Nekromanti Speltimmen v22 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 97 minuter av Astebreed.

Det är ett shootemupspel där man flyger runt i typ en mechasuit och skjuter och har sig. Relativt klassisk shmup, men i 3d och med kameravinklar som byter lite då och då. Rätt snyggt, rätt beroendeframkallande (stark "bara ett försök till"-känsla, mycket baserat på oändliga continues).

Jag är väldigt dålig på sådana spel. Eller ja, jag är absolut inte tillräckligt bra för att palla bullet hells till exempel. Astebreed känns som "bullet hell light", dvs det har det mesta man associerar med genren - massvis med kulor på skärmen - men det är inte helt otillgängligt för en buttonmashing noob som undertecknad. Jag tog mig till bossen på episod 6, som jag förstått är näst sista banan, innan jag gav upp.

Det finns... öh, en story också. Men jag har inte riktigt kunnat hänga med i den eftersom den levererats på japanska mitt under striderna... Så jag kunde välja mellan att kolla var jag var och vart jag sköt, eller att kolla på undertexterna. Såatte... Jag har ingen aning. Något slags AI-styrda aliens har invaderat. Med hjälp av konstgjorda mobila planeter? Och så nånting med ett par systrar, och en av fiendens stridsrustningar... äuöh. Nåt.

Jag är rätt sugen på att en dag ta mig an de här sista två banorna. Kanske på Easy; nu spelade jag på Medium.

Det enda dåliga med spelet är egentligen en grej med kontrollerna: För att göra en Blade Dash ska man enligt uppgift trycka åt något håll med handkontrollen och trycka på blade attack-knappen. För mig var det rätt slumpartat - när jag ville att det skulle funka så funkade det inte och när jag inte alls ville att det skulle aktiveras så aktiverades det.

BETYG: 90

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat lite Player Unkniown's Battlegrounds på min dator som inte når upp till spelets minimumkrav. Det är ett spel som på något sett är sprunget ur ARMA moddarna, och kommit ut på andra sidan som något nytt och eget. Hundra personer släpps med falskärm ner på en stor övergiven ö med ett enda mål - att bli den sista kvar som lever. Ön är full av vapen, skyddsdräkter, första hjälpen paket och så vidare. Vid givna tider krymper spelplanen en cirkel visar på kartan vart ni måste befinna er inom tre minuter eller så.
Det är extremt spännande. Man får fatta beslut om när det är gas att springa, om man ska följa efter nån annan spelare för att överaska denne, eller ge sig av åt ett annat håll och hoppas att spelaren blir dödad av någon annan. Efter som det är HUNDRA spelare per match så har jag inte vunnit någon gång, men väl kommit på top 10. Efter som min dator är för svag för spelet så kan jag inte gå in i närkamp, den är för långsam för att twitch-skjuta med så jag måste ligga och gömma mig i buskage eller på vindsvåningar och hoppas på överraskningsmomentet och att de andra spelarna gör processen kort med varandra.

Det är ett väldigt spännande spel. Jag gillar det rätt så mycket och överväger om det här är spelet som tvingar mig att skaffa ny dator eller inte.
4 av 5.