Nekromanti Speltimmen v25

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Eksem

Champion
Jag har nu spelat antagligen över 150 timmar Hearthstone, skaffat i princip alla kort i spelet utom några extremt sällan spelade Legender och Epics (och räknar med att skaffa alla kort som kommit till spelet innan sommaren är slut).

Jag tog mig till Rank 4 förra säsongen, är Rank 4 just nu och hoppas ha en chans att nå Legend den här eller nästa säsong såvida jag inte snöar in helt på Arena.

Jag har varit på en faktisk turnering och e-sportat för första gången i mitt liv.

Jag lyssnar på podcasts, kollar på streams och läser artiklar.

Man kan säga att jag är ganska såld på det här spelet.
Eksem said:
Jag får nog ge upp den här tanken på Legend-rank på ett tag... två dagar senare är jag inte bara inte ens Rank 3, jag har trillat ned till mitten av Rank 5! Folk är alldeles för skickliga på den här nivån...

krank

Jag har fuskat lite och spelat en timme av Sherlock Holmes: The Awakening. Det är fusk eftersom jag spelat mer än en timme av spelet innan jag köpte det på Steam. Men jag intalar mig att jag kommer undan eftersom detta är "Remastered"-versionen.

Grundkonceptet är ganska enkelt: Man spelar Sherlock Holmes, och ett fall tar en in i Cthulhumythosen. Eller jag har inte hunnit dit än, men titelskärmen visar en bild av typ Cthulhu, så...

Spelet är i 3d. I den ursprungliga versionen var man tvungen att spela i förstapersonsperspektiv; i den här är tredjepersonsperspektivet standard. Jag föredrar nog att gå runt och se världen genom Holmes' och Watsons' ögon ändå; det ger lite extra inlevelse. Hursomhelst är detta ett ganska klassiskt peka-klickaspel. Man går runt, plockar på sig saker, pratar med folk, kombinerar saker med varandra och med saker i omgivningen.

Den lite egna grejen är att det faktiskt blir lite detektivande. Man samlar på sig texter och böcker och forskningsrapporter, och alldeles nyss var jag i rollen som Watson tvungen att utifrån de bevis vi samlat in och analyserat själv skriva, på frihand, den plats de indikerade. Det var rätt kul, faktiskt. Tidigare har jag både använt förstoringsglas för att hitta detaljer på brottsplatser, och måttband för att analysera skostorlekar. De bitarna är lite som såna där hidden object-mysterier som dykt upp på mobila enheter, där man mest letar över skärmen med rätt verktyg, men... det gav helt rätt känsla och var väldigt mysigt. Samma sak när jag som Holmes sedan använde hemmalabbet för att analysera det jag hittade.

Spelets svårighetsgrad är hyfsad; det är mer det klassiska hårslitandet än de moderna strömlinjeformade och enkla pusslen. I Remastered har de dock lagt in en liten in-game-guide som kan ge en ledtrådar liksom steg för steg. Vilket jag också gillar. När man kör fast kan man alltså skaffa sig bara precis den hjälp som behövs för att man ska komma vidare, utan att riskera att läsa nåt man inte vill.

Spelets svagheter ligger i grafik och röstskådespeleri. Spelets London är modellerat i ganska hög detalj, men grafikmotorn håller sig inte med moderniteter som dynamiska skuggor eller så. Texturerna är ofta ganska lågupplösta när man ser dem hyfsat nära, de är inte alltid så exakt inpassade (det ser lite keff ut när tegeltexturer inte linjerar) och de är dessutom väldigt uniformt mönstrade. Världen känns därför ofta väldigt platt. Värst är nog skuggorna; det ser väldigt märkligt ut när folk går omkring och är uniformt belysta och inte kastar skuggor omkring sig.

Röstskådespeleriet varierar mellan dåligt och nästan okej. Det är stelt och i stort sett alltid uppenbart läst från manus, av någon som inte alltid har samma accent eller sociolekt som manuset tycks antyda. Det blir extra tydligt tidigt i spelet, när en ung pojke -- en av Holmes' irregulars -- pratar styltigt och med någon form av väldigt RP-aktig intonation ska försöka prata nåtslags underklass-cockney.

De har också gjort sitt bästa för att få London att kännas levande -- träd och växter, fåglar, hundar, massor av detaljer. Men tyvärr blir det ändå ganska öde och lite dockskåpskänsla. Avsaknaden av folk på gatorna (eller avsaknad, det finns ett fåtal) gör att de platta upprepande texturerna blir extra tydliga.

Lite screenshots.

Sammantaget tycker jag faktiskt om det här spelet. Det är inte en AAA-titel, men kanske AA eller åtminstone A =) Mekaniken och temat är tillräckligt trevliga, och detaljrikedomen i miljöerna tillräckligt bra, för att jag ska vilja fortsätta spela.

krank

Jag har också spelat en hiskelig massa Star Wars: The Old Republic eftersom jag hänger en del med en gammal kompis medan jag är här uppe i Hudik, och vi inte hittat något värdigt kampanj-coopspel efter Transformers: War for Cybertron (som var mästerligt). Vi har tidigare kört en del Secret World och andra free to play-spel, men eftersom jag gillar story och han inte gillar att läsa långa texter och vi båda gillar (iaf delar av) Star Wars...

Swtors största fördel är röstskådespeleri. Varenda NPC, varje quest giver, allt har röster. Det betyder mycket mindre läsande och MYCKET mer inlevelsemöjligheter.

Den grafiska stilen har visserligen små dragningar åt WoW's fula serietidnings-smurfstil men är tillräckligt ickesmurfig för att jag ska gilla den. Spelet använder snygga shaders och färgsättningen är stundtals briljant. Jag gillar mycket av miljöerna; min senaste grej att vara kör i är holografiska träd. Sjukt cyberpunkigt och snyggt. Me like.

Jag gillar att man kan vara en sith med mycket Light side eller en jedi med mycket Dark side. Jag gillar inte att spelet verkligen uppmuntrar en att konsekvent bara välja det ena; man får såklart spelmässiga fördelar av att ha hög light/dark side så som Sith måste man verkligen välja det ondaste/dummaste/minst taktiska valet i ALLA situationer om man inte vill känna att man spelar suboptimalt. jag hade önskat mig ett system där valen handlade mer om hur man kände att ens rollperson tyckte/kände.

Och att Dark Side tydligen är helt oförmöget att ha några som helst långsiktiga planer, det stör mig lite...

Det negativa är att spelet verkligen är WoW med nytt skin. De har kopierat de astråkiga färdighetsträden, utrustning som ger bonusar till priset av att man ser asful ut och massa annat. Det finns mängder med olika valutor, olika typer av skills, ett craftingsystem jag inte ens orkar tänka på... Överhuvudtaget en massa som går långt över huvudet på en casualspelare som mig. Jag orkar helt enkelt inte ens börja "opta" annat än genom att typ använda den utrustning jag hittar på monster eller får som belöning. Uppgradering av skills ger mig för liten skillnad per steg för att jag ska kunan engagera mig. Föredrar abilities, som faktiskt tillför något... Och varför man både har skill tree och abilities OCH utrustning...

Men jag antar att mycket av den här komplexiteten tilltalar såna som verkligen gillar att grotta ner sig och skaffa sig system mastery i ett spel.

Jag gillar inte att man inte automatiskt advancar i quests gruppen har gemensamt. Påfallande ofta måste alla i gruppen göra de saker uppdragen kräver, separat. Ibland kan man snylta på varandras questande om man är tillräckligt nära varandra, men ganska ofta har det varit typ "har du tio? Nä, jag missade den där sista, du var för långt bort..." Öht saknar jag (som vanligt) questandet i City of Heroes...

Men. CoH finns inte längre. Det här är free to play, har MASSIV voice acting, intressanta uppdrag som aldrig handlar om att skicka kärleksbrev eller hämta ingredienser till pajer, och man får spela fritt upp till level 50. Och när man nått dit kan man börja om med en annan klass, och klasserna känns olika nog för att det ska vara värt.

Jocke

Man med skägg
Jag har också kört typ 10 timmar SW: TOR och tycker ungefär samma som Krank. Jag gillar dock att min female cyborg sith assasin beter sig som ett maktgirigt rixpucko. Jag gillar att ganska många av spelets fiender är jättesvaga, så att det är meningen att jag ska slåss mot en näve samtidigt. Det gör spelet betydligt mer actionbetonat än typ alla andra MMOn där man bara undantagsvis slåss mot mer än en fiende.
Övrigt: Är det inte lite svaga titlar på årets Steam rea? Wastelands 2 känns typ intressantast hitt tills och det är early access…

krank

Jocke;n29599 said:
Jag gillar att ganska många av spelets fiender är jättesvaga, så att det är meningen att jag ska slåss mot en näve samtidigt. Det gör spelet betydligt mer actionbetonat än typ alla andra MMOn där man bara undantagsvis slåss mot mer än en fiende.
Ja, också en bra poäng.

Jag gillar också att det är ganska folktomt, och att typ alla viktiga fighter är i privata områden. Det gör att man kan låtsas att det inte är ett MMO. Vilket i sin tur är bra för då kan man låtsas att det man gör spelar roll. Det är en svaghet hos alla MMO's med många spelare: Man känner sig inte sådär speciellt speciell. "Tack, du räddade oss från stora stygga hotet!" - visst, men bakom mig står fyra grupper och väntar på att få göra samma quest.

Egentligen vill ju jag bara ha coop-kampanjspel, och kombinationen actionkänsla, röstskådespeleri och att det är ganska tomt gör att det kommer rätt nära...

Jocke;n29599 said:
Övrigt: Är det inte lite svaga titlar på årets Steam rea? Wastelands 2 känns typ intressantast hitt tills och det är early access…
Jag har 542 spel på Steam, så jag är ärligt talat inte sådär superförvånad över att jag inte ser något som å ena sidan ser intresssant ut och som jag inte redan äger. Vilket är rätt najs, för jag har inte speciellt mycket pengar den närmaste veckan eller så. Har köpt nån bundle med peka-klickaspel men sen är det typ inget. Lite sugen på Wolf Among Us men jag har ju redan typ femtiotalet äventyrsspel som väntar. Däribland många som lockar mig mer.

MGS: Reveangence är ju rett fett, och jag gillade det lilla jag spelat av nya Tombraider, men båda dom äger jag ju redan.

krank

Jag har spelat lite drygt en timme av Akt III i Kentucky Route Zero. Det är ett väldigt märkligt spel. Och den här akten är inte mindre märklig än de tidigare.

Screenshots.

Spelet är... Jag vet inte, enligt många definitioner är det nog inte ens ett spel. Till formen liknar det ett klassiskt peka-klickaspel med en extremt atmosfärisk och speciell grafisk stil. Men det finns egentligen inte mycket till utmaning ens i pixelhuntingform, inga items som ska kombineras. Man pratar med folk, får reda på hur man ska ta sig till nästa ställe, får nya personer att prata med. Man kan göra val i många diskussioner, men valen är nästan exklusivt flavour, som i princip inte återanvänds eller återkommer som konsekvens. Men... Valen påverkar ju hur jag ser på figurerna. Ibland får man välja hur deras minnen ser ut. Så jag tycker att valen är meningsfulla, att de påverkar min upplevelse även om de inte påverkar vad spelet faktiskt visar för mig.

Spelet är också ganska surrealistiskt, eller kanske lite magisk realism. Större delen av det är ganska kafkaartat; välkända saker som hus och bilar och trasiga datorer kombineras med djupt surrealistiska inslag. Ena dialogen är en närmast diskbänksrealistisk skildring av en karaktärs ångestfyllda minnen -- nästa handlar om en tokig forskare som byggt en nästan självmedveten dator som växt fram organiskt eftersom mögel är en viktig beståndsdel. Och som kör en simulering av sig själv, sin historia och sin omgivning.

Mest är spelet i 2d, men ibland görs någon märklig rotation eller något effektfullt kamerabyte. Grafiken är som sagt extremt stämningsfull, och musiken sjukt effektiv. Jag är nog lite kär i det här spelet.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat lite på Don't Starve. Osäker på om jag uppnått en timme. Jag har dött två gånger - första omgången levde jag ganska länge, andra blev jag dödad av en fågel inom två minuter. Återkommer. :)