Nekromanti Speltimmen v25 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Jocke

Man med skägg
Det är steamrea. Efter som jag betalar ut min egen lön så blir det inte som de senaste åren, jag har bara köpt snorbilliga spel än så länge.
Ziggurat heter det roligaste än så länge. Det är ett shooter där spelaren är trollkarl och hittar nya spells längst vägen. Det har lite samma känsla och grafisk stil som quake 1 på nått sett. Jag är inte uppe i timmen ännu och jag tror att spelets största risk är att det kanske blir enformigt snabbt. vi får se. TRE av FEM

Kärlekscraft

Swordsman
Jag har spelat mig igenom hela Far Cry från 2004. Mycket nostalgiskt, härlig musik, härliga miljöer, härliga skjutvapen, härliga fiender att skjuta ner. Minus dock för Trigenterna - Mutanterna som man tvingas fightas med, speciellt bjässarna med raketgevär fastsatta på armarna. Kan vara stundtals svårt också, speciellt sista banan är överjävlig.

Alla andra FarCry-spel som kommit därefter måste jag ge tummen ner åt. :confused:

Jocke

Man med skägg
jag köpte Mini Metro på rean. Det var endå lite dyrt jämfört med vad man får. Det går ut på att bygga tåglinjer i en abstrakt värd som liknar Londons tunnelbanekarta.

Det är snyggt.
Jag blir glad av att spela det.
Jag tröttnar på 10 minuter, men kommer nog att köra många tiominutare under en lång tid framåt.

Korpa

Umenörd
You must build a boat, uppföljaren till 10000000. Det kostade ingenting på Steamrean och det är lättsam underhållning, trevlig musik och fina monster. Jag räknar kallt med att det kommer sälla sig till den lilla skaran av spel jag spelat ut!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte spelat så mycket pga resor och möten och massa annat, men jag har iaf spelat upp DuckTales Remastered till 1 timme.

Detta är alltså remaken på den gamla NES-klassikern. Grafiken är upphottad med snygga högupplösta tecknade sprites som ofta känns handmålade och inte fullt lika självklart snygga 3d-bakgrunder. Spelet har försetts med mer "kringstory" i form av jobbiga sekvenser man visserligen kan skippa men inte hoppa replik för replik -- man får antingen missa hela eller stå ut med de långsamt malande och inte speciellt duktiga röstskådespelarna. Jag rekommenderar det förra; storyn är inte så intressant att man missar nåt.

Kontrollerna är typ likadana som i NES-klassikern vilket såklart är bra eftersom det spelet med rätta brukar talas om som ett av den erans bästa spel bl.a just pga kontrollerna. Man hoppar, studsar med käppen, etc.

Jag gillar att de lagt till en karta i pausmenyn; det ger lite Metroidvaniakänsla. Jag gillar inte att man måste klara hela banorna på de liv man har; jag föredrar spel med oändligt med continues, save states eller åtminstone frekventa tillfällen att spara. Jag är nämligen ganska dålig på plattformsspel.

Betyg: 90

Lukas

Mannen i Gult
Så jag har på steamrea köpt och provat Fallout new vegas.

När jag först startade spelet så svor jag över att jag började med en massa föremål och quest jag uppenbarligen inte borde ha, så jag stängde av alla DLCer och började om.

Jag fick ändå börja med alla quest men jag släpp en massa föremål iallafall,
Sedan har jag upplevt dålig röstskådespeleri, väldigt mycket gående i ett tråkigt landskap, och upplevt ett stridsystem vars klunkighet bara överträffas av spelets UI, gått ut på vad jag trodde var mainquestet men visade sig vara ett DLC quest jag var för låglevlad för.
Blivit sprängd av en mina vilket gjorde att spelet ville att jag skulle spela om 20min.

Allt som allt så har jag inte haft en rolig upplevelse och jag förstår inte varför det här spelet hyllas, det känns allvarligt talat som jag slösat bort två timmar av mitt liv.

Betyg: 9/10

Korpa

Umenörd
Jag har idag hunnit med att spela både Brothers - a tale of two sons och episode 1 av Game of Thrones.

Brothers rekommenderar jag varmt till alla som kan spela det, det är ett fantastiskt spel på alla sätt och vis och det tog mig bara tre timmar att spela igenom det (inklusive alla pauser där jag bara fånstirrade på det fina landskapet istället för att gå vidare). Jag skrev ett spoilerfritt inlägg om det här: http://agamerrants.blogspot.se/2015/06/brothers-tale-of-two-sons.html

Game of Thrones rekommenderar jag till den som läst böckerna och/eller sett tv-serien. Ju mer man vet om världen, desto större är nöjet. Jag skrev om det också, men det är väldigt mycket spoilervarning på det. Läs inte mitt inlägg om du någon gång tänkt spela spelet eller inte har sett så mycket av tv-serien! http://agamerrants.blogspot.se/2015/06/game-of-thrones-episode-1-iron-from-ice.html

The North remembers!