Nekromanti Speltimmen v19 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat åtskilliga timmar av Kingdom Hearts Final Mix till Playstation 4. Det är ett action-rpg från ps2 eran och av någon anledning ett av mina favoritspel tillsammans med ssx 3, mark of kri, metal gear solid 2-3, Shadow of the colosus, Devil May Cry (bara ettan) och Vice City. PS2 är utan tvekan min favoritkonsol och att spela KH är att gå tillbaka dit, även om de i princip gjorde om spelet igen efter att ha tappat bort massor av det så är det hundra tusen procent PS2 upplevelsen som den är i mitt huvud.

Ett par saker stör mig:
1. Det är fel knappar! man anfaller genom att trycka på x, i stället för att hoppa. man gör non dodge-roll på fyrkant (som borde vara attack) och hoppar på cirkel som såklart borde vara dodge/block/bös, det är bara triangel som gör vad den ska. Det här går inte heller att ändra på... Det blir lite förlåtligt av att man anfaller genom att välja attack i en textmeny varje gång man anfaller och x används ju för att välja i menyer, men det är dåligt argumenterat efter som resten av upplevelsen blir bonkers av det.

2. Det är dåligt flyt och nivådesign i början. Typ det första som händer är att spelet slänger beslut som man inte fattar vad de leder. Det går inte heller att gissa sig till, tex frågar tre pers vad man tycker är viktigt ovh det avgör ens xp-kurva, VAD SA JAG? Avgör det ens xp kurva? kan man alltså välja om det ska gå snabbast att levla i början mitten eller slutet? men man får ingen indikation om det? Ja. exakt så är det.
Sen så är första "riktiga" banan en bana där man ska gå in och ut genom lite olika dörrar och sen tillbaka till ett ställe där man vart innan, utan någon som helst förklaring. Sen har vi också den idiotiska djugelbanan där man springer fram och tillbaka mellan två miljöer tio tusen gånger...

3. Rymdskeppet är ännu fulare och rymdbanorna är ännu tråkigare en vad jag kan komma ihåg att de var. Som tyr var får man warp rätt så tidigt.

Allt annat är fucking perfection. Det här spelet har så bra stämning, så bra ös, så smart användande av ip:n, så mycket smågrejer att pyssla med, så fin story. Det är ett av de bästa spelen än idag.

100 av 95 på krank-listan. 5 av 5 på vanlig betygsskala.

Spelet kom i en bundle med tre andra KH-spel och story-film från två till så eventuellt kommer jag ta mig igenom rubbet.
För den som bryr sig (antagligen ingen) så kommer jag strömma hela genomspelningen på twitch och lägga upp på youtube.
https://www.youtube.com/user/hyperjocke
https://www.twitch.tv/newlaseridea

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 62 minuter av Assault Suit Leynos. Det är en arkadshooter i samma tradition som gamla 16-bitarsspel som Assault Suit Valken och Cybernator - man styr en mecha, som är ganska klumpig. Man rör siktet uppåt respektive neråt, man skjuter, man hoppas och boostar sig fram - och det går snabbt och kommer en hel del fiender.

Leynos bygger också mycket riktigt på en föregångare med samma namn, som kom till Sega Megadrive när det begav sig.

Jag är enormt dålig på spel, och i det här fallet råkade jag dessutom börja med att köra det pissvåra "Classic Mode" där spelet liksom bara häller fiender på en i en oavbruten störtflod. Men när jag väl hittade "Easy" och arkadspelsläget gick det betydligt bättre.

Nå: för mig var det nog mest mecha-biten jag gillade. Storyn är inte jättestark eller viktig; tonvikten ligger mer på, tja, hyfsat svår plattformsaction med lagom klurig styrning som kräver en del vana.

Det är ett helt okej spel, och jag kan nog rekommendera det om man gillar sånt.

BETYG: 90

2097

deleta mitt konto tack
Jag spelade Mr Shifty–spelet för att fira att jag blivit klar med min prep. Har inte klarat hela än men är på stage 14. (Insåg att den inte sparar vilken level man är på när man stänger av. T_T).

För mig är spelet ett bevis på att bra design slår budget. Dom har med sina begränsade resurser gjort leveldesign, fiendedesign och mekaniker som skapar emergent och intressant/unikt actionspelande. Finns det skavanker i kontrollen, grafiken osv? Oh yes. Men jag landar ändå på att betyget blir bra.

Sen övertalade min kompis mig att köpa Mario Kart 8 DX så vi kunde spela det ihop. Ångrar det för det var så dyrt jämfört med alla indies och jag insåg när jag spelade det hur mycket bättre jag tycker om Fast RMX, som har:
  • grafik jag gillar bättre
  • musik jag gillar bättre
  • spelkontroll jag gillar bättre
  • level design jag gillar minimalt bättre (MK8dx har också mycket bra level design)
  • intressant Ikaruga-liknande färgbytarmekanik som jag älskar
  • inga vapen, vilket jag tycker är skönt att slippa
  • i princip bara ett enda item, som motsvarar "mushroom" i MK8dx)
  • mer att göra: eftersom man kan boosta & byta färg måste man hela tiden vara vaken i Fast RMX medan MK8dx känns mer anemiskt, där man bara då och då har nått vapen
  • och ffa billigare!!

Visst är det härligt att få vara min favorit Rosalina (när det nu inte går att välja Zelda) men jag gillar ju också min älskade gulsvartrandiga Vasp Optics Inc-svävare.

Den stora killer appen på MK8dx är att man kan spela med vänner online vilket var en av anledningarna till att jag gick med på att köpa det, så jag kan spela med syster som bor utomlands. Men, ser nu att Fast RMX har i en update också fått den featuren!

Fast, med MK8dx kan två personer spela split screen ihop och ändå spela mot vänner online, det är en bra feature, då kan hon och hennes man spela ihop. Men kanske Fast RMX har det med? Jag har inte kollat än.

Är inte jättepepp på att fastna i ett TV-spels-träsk just nu. Satt i flera timmar med Mr Shifty. Vill hellre försöka styra upp mitt liv lite, det är så mycket som låg i träda under min WRNU-skrivmani (som... riskerar att återkomma?).

Edit: En annan anledning till att jag ångrar att jag köpte MK8dx var för att jag köpte det digitalt, hade ju tänkt satsa lite mer på kassetter denna generation (till 2DS har jag bara digitalt) eftersom jag har tänkt att sälja av / byta in min NES/GB/N64-samling. Dom andra indies jag har köpt finns ju ingen retail så där har den frågeställningen inte varit aktuell. Vilket gjorde att jag glömde det nu när MK8dx kom.