Nekromanti Speltimmen v23

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Nu får vi se om jag lyckas spela något som inte är Axiom Verge den här veckan.

Det känns svårt, men jag borde klara det.

Kanske.

Max Raven

T12-kultist
80-talstema! :o

Jag har spelat en del Hotline Miami. Ja, jag är sen till festen.
Ett superdödligt spel där man med halvdassig kontroll tar sig igenom ett spel efter x antal försök per bana, som ändå är överlag underhållande.

Sedan finns det förstås bosstriderna, vilket visar alla svagheter spelet har, med bossar som kan insta-döda dig (liksom allt annat, fast med omedelbar reaktionshastighet), respawns där du får en halv sekund på dig att reagera innan du dör av bossbit och samma "introcinematic" upprepad ett dussin gånger eller så för att man inte läste guiden och därför inte visste om det enda sättet att besegra bossen. Jag kom till sista bossen, sedan blev jag instadödad av ninjadamen ögonblickligen efter att cinematik spelat efter en frustrerande utdragen strid med insta-dödande supersnabba pantrar.

Att det är lite utmaning är inte dåligt, men här är ett spel som hade mått bra av att ge en en eller två hjärtan.

Som Dark Souls, fast med dassigare kontroller och ännu mindre utrymme för misstag (d v s inga). Trevlig musik och atmosfär, dock.

Jag har också kört på i 80-tals anda med Kung Fury: Street Rage.
I korthet: 80-tals-arkadspel till känsla, med bara vänster- och höger-attackknappar, snygg grafik, schysst musik, horder av nazister att slå ihjäl och highscore att slå. Precis som klassiska coin-ups är det en kort speltid - ett sånt där spel man slår ihjäl kanske en kvart på och sedan gör man annat.

20 spänn, fett värt det. Ja, jag gillar det här spelet mer än filmen. Det är nästan så att jag skulle vilja bygga ett arkadkabinett dedikerat spelet. :D

Kärlekscraft

Swordsman
Har just dragit igång en gammal klassiker: Command and Conquer: Red Alert. :grin:
Finns faktist helt gratis att ladda ner här; http://redalert1.com/
Minns mig att jag läste nåt för något/några år sedan att spelägarna bestämt sig för att vara snälla och släppa de gamla spelen gratis.
Är iaf nostalgiskt som fan. Allt från enheterna, musiken och farbror Stalin-aktörerna. På minussidan hittar vi dålig AI där trupperna är svårstyrda, att man måste klicka för att få dom att anfalla fienden, dessutom är det brist på mineral/resurser - ett dålig designval från spelmakarna, man kan lätt göra slut på alltihopa om man inte är försiktig - speciellt dåligt i vissa banor där fiendebaserna ligger på olika öar.

Max Raven

T12-kultist
Är sjuk och en kompis är ledig, så det har blivit en del Don't Starve Together.

I korthet: Don't Starve, coop mode. Mat är teoretiskt sett ett större problem än andra, speciellt med vinter. Å andra sidan har vi inte dött av hunger än...

krank

Det gick sådär för mig att spela saker som inte var Axiom Verge den här veckan (DET ÄR ETT JÄTTEBRA SPEL). Men jag lyckades skrapa ihop 61 minuter i Dream.

Det är ett äventyrsspel som ser supersnyggt ut på screenshots men i praktiken har en massa grafiska buggar som man väl om man vill vara snäll kan bortförklara med "meh det utspelar sig i en dröm jöh, klart stenar kan ligga ovanför marken" men det verkar inte medvetet. Mekaniskt är det uruselt, med värdelös kartfunktion, långsamma övergångar, otydliga instruktioner, ingen vettig savefunktion. Jag är väldigt oimponerad.

Mot slutet av min timme stötte jag på ett lite halvkul pussel. Eller "pussel"; mer trial and error. Man springer runt i labyrinter och försöker släcka alla lampor genom att gå förbi dem medan ett svart rökmonster rör sig runt i samma labyrint. Det låter kanske inte så spännande men det var mer spännande än att irra runt i en halvsnygg öken med grafikbuggar. Och rökmonstret var faktiskt rätt läbbigt även efter att man blivit "tagen" av det en gång och bara transporterats ut ur labyrinten med noll permanenta men. Överlag var spelets starka sida grafik och ljuddesign, men små grafiska buggar och själva, öh, gameplaydelen gör att jag inte kan rekommendera det.

BETYG: 80.

Nu får vi se om jag lyckas spela något annat än Axiom Verge nästa vecka. Det borde gå hyfsat, för jag känner att jag är lite fast just nu (har nyss låst upp så jag kan ta mig till första delarna i EDIN och INDI men jag kan för mitt liv inte komma på hur fan jag ska ta mig vidare in i nån av dem med de vapen/uppgraderingar jag har just nu...)

Max Raven

T12-kultist
Max Raven;n95970 said:
Är sjuk och en kompis är ledig, så det har blivit en del Don't Starve Together.

I korthet: Don't Starve, coop mode. Mat är teoretiskt sett ett större problem än andra, speciellt med vinter. Å andra sidan har vi inte dött av hunger än...
Betyg: AWESOME. Ärliga fajter är för dumskallar och döda.