Nekromanti Speltimmen v3 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Nero

Warrior
Jag har under senaste tiden testat:

Fallout New Vegas
Jag älskade Fallout 3 och efter köp av ny dator, tänkte jag nu ge dess "uppföljare" en chans. Det är ju samma motor, så det mesta är sig likt. Mitt intryck var att spelet var för lätt, det gick på ungefär en timme från att skjuta muterade råttor till att ha ihjäl cyberpunks med maskinpistol. Detta gjorde att spelet inte kändes dödligt för rollpersonen eller särskilt utmanande. Jag är en vän av grit, så det var synd i mina ögon. Dessutom var hantverksdelarna i spelet, som jag minns att jag gillade i Fallout 3, väldigt svåra att förstå sig på. Det går t.ex. att bygga egna vapen och ammunition, men det var inte tillräckligt tydligt hur det ska göras.

Wasteland 2
Köpte detta relativt dyra spel (200 kr på extrapris) i hopp om ett alternativ till X-Com och Jagged Alliance:Crossfire, dessutom med Fallout-liknande story. Jag blev mycket besviken. Efter ett mysigt karaktärsskapande visar det sig att spelet har irriterande kontroller och grafiken är i klass med Baldurs Gate. Rekommenderas ej.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Att jag spelat lite Castlevania: Lords of Shadow i princip varje dag den här veckan tyder på att 1) det är ett rätt bra spel och 2) jag har kommit igång med mitt spelande igen. Men, det är inget nytt spel så det räknas inte.

Därför har jag ikväll tvingat mig att spela 81 minuter av Lara Croft and the Guardians of Light. Eller tvingat och tvingat...

Det är tredjepersonsperspektiv med fast kamera och vettiga kontroller (alltså ingen idiotisk Resident Evil-Grim Fandango-stridsvagnsskit). Känslan i striderna är som ett lågintensivt Diablo men spelat med handkontroll. Gå med vänster spak, sikta med höger, skjut med höger trigger, använd knappar för att hoppa etc. Ganska enkelt. Man spelar Lara Croft dårå, som håller på och bråkar med en gammal aztekisk gud. Spelet verkar inte ha haft den högsta budgeten -- introsekvensen var enormt vek t.ex. -- men grafiskt är det helt OK, det är mycket röstskådespeleri och gameplayet är en rätt tillfredsställande mix av action och pussel-lösning. Och så kan man leta gömda skatter och sånt, och det gillar ju jag.

Så... Godkänt betyg, absolut. Såg att det hade coop också, vilket ju är najs. Ska se om jag kan få min coopkollega att skaffa ett ex. Det lär ju inte vara lika skojjigt som Transformers: War for Cybertron eller Halo, men kom igen, det är ju typ inget.