Nekromanti Speltimmen v29 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Feuflux

omjonasson.se
Enligt steam så har jag spelat 2 timmar Pillars of Eternity, men det inkluderar nog en hel del tid när spelet stod igång i karaktär-skapar-läge medan jag hängde med bebisen en bit bort. Det jag hunnit med är att skapa en karaktär (en fighter-alv som är en drifter) och spela första snutten som är typ en tutorial.

Det är alltså ett third person fantasy-RPG vi snackar om här och de som spelat Baldurs Gate och liknande (vilket jag inte har, men spanat på youtube under min researchfas innan jag köpte PoE) kommer känna igen sig massor. Man börjar spelet som resande i en karavan, men det går snabbt åt skogen (räknas inte som en spoiler, finns det några RPG-spel med fighting-läge där det inte går åt skogen med någonting?).

Bra grejer:
* inställningar att köra story-mode/easy upp till insane (eller vad det nu kallades) så att vi noobs kan njuta utan att tokdö i första striden
* bra grafik (jämfört med känslan jag fick av Baldurs Gate Enhanced edition, men vad betyder "bra" egentligen? Jag har inget att klaga på iaf.)
* stämningsfullt-ish (se nedan)
* intuitivt interface (jag kanske ångrar mig senare när det blir fler abilities i spel)

Mindre bra grejer:
* Det nämns ett gäng landområden (men ingen karta), folkslag och grejer och det här går ju ut genom andra örat. Så när antagonister dyker upp och säger "vi är A och är arga på grund av B" så blir det inte stämningsfullt eftersom jag har glömt namnet på A och anledningen till B. Det här kanske sätter sig över tid, men om det inte gör det så kommer det vara ett stort minus med spelet.