Speltimmen v3–4 2020

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
4. Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat Monster Prom i 70 minuter.

Det är ett ganska roligt spel i dating sim-genren, med kul musik, skojjigt manus och en ganska lagom playtime på 20-60 minuter per omgång. Det är ganska queer och icke-heteronormativt, vilket jag gillar skarpt.

Man kan spela det med andra, men jag har bara testat köra själv.

Dess stora nackdel tycker jag är att det ganska snabbt blir enformigt. Det finns inte nog med beskrivningar av t.ex. det man gör på varje plats för att man inte ganska snabbt ska få dubletter, och efter ett par gånger så märker man att spelet egentligen bara handlar om att gissa vilka stats man ska öka för att ha chans att få gå på monsterbal med vilket monster. Det finns också ett stort gäng hemliga slut, men herregud vad jag inte har motivation att sitta och kombinerings-gissa hur man får fram dem. Jag har hört att man bara får hemliga slut om man väljer att gå själv på monsterbalen, vilket ju gör att det sannolikt bara är en fråga om att hitta rätt kombinationer av höga/låga stats.

Så… det här är ett bra spel, och det kan säkert vara skoj om man är flera och/eller har mer tålamod än mig att pröva en massa olika kombinationer, men för min del blev det ganska snabbt gammalt. Det är lite som Into the Breach; spelskaparna har överskattat mitt tålamod när det gäller att spela om samma "kampanj" många gånger.

Vi får se om jag återvänder till det här spelet. Jag kan rekommendera det, och ångrar inte ett köp, men…

BETYG: 90-