Nekromanti Speltimmen v27

krank

Går ondskans ärenden
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Går ondskans ärenden
Ja, det här går ju jävla bra. Satans sommarrea... *mummel, mutter* Jag köpte nog typ 11 små och stora spel i år. Elva! Knappast som att jag spelat elva spel under motsvarande tid...

Jaja, jag får hålla hyfsad takt resten av sommaren... Nu har jag 555 spel. Jag borde vid något tillfälle kolla vilka jag spelat >1 timme, för att hålla lite koll på om jag är på väg i rätt riktning åtminstone...

Sephi

Veteran
Själv köpte jag endast Cloudbuilt, Injustice: Gods among us, och Thief denna sommarrea. Jag kommer nog sitta egenom Thief denna vecka och kanske skriva lite om det här. :)
Jarl said:
Gör gärna så! Tänkte köpa det, men alla dåliga omdömen och recensioner fick mig att hålla igen. Älskar Thief 1 och 2, men inget av det som var bra med de spelen verkar överlevt i de nya...

krank

Går ondskans ärenden
Jag har spelat Steel Storm: Burning Retribution.

Det är ett riktigt skitspel. Topdown 3d-shooter där man styr en extremt seg svävare med massor av tröghet i förflyttningen. Och så skjuter man på fiender som man inte kan se för att de finns utanför skärmen. Och hinner de komma in på skärmen så kommer man inte att hinna undvika deras skott pga ovan nämnda tröghet.

Lägg till att fiender spawnas lite när som helst (scriptat visserligen), att stora delar av spelet är typ backtracking och räkna ut var i helvete olika dörrar finns, och att man blir av med vapen när man dör (och dör ofta pga trögheten...) Det enda som gör spelet någorlunda spelbart är väl att de vapen man har som bas inte är alltför dåliga.

Nä, skitspel. Kommer inte spela igen. En dryg timme var mer än nog. Ajö.

krank

Går ondskans ärenden
Jag har spelat 60 svettiga minuter av remaken av Chaos Engine.

Jag fattar varför det här spelet blivit en klassiker. Jävlar vad beroendeframkallande. Och snyggt! och med de nya, något mer moderna kontrollerna (visst kunde man typ bara skjuta i åtta riktningar i originalet? Nu något fler) så funkar det jättebra även för filthy casuals som mig. Spelet har också cloud saves och så kan man fortsätta från den bana man kommit till senast...

Men ja. Topdown-shooter med blockig och snygg grafik. Man väljer en av fyra karaktärer, och sen springer man runt med en (datorstyrd eller människostyrd) kompis och skjuter på saker som spawnas, hämtar nycklar (som är lite abstrakta - att plocka upp en nyckel kanske t.ex, skapar en trappa i en bergvägg eller får träd som var ivägen att försvinna) och skjuter på någon form av torn så de aktiveras. När man skjutit alla tornen får man lämna banan via en utgång. Det hela har nånting att göra med en kaosmotor, men jag gissar att själva storyn i spelet, på klassiskt vis, förklaras i manualen snarare än via ett intro...

Remaken har sina nackdelar. På min i5-pentium med ett okej mobilt GeForce så laggade det betänkligt ibland. Ett par gånger stod allting stilla uppemot 10-15 sekunder innan spelet kom igång igen. Jag får intrycket av att det har något med synkningen av gameplay med den (väldigt bra) musiken som inte riktigt funkar.

Jag tog mig till bana 1-4, alltså sista skogsbanan, på de här 60 minuterna.