Nekromanti Speltimmen v20 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

zonk

muterad
Har börjat spela Stardew Valley. Mkt mysigt småputtrigt spel i bästa Harvest Moon-stil. Ska dock erkänna att jag inte lirat Harvest moon, men varit lite sugen. Dock ingen konsolperson.

Får se vad jag hittar på i det egentligen! Har mest blivit en massa odlande av kålrötter och runtstrosande i den den lilla byn såhär långt. Hittills lovande, 3+/5. Kan nog växa till 4/5.

krank

Jag har spelat omkring en timme av Heretic.

Det är som ett fulare, tråkigare och sämre Doom som är i något slags trist serietidningsaktig fantasyvärld. Och så har de lagt till ett fullständigt onödigt inventorysystem, för sånt vet ju alla att man måste ha i fantasyspel.

Gameplay är fortfarande helt okej, men pga att temat är så tråkigt tror jag att det i princip krävs att jag har slut på Doom för att jag ska återvända till det här.

Betyg: 85

Next up: Hexen, som jag minns att jag tyckte bättre om även på den tiden det begav sig. Trots att det är fantasy.

Jarl

Hero
krank;n181656 said:
Next up: Hexen, som jag minns att jag tyckte bättre om även på den tiden det begav sig. Trots att det är fantasy.
HeXen är en helt annan best. Det är nånting stämningsfullt över det, lite rester från den delen av Raven som var bra på att med enkla medel skapa atmosfär. Att komma till banor som "Forsaken outpost" skapar ett visst mys måste erkännas.

krank

Jarl;n181663 said:
HeXen är en helt annan best. Det är nånting stämningsfullt över det, lite rester från den delen av Raven som var bra på att med enkla medel skapa atmosfär.
Ja, jag minns det som mycket mörkare och mer stämningsfullt, med roligare utforskning och så ball bandesign med något slags "hub level"-system.

Jarl

Hero
krank;n181665 said:
Ja, jag minns det som mycket mörkare och mer stämningsfullt, med roligare utforskning och så ball bandesign med något slags "hub level"-system.

Japp. Se upp med att välja den rätt svårspelade Fighter bara :) Närstridsvapen som hälften av arsenalen i ett Doom-spel är rätt jobbigt...

Mundo

Myrmidon
Jag har pre-ordrat Hearts of Iron IV och spenderat över nittio minuter på paradox forumet och snackat alternativ historia.

Räknas det som ett spel?

95/100

krank

Jag har spelat Hexen i typ en timme. Jag valde Cleric efter Jarls varning om Warrior. Hexen är som Heretic fast snyggt och bra och med "pussel" som är för svåra för mig. Jag gillar stämningen även om jag nog borde ha spelat på en lägre svårighetsgrad (jag är inte så intresserad av jump scares, och när man är så dålig på spel som jag är, och spelar ett spel där man måste slåss i närstrid i förstapersonsperspektiv, och fienderna gör rätt ordentligt med däng...)

Jag tycker om idén med hubbar och kartor, men var alldeles för korkad för att räkna ut när jag borde backtracka. Jag körde alltså fast redan i The Steel Guardian, som jag spenderade säkert 20-30 minuter med att springa runt i och bli alltmer frustrerad. Mot slutet av min timme med spelet kom jag på tanken att gå tillbaks till hubbvärlden och lo and behold, det fanns en eldvärld av något slag som jag direkt körde fast i istället.

Det som är sämst med Hexen är, förutom de här närstridsdumheterna, antagligen det tråkiga fantasytemat. Stämningen är trevlig, men det hade varit ÄNNU trevligare med något som inte var fantasy.

BETYG: 90-

zonk

muterad
Men Krank, hur funkar din skala? Går det att få under 70?

krank

zonk;n181784 said:
Men Krank, hur funkar din skala? Går det att få under 70?

Nope. Alltså, skalan är i själva verket en parodi på de betyg som olika speltidningar etc brukar ge spel - egentligen är det en enkel 1-5-skala som är väldigt lik den jag använder i Filmklubben.

Så 90 är 4, helt enkelt.

zonk

muterad
krank;n181788 said:
Nope. Alltså, skalan är i själva verket en parodi på de betyg som olika speltidningar etc brukar ge spel - egentligen är det en enkel 1-5-skala som är väldigt lik den jag använder i Filmklubben.

Så 90 är 4, helt enkelt.
Ah, då blir det lite mer begripligt. Fast din beskrivning ovan lät mer som en trea än en fyra, och beskrivningen av Heretic lät typ som en tvåa..

Fast jag är kanske rätt hård när jag bedömer saker.. ;)

krank

zonk;n181790 said:
Ah, då blir det lite mer begripligt. Fast din beskrivning ovan lät mer som en trea än en fyra, och beskrivningen av Heretic lät typ som en tvåa..

Fast jag är kanske rätt hård när jag bedömer saker.. ;)

Tja, jag har bemödat mig om att ha mätbara kriterier (de inom spoilertaggen i startinlägget) - om det är ett spel jag vill återvända till så är det en fyra. Det vill jag nog med Hexen, trots dess problem.

Heretic var trist, men mer "meh" än "plågsamt" vilket är kriteriet för tvåor.

zonk

muterad
krank;n181791 said:
Tja, jag har bemödat mig om att ha mätbara kriterier (de inom spoilertaggen i startinlägget) - om det är ett spel jag vill återvända till så är det en fyra. Det vill jag nog med Hexen, trots dess problem.

Heretic var trist, men mer "meh" än "plågsamt" vilket är kriteriet för tvåor.
Ahja! Då är det där det skiljer sig. Min vana trogen läser jag ju sådana där startinlägg en aning kursivt. Min skala hade gissningsvis varit typ
1. Plågsamt uselt
2. Uselt, undvik
3. Helt ok, kan tänka mig spela mer
4. Svinbra
5. Otroligt, fantastiskt bra, absolut toppskikt

Men jag ser inget rätt å fel här, bara olika sätt att göra som man vill!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag kom av mig litet i min recension av tusen casualspel, för jag spelade Undertale, och det borde du också göra.
Det tog mig väldigt länge att faktiskt försöka mig på spelet eftersom det blivit hypeat på ett sätt som gjort mig trött på platser jag frekventerar (och även om det är litet fånigt att bli sur på en hype så är det ju inte direkt någon större uppoffring att tänka "Åh, jag är på litet dåligt humör om det här spelet, så jag spelar det först när hypen lagt sig")
Men nu har jag spelat Undertale. Jag är lika glad över att jag väntade tills jag var på glatt humör, som jag är litet besviken på att jag inte provade det tidigare. Det är superfint. Men svårigheten med en recension är följande:

Är man det minsta spoilerkänslig överhuvudtaget ska man inte veta mer om spelet än att det är värt att prova, kostar typ 100kr och bara tar upp 124mb på hårddisken.

Om man inte är spoilerkänslig så har jag spoilertaggat det som fick mig såld på det. Läs på egen risk typ.
(krank, läs det inte alls)
Okej du borde fortfarande spela det. Detta, som händer i slutet av tutorialen typ, är vad som fick mig såld på det:

- Man kommer tidigt till en strid det kan vara svårt att komma förbi utan våld på den info man fått dittills, så det är lätt att 'råka' tänka att man nog måste slåss, besegra fienden, och gå vidare. Personen man slåss mot dör. Man går genom dörren.
- Man kommer till en antagonist i spelet som säger att lol, den du dödade, hon försökte rädda alla. I slutändan kunde hon inte ens rädda sig själv. Och du kan inte ändra på det.
- Men! Det kan du ju, inser du nu! Du kan ladda om spelet från save pointen alldeles innan striden och spela om den, nu när du förstått att det FINNS ett sätt att inte döda henne! så du gör det. Och innan striden börjar säger hon: "Varför ser du på mig sådär? Som om du sett ett spöke?"
- ...
- När striden är över och hon överlevt kommer du till antagonisten igen, som skrattar åt dig, och säger:
- Clever. Very clever.
- But I know what you did.
- _you murdered her_

Det är den sortens spel.

Så spela Undertale.

zonk

muterad
Undetale känns som ett lir som bygger en hel del på sin plot, sin spelmekanik, o sina plot twists, så jag hade iiiinte läst några spoilers om det. Har det liggande men får vänta på rätt humör tror jag.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Zonk, en spoiler-fri sak som kan vara bra att veta om det är att det går att spela 'typ klart' på sex timmar eller så, så man behöver inte vara på rätt humör särskilt länge!

zonk

muterad
Xhakhal;n181835 said:
Zonk, en spoiler-fri sak som kan vara bra att veta om det är att det går att spela 'typ klart' på sex timmar eller så, så man behöver inte vara på rätt humör särskilt länge!
Det är absolut bra att veta! Jag spelade klart Nelly Cootalot and the Fowl Fleet på nån liknande tid och det kändes rätt så lagom, faktiskt. Vissa spel vill man lira en hel massa, andra är det bättre om de är lite lagom långa...

Max Raven

T12-kultist
“Hungry for more, the war was not yet over. Its appetite was infinite.”
Har spelat klart Valiant Hearts: The Great War

I korthet:
Bra spel, lite uddasom spel. Collectibles är spelets största svaghet då de förstör spelets rytm i princip alltid. De och dagböcker och händelsebeskrivningar ger en bättre känsla för kriget - men de förstör likaledes spelet. En annan sak som störde mig var att det var lätt att råka skippa cutscenes och att man inte kunde starta om en del av spelet - innan man spelat färdigt det.

Totalt 9 timmar tog det mig, inklusive insamlande av missade prylar och en omstart av kapitel 1.

Rekommenderas, men sky att samla in prylar som pesten tills du spelat klart spelet.

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag har spelat klart A Story About My Uncle. Det tog 4 timmar för jag är Dålig på Spel, det ska ta närmare tre för folk med spatial förmåga.

Hursomhelst, man letar efter sin morbror som är steampunkäventyrare och har dragit ut på äventyr med sina raketskor och sin grappling hook. Som den ansvarstagande släkting han är har han lämnat efter sig likadan utrustning i miniformat till sin systerson som förstås tar på sig den och drar ut på livsfarliga äventyr.

Det är alltså 100% plattformslir, huvudsakligen medelst änterhake, vi pratar om. Inte en enda fiende utan bara svingande mellan plattformar som sitter längre och längre isär ju längre fram i spelet man kommer. Fyra timmar är alldeles lagom också när man inte gör annat än svingar sig. Jag gillar't.

Bonuspoäng för att achievments verkligen är achievements utan någon utfyllnad som man får bara för att komma igenom spelet. Jag har inte en enda efter att ha spelat klart. :)