Nekromanti Speltimmen v25 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

.113

Swashbuckler
Jag har spelat hard west! Finns på steam och rea nu så passa på, speciellt om man gillar western och denna spelstil.

Settingen är välgjord och det är bra karaktärer även om man inte får göra dem själv vilket säkert är ett minus för några.

Systemet har fått klagomål pga luck Systemet som används både för vissa förmågor och att dodgea (som bonus utöver att man har en träff procent och defence som sänker den).. De som klagar är gnällspikar eftersom man får obefintligt med skada om man står I skydd. De som klagar på luck har antagligen ställt sig längst uppe på en kille och skrikit skjut mig jag har pengar för att sedan klaga när folk gjorde det.

Bonus: man har spelkort från 9 till ess plus jokrar som ger både bonusar, olika abilities samt går kombinera I pokervarianter för extra bonus tex triss.

Settingen förutom western är lite... Mystisk åt det mörka hållet. Jag läste något om demoner men Inget jag stött på än, eller iofs har jag stött på någon Mystisk person som kanske var det.

Bästa saken: mission, kill everyone in town. Optional: call for reinforcements (for town) to satisfy your bloodthirst.

Jag gjorde det. Rawr.

Btw folk gnällde på sparning också trots att det autosparar hela tiden, men de la in sparfunktion I af. Behövdes inte!

97 betyg ;)

krank

Jag är rätt säker på att jag spelade minst en timme av nya The Secret World Legends igår. Det räckte för typ att skapa en rollperson och spela igenom tutorialdelen och lite till.

Och... Tja, tutorialdelen var i princip ny, och rätt bra iom att den gav en tydlig indikation på hur de olika uppdragstyperna funkar. Grafiken var i princip densamma som i TSW, möjligen lätt uppdaterad. Karaktärsskapandet var trevligt, även om man tyvärr inte kunde bestämma kroppsform utöver om kroppen ska läsas som manlig eller kvinnlig. Jag spenderade orimligt mycket tid med att försöka bestämma mig för en frisyr.

Överlag har systemen fått sig en rejäl overhaul. Striderna är nu mer actionspel, och man har gått ifrån det klassiska "välj mål - kör samma serie av krafter i samma ordning, välj ny måltavla": Iaf delvis; nu siktar man på en måltavla helt enkelt genom att titta mot den med sitt sikte. Elementet av att behöva förflytta sig under strid kvarstår, vilket jag gillar - monstren har fortfarande "area attacks". Det finns ny mekanik för alla vapen och magityper. Man kan fortfarande levla upp och bli bäst på allt, men numera får man en fungerande build från start vilket jag uppskattar mycket även om jag hade turen att råka på en väldigt välfungerande kombo i förra versionen av spelet.

Så. Det här är alltså gamla hederliga TSW i ny free-to-playkostym. Enligt uppgift ska det vara mer inriktat mot coop och mindre mot mmo, vilket passar mig perfekt. Dungeons ska nu kunna klaras med färre spelare, vilket jag gillar skarpt. Crafting är förenklat och man kan nu uppgradera sina vapen. De ska ha arrangerat om quests och förbättrat förbättringskurvorna så det blir mindre grinding och mindre av att behöva göra ärenden över hela kartan.

TSW är ett av mina favorit-MMOs typ någonsin, och den här versionen verkar riktigt nice. Dessutom kanske den gör att TSW får leva lite längre, vilket ju såklart är bra.

Det enda som är "negativt" är att man numera kan betala för att levla. Det påverkar inte PvP eftersom PvP sköts i level ranges, dvs det enda som händer är att du får tillgång till mer höglevlade PvP-områden snabbare. Och du kan dominera mer i själva kampanjspelet. Så... påverkar det mig som snålspelare? Nej, inte alls. Jag spelar inte ens PvP. Däremot kan jag tänka mig att betala reda pengar för att få springa snabbare...

TSW är ett skitbra spel. Intressanta plots med nutida skräck och konspirationer i fokus. Den här nya inkarnationen är bättre än originalet på typ allt.

BETYG: 95

.113

Swashbuckler
krank;n248084 said:
Jag är rätt säker på att jag spelade minst en timme av nya The Secret World Legends igår. Det räckte för typ att skapa en rollperson och spela igenom tutorialdelen och lite till.

Och... Tja, tutorialdelen var i princip ny, och rätt bra iom att den gav en tydlig indikation på hur de olika uppdragstyperna funkar. Grafiken var i princip densamma som i TSW, möjligen lätt uppdaterad. Karaktärsskapandet var trevligt, även om man tyvärr inte kunde bestämma kroppsform utöver om kroppen ska läsas som manlig eller kvinnlig. Jag spenderade orimligt mycket tid med att försöka bestämma mig för en frisyr.

Överlag har systemen fått sig en rejäl overhaul. Striderna är nu mer actionspel, och man har gått ifrån det klassiska "välj mål - kör samma serie av krafter i samma ordning, välj ny måltavla": Iaf delvis; nu siktar man på en måltavla helt enkelt genom att titta mot den med sitt sikte. Elementet av att behöva förflytta sig under strid kvarstår, vilket jag gillar - monstren har fortfarande "area attacks". Det finns ny mekanik för alla vapen och magityper. Man kan fortfarande levla upp och bli bäst på allt, men numera får man en fungerande build från start vilket jag uppskattar mycket även om jag hade turen att råka på en väldigt välfungerande kombo i förra versionen av spelet.

Så. Det här är alltså gamla hederliga TSW i ny free-to-playkostym. Enligt uppgift ska det vara mer inriktat mot coop och mindre mot mmo, vilket passar mig perfekt. Dungeons ska nu kunna klaras med färre spelare, vilket jag gillar skarpt. Crafting är förenklat och man kan nu uppgradera sina vapen. De ska ha arrangerat om quests och förbättrat förbättringskurvorna så det blir mindre grinding och mindre av att behöva göra ärenden över hela kartan.

TSW är ett av mina favorit-MMOs typ någonsin, och den här versionen verkar riktigt nice. Dessutom kanske den gör att TSW får leva lite längre, vilket ju såklart är bra.

Det enda som är "negativt" är att man numera kan betala för att levla. Det påverkar inte PvP eftersom PvP sköts i level ranges, dvs det enda som händer är att du får tillgång till mer höglevlade PvP-områden snabbare. Och du kan dominera mer i själva kampanjspelet. Så... påverkar det mig som snålspelare? Nej, inte alls. Jag spelar inte ens PvP. Däremot kan jag tänka mig att betala reda pengar för att få springa snabbare...

TSW är ett skitbra spel. Intressanta plots med nutida skräck och konspirationer i fokus. Den här nya inkarnationen är bättre än originalet på typ allt.

BETYG: 95
Visst var det det Spelet som hade en väldigt cool hemsida som man fick klura sig fram till genom ledtrådar?

Och nån cool video med nån I en lekpark och en typ kråkdemon grej osv

Jag måste kanske köra det nu då. Det var ju grym värld. Och om det nu är mer coop...

krank

.113;n248085 said:
Visst var det det Spelet som hade en väldigt cool hemsida som man fick klura sig fram till genom ledtrådar?

Och nån cool video med nån I en lekpark och en typ kråkdemon grej osv

Jag måste kanske köra det nu då. Det var ju grym värld. Och om det nu är mer coop...
Precis det spelet, ja. De hade visst nåt liknande pusselgrejs inför den här releasen, men jag var för dum och hade för lite tid för att ta mig igenom det... =P

.113

Swashbuckler
Egentligen räcker det ju att säga att du inte hade tid så slipper du avslöja dig ;)

Första pusslet var ju iaf sjukt ambitiöst

Men tack iaf jag måste nog kolla in det, speciellt att det är mer coop känns väldigt bra