Nekromanti Speltimmen v28

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Eftersom jag tydligen har en masochistisk ådra så har jag spelat 61 minuter av Command & Conquer 4 också. Man tycker ju att jag borde ha lärt mig från D&D3-spelandet igår.

Snyggare grafik, en och annan grafikbugg, sämre skådespeleri med färre kända skådisar (iaf i början), riktigt värdelöst försök att ge spelarens "jag" mer personlighet genom att ge honom en fru, krångligare system med olika varianter på huvudbas, mer fokus på multiplayer. Jag störde mig mycket på att man inte kunde höja kameran mer.

Såatte... Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig. Hursomhelst var det här verkligen ingen överraskning. Så jag antar att om man gillat de tidigare C&C-spelen så är nog det här helt OK.

BETYG: 85

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, skriver i rätt tråd den här gången. Men eftersom det spelades under samma vecka fortsätter jag helt enkelt med Shadowrun Returns:

Jag fortsatte mitt Shadowrun Returns-spelande under söndagen med att spela färdigt första kampanjen (Dead mans switch) och påbörjade den andra kampanjen (Dragonfall) som fanns som DLC.

Dragonfall har faktiskt lite av det jag saknade i dead mans switch, i att "hemaplan" är ett lite större område med olika affärer och lite NPC:er man kan prata med. Samt lite valmöjligheter när det kommer till vilka sidouppdrag man tar och man får en känsla av att området utvecklas lite och att vilka uppdrag man tar och hur man utför dem har nån liten påverkan (om än inte mycket). Jag tycker också att det verkar arta sig till att uppstå lite lojalitetskonflikter längre fram vilket känns intressant.

I dragonfall har man sitt eget team och safehouse, även om man kan hyra in andra shadowrunners istället för sina egna om man vill, medan man i Dead Mans Switch var helt fristående men hade lite personliga kopplingar till visa runners. Vet inte vilket jag gillar bäst; DMS:s upplägg gör att det känns mindre krystat att köra som ensamvarg vilket jag gillar, medan Df:s upplägg känns mer som att spela bordsrollspel då man inte själv fått skappa alla medlemmar i gruppen utan de har egna personligheter och motivationer som kommer in i spel då och då vilket jag gillar då det känns roligt och fördjupande.

Överlag två väldigt olika kampanjer så här långt, men båda känns faktiskt riktigt bra och involverande.

En sak jag verkligen gillar som verkar stämma för båda två är att även fast man _måste_ acceptera vissa handlingsrelaterade uppdrag (för annars hade man lika gärna kunnat stänga av spelet och göra något annat) så får man i väldigt stor utsträckning välja hur man accepterar det. Sympatiserar man med målet och gör det för att det är "rätt sak att göra", gör man det för att det råkar sammanfalla med ens egna motiv även om de skiljer sig från uppdragsgivaren? Gör man det, men bara för att man får betalt? Det är upp till dig, och jag misstänker att det har ganska lite inverkan på handlingen, men jag tycker det ökar inlevelsen något fantastiskt.

Det här är något många rollspel missar tycker jag. Många spel har ofta ett "gott" allternativ, eller neutralt och ett "ondskefullt" allternativ, men det är ofta begränsat till just ett av varje och ganska tungt vinklat vilket inte lämnar mycket utrymme för rollspelandet. Jag kan inte vara en godhjärtad men korthuggen och osocial person, nej absolut inte! Det alternativet är ofta väldigt "blommigt" formulerat och välartikulerat. På samma sätt kan jag sällan vara en trevlig och sympatisk legosoldat, eller in inställsam och lissmande skurk.

Detta underlättas såklart i Shadowrun just eftersom de förutsätter att man svarar ja, så de kan ju sålla bort typ hälften av svarsallternativen som måste finnas (dvs möjligheten att svara nej) och sparar sålunda in på både plats och arbete. Men det är också anledningen till att jag tycker spel som Morrowin, där man istället för utskrivna samtalsalternativ bara får välja samtalsämne och lyssna på vad NPCn har att säga om det, vill de inte svara kan man välja perssuade/bribe/intimidate för att ändra deras inställning till en, samt när man får en fråga kan välja mellan typ "Yes/No/Haggle", tillskillnad från spel som Skyrim där man är fast med förskrivna svar som rätt ofta inte alls passar in på ens karaktär. Alternativt bör spelet ha en fördefinierad karkatär med svarsalterantiv som är specifikt skrivna för den karaktären. Well... i alla fall någonting annat än ett dialogträd där man i ena stunden pratar som en grottmänniska och i andra stunden pratar som en skolprofessor bara för att man vill ha nån slags konsekvens i ens beslutsfattning.

Well, jag svammlar lite. I kort och gått kan väl sägas att jag tycker shadowrun har lyckats rätt bra med rollspelsbiten (även om det gärna hade fått vara ännu mer sådant i spelet) genom att dels snäva till karaktärsbredden (Genom att säga att du är en shadowrunner), dels genom att plocka bort onödiga svarsallternativ och istället fokusera på allternativa motiv men behålla likartade formuelringar så att det inte känns som att du har en personlighetsklyvning.

Shadowrun Returns: fortfarande väldigt bra spel, även om det finns en del som man tycker borde varit ännu lite bättre (karaktärsmodellerna och gärna lite mer sandboxighet). Så typ 4/5.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fast nu ser jag att det inte alls var samma vecka utan att det här är en sprojlans ny tråd för denna vecka. Nåväll, jag kommer ändå spela vidare ikväll så det funkar väl =)

krank

Jag är sjukt imponerad av Shadowrun Returns själv. Jag har ju blivit bortskämd med voice acting genom Mass Effect och annat, men om jag bara kan vänja mig av med det så tror jag att jag skulle rådigga det.

En av de coolaste grejerna som jag ser det är ju möjligheten att skapa egna äventyr och kampanjer. Så jäkla coolt! Jag vet t.ex. att det finns ett projekt för att återskapa original-SNES-versionen...

Jag har nån plan i bakhuvudet om att försöka bränna igenom SR:R och Dragonfall nån gång under året. Kanske när jag är klar med Mass Effect 3. Sen kommer ju SR: Hong Kong...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n102337 said:
Sen kommer ju SR: Hong Kong...
Weee! This I did not know!

Jag är ju förvisso ett stort fan av Seattle, och skulle vilja köra mer där, men sammtidigt tror jag ändringen av lokal starkt bidrar till att få spelen att kännas annorlunda från varandra så att det inte bara blir "mer av samma". Hong Kong känns som att det kan bli riktigt roligt!

Jag förstår ju vad du menar med röstskådisarna. Det började rätt bra i KOTOR (i min mening) och Freelancer (som jag spelade för första gången i samma veva som Kotor) och det jag har spelat av ME1 har varit riktigt, riktigt jäkla bra på den biten. Även fallout 1 tyckte jag överlag var riktigt bra med röstskådisarna.

Lyckligvis har ju haft Fallout 3, Fallout New Vegas och Skyrim på mig att tappa förtroendet för konceptet genom att få uppleva rätt uselt röstskådespeleri (och manusskriveri), så när jag starta upp Shadowrun Returns och insåg att de struntat i det helt och hållet så blev jag rätt glad (Efter att jag vande mig vid det, vilket tog någon timme).

Och efter att ha tänkt lite insåg jag hur fantastiskt det är just med tanke på det här med att skriva egna kampanjer. Visst, det har gjorts ett par riktigt, riktigt bra moddar till skyrim med röstskådespeleri i. En av mina "must haves" till det spelet lägger till hur många nya intressanta NPC:er som helst, alla med röster. Det är riktigt bra gjort (ofta bättre än många av orginalen), men det märks också att det gjorts med ett mycket begränsat antal röstskådesspelare. Och jag kan inte ens drömma om hur mycket arbete det måste legat bakom.

Visst kan man strunta i att ha röster med, men det står ut jäkligt mycket i ett spel där alla andra pratar och känns rätt "b". Men i ett spel där ingen faktiskt pratar blir det genast mycket enklare att skapa eget material som ligger helt i linje med spelets känsla. Det är klart, de har till viss del ersatt svårigheten med röstskådespeleri för hemaknåpare med små karaktärsfulla porträtt till alla man pratar med. Det känns dock lite lättare att kringå på olika sätt.

Snesremaken är jag sjukt sugen på, och jag har sett att det även finns ett projekt som är tänkt att skapa typ den sandboxvärld jag vill ha från sega-spelet (jag skrev fel tidigare när jag skrev sony).

Eksem

Champion
Shadowrun Returns är riktigt trevligt att spela, men är tyvärr lite för tungt för min iPad Air, så det hänger sig på irriterande ställen och har inneburit lite för många frustrerande omspel för att jag ska orka spela det något mer.