well, I hope you're happy" -Joey
"I'm never happy." -Lauren

I korthet handlar detta om Rosangelas faster Lauren, som är ett medium. Detta är lite av en prequel, lite av en flashback. Spelet kommer efter Legacy och före Convergence, och med dessa tre hade man lite av en trilogi. Sedan kom ett spel till som började på lite ny kula.

Det här är point-and-click adventure. Typ. Men som med förra så handlar det inte om att kombinera föremål, utan att leta ledtrådar för att övertyga spöken om att de är döda.

Vad som skiljer sig är att notebook-grejen som var en stor grej förra spelet tagit lite baksäte. Allting är inte samlat i den, och man behöver inte kombinera för att få fram "självklara" prylar. Vad som tillkommit är en telefonbok (och ett annat pussel) där man utnyttjar ledtrådar spelare kommer ihåg/skrivit ner. Jag tycker det fungerar... okej. Pusslen ger lagom tuggmotstånd och varierar på ett bra sätt.

Är det det bästa adventure game jag spelat? Nja, kanske inte. Men stämningen och berättelserna är bra, och pusslen (även om de kan vara frustrerande ibland) är välgjorda. 5 av 5.

Max Raven

T12-kultist
Jag har också spelat Out There på min android.

Fix the ship. Keep flying.

Det är spelmässigt ungefär som turbaserat FTL fast utan strider och med begränsade resurser. Så: Rymdutforskning. Survival Exploration.

Backstoryn är enkel: Du är Solbo som kommit fel under resan till Jupiter (då du låg i Cryo) och nu funnit en utomjordisk artefakt som tillåter interstellära resor. Ditt mål är att ta dig från där du är till ett stjärnsystem, långt borta.

Precis som i FTL dör man. Mycket. Nu dör du dock för att du får slut på bränsle/syre/ditt skepp blir söndertrasat, inte på grund av rebeller. Med få undantag har jag förlorat på grund av att bränslet tagit slut. Det finns uppenbarligen strategier och avvägningar - ska jag ödsla bränsle för att gräva efter metaller till solsegel eller spara på bränslet? Ska man chansa eller ta det försiktigt?

UIn är mobilanpassad - det är inte lika tajt som FTLs, men funktionellt och gör sitt jobb.

Jag har kommit längre och längre - men en del tur är också inblandat. Tre stjärnsystem i rad utan gasjätte (bränsle!) är ganska illa. :sad:

Min speltid just nu ligger på några timmar. Trevligt att spela så där på tågresan. Betyg: 4 av 5.

Max Raven

T12-kultist
Jag spelade också igenom The Blackwell Convergence

Man återvänder till Rosangela Blackwell, som reser runt och försöker lösa spökmysterier.

Spelkontrollerna är mycket samma. Borta är dock "kombinera anteckningar"-systemet, och "telefonsystemet" har blivit ersatt av en modernare variant där man använder sig av bland annat Oogle och Bmail för att rota reda på fakta. Till skillnad från Unbound så har man inte två mysterier att lösa, utan det är ett mysterium med sidospår som beror på tidigare handlingar - vilket är lite dåligt. Istället för möjligheten att rota i ett annat mysterium medan man låter det ena vara så kan man fastna för att man försöker hitta det som triggar nästa del (som inte nödvändigtvis har med mysteriet att göra).

Trots det problemet gillar jag det här. Det är ju inte lika ointuitivt som vissa andra äventyrsspels pussel.

Jag kommer nog ta mig igenom Blackwell Deception vecka 19.