Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.
?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:
1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.
Jag har spelat 62 minuter av klassikern You Don't Know Jack från typ 1995.
Det är ett väldigt fånigt frågesports-spel, "where pop culture and high culture collide". Humorn är fånig och dum och smart (ja, samtidigt), och frågorna förutsätter ofta både djup och bred allmänbildning och samtidigt kunskap om popkultur.
Min historia med spelet är att jag spelade det på vår familjs första dator; det gör att det alltid kommer att ha nostalgiskt värde. Grafiskt sett är det verkligen inget att hänga i julgranen; det är typ animerade vektorformer där de flesta bara är bokstäver. Upplösningen är typ 640x480 och spelet använder 256 färger. Det märks framför allt när de ska ha enstaka 3d-renderade element...
Men på det hela taget tycker jag spelet håller. Det behövs inte så avancerad grafik i ett frågesportsspel, och spelet är FULLT av voiceacting. Alla frågor läses upp, alla svar läses upp, det kommer hela tiden små tokroliga kommentarer om de felaktiga och de rätta svaren, programledaren förolämpar en... Ja, till och med den lilla introskärmen där man väljer antal spelare imponerar lite, för där slumpas det mellan en imponerande mängd "introsnack"-varianter. Spelet har också en hiskelig massa frågor, så risken att man får samma två gånger är ganska liten.
Jag köpte spelet som del av ett megapaket på Steam. Jag vet inte om man vinner så mycket på att spela en version av spelet eller en annan, men jag utesluter inte att det blir mer YDKJ från mig på Speltimmen...
krank said:
YDKJ är nog det enda "multimediaspel" från "macromedia director"-tiden jag kan rekommendera. Utom möjligen "Crosstown: Giftet" då, men det är mest för den vackra grafiken.
Jag spelade också nyss lite över en timme av Gone Home och klarade det (jag hade spelat lite under en timme sedan tidigare).
Man spelar Katie, som kommer hem till ett helt övergivet hus, med varken föräldrar eller lillasyster hemma. En oroväckande lapp hittas på ytterdörren.
Sen... går man mest runt i huset och läser dagboksanteckningar, lyssnar på kassettband (det här utspelar sig '95 tror jag) och så vidare. Man lär känna den här familjen och dess historia, de olika familjemedlemmarnas personliga upplevelser och utmaningar och svårigheter och så vidare. Framför allt lär man känna lillasyster Sam.
Det var en helt annan sorts spel än jag väntade mig; men jag är ändå supernöjd. Väldigt, väldigt mycket värt sina två timmars speltid. Gripande och emotionellt tillfredsställande.
Enligt en del kanske det inte räknas som "spel" pga att det inte har speciellt många utmaningar, och flera av de pussel som faktiskt finns leder "bara" till lite extra, fördjupad förståelse för de olika inblandade. Men det skiter jag i. För mig är det ett spel, och ett bra sådant.
Jag spelade också ungefär en timme av Aquaria. Det är en mysig och ganska charmig metroidvania. Hur mycket kan man egentligen säga om metroidvanias en timme in? Inte så mycket. Det är under vatten, man samlar recept och ingredienser för att skapa items och man har magi som bygger på toner. Man "spelar" de magiska melodierna själv genom att hålla in en knapp och använda styrspaken åt olika håll. Pyssligt och trevligt ännu så länge. Att det är under vatten och man simmar fritt i två dimensioner gör att det inte bara känns som vilken metroidvania som helst. Att man kan spela en timme utan att döda en enda fiende är också rätt trevligt.
Fast jag saknar Metroids scifi-tema. Egentligen kanske jag bara borde göra ett försök att klara av Metroid 3? =)
Jag och Arvidos spelade Guns of Icarus i många timmar i lördags. Där styr du tillsammans med tre andra spelare ett luftskepp, i häftiga luftskeppsstrider av typen 2vs2 eller 3vs3. Det var jättecoolt, och det säger jag som nästan oavbrutet sprang runt och bankade på motorerna och släckte elden som envisades med att uppkomma. Jag försökte styra skeppet en gång, men det gick inge bra.
Jag spelar gärna mer av detta i sommar, och roligast vore att spela med en hel besättning (4) av bara svenskar, t ex wrnu-folk. Finns det någon annan som är sugen?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.