Nekromanti Speltimmen v3 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Vi får fan se hur det går den här veckan, alltså. Jag har ramlat ner i Final Fantasy XII igen, ett spel jag blir alltmer övertygad har en plats på typ top 3-listan över mina favorit-FF-spel. Jag har visserligen inte riktigt någon jättebra koll på vad exakt jag håller på med, men spelet är apsnyggt, har roliga strider och belönar utforskning. All I need in life, åtminstone tills Take on Mars kommer i fullversion...

Men men, jag har ett antal spel jag spelat kring en halvtimme av. Armikrog till exempel, eller det senaste Batmanspelet. Nog borde jag kunna pausa FFXII tillräckligt länge för att spela upp nån av dem till de magiska 60?

Jocke

Man med skägg
Efter att ha spelat men inte skrivit om Final Fantasy 7 och 9 på min ipad har jag börjat spela igenom de tidigare spelen i serien som finns på ios. Just nu håller jag på med Final Fantasy (1), och har uppskattningsvis kommit två tredjedelar av vägen. Det är fantastiskt hur mycket grejer som är ungefär samma som i de senare titlarna (jag har spelat från 7 och framåt i samband med att spelen kom). Spells och yrken är ungefär samma, Bahamut och många av de andra mytologiska figurerna är redan med.

Det är inte så mycket till story, man ska besegra fyra elementar-väktare (samma som i nian). Det finns sällan mer än en väg framåt, trots det måste man måste prata med bybor och gissa lite vart man är på väg, eller spela med guide. Jag har valt det senare, efter som jag inte tror att jag skulle spela klart spelet annars.

Striderna är mer av det nernötande slaget och om man kommer någon level tidigt till en dungeon så hamnar man i läget "kan gruppen gå vidare, eller måste vi upp till ytan och fylla på hp/mp". Striderna går mycket snabbare än i de senare spelen, det tar ungefär en till två stridsrundor, vilket gör det mer ok än tex i 9:an där det tar hundra år att påbörja striden, lite för länge att slåss och sen ganska lång tid med post combat skärmar.

Jag behöver dessutom nån extern stimuli för att inte rötna efter nån timme och har börjat ha på Star Trek TNG avsnitt i bakgrunden vilket funkar så länge det inte är ett för bra avsnitt.

Allt som allt ett ok ligga på soffan med ipad spel, men absolut inte så gripande som serien blir några spel in.

Rhodryn

Hero
krank;n217908 said:
Vi får fan se hur det går den här veckan, alltså. Jag har ramlat ner i Final Fantasy XII igen, ett spel jag blir alltmer övertygad har en plats på typ top 3-listan över mina favorit-FF-spel. Jag har visserligen inte riktigt någon jättebra koll på vad exakt jag håller på med, men spelet är apsnyggt, har roliga strider och belönar utforskning. All I need in life, åtminstone tills Take on Mars kommer i fullversion...
Du har spelat en hel del spel under de 2-3 senaste veckorna som ligger gott om mitt hjärta också.

UFO: Enemy Unknown var det första fröet som såddes hos mig (sent 1995 till tidigt 1996, för mina nya rollspels kompisar hade datorer och spel till dem... UFO, MechWarrior 2 och Warcraft 1 var de första riktiga pc spel som jag fick chans att spela) till att bli en pc gamer en ca 7-8 år senare (hade tillgång till dator hemma runt ca 2002, men köpte min egen dator våren 2003). Sist jag köpte ett konsol spel, om jag inte räknar förra året (för jag kunde inte hitta min gamla FFX längre), var antagligen 2006 när jag, roligt nog, köpte Final Fantasy XII... dock så kan det ha varit 2007 också, för jag minns inte om jag ägt, eller äger, Wild Arms 5). Det var visserligen Fallout 1 och 2 som var de stora katalysatorerna dock för mig runt en ca 2000-2001 att vilja spela pc spel mer... men UFO och TFTD satte sina spår helt klart.

Jag har klarat UFO två eller kanske tre gånger tror jag (sista gånge var över 10 år sedan)... men jag vet inte om det har varit på en version utan difficulty buggen eller inte... du vet... den där buggen som i vissa versioner av spelet (DOS versionen) sparkar ner din valda svårighets grad till "Beginner" efter du har klarat det första battlescape uppdraget. Den buggen har jag inte känt till i mer än kanske 5 år dock... så under en tid där jag inte nödvändigtvis har haft en direkt vilja till att faktiskt klara spelet, utan snarare mer bara vilja spela spelet för det mekanik och så... TFTD har jag aldrig klarat... XD

En rolig grej här, med denna buggen i UFO:EU, är att man hittade den buggen när det var för sent... och pga den buggen, och pga att många UFO veteraner kommenterade att UFO hade varit för lätt även på de svårare svårighetsgraderna, så skruvade speltilverkarna upp svårighetsgraden rejält till Terror From The Deep... på en sådan pass faktor att TFTD's Beginner svårighetsgrad, tydligen (vet inte hur sant det faktiskt är), ska vara svårare än den faktiskt svåraste svårighetsgraden i en difficulty bugfri UFO:EU! XD

Just nu, så har jag spenderar de senaste ca 3 dagarna med att spela XCOM 2 igen... så ja, jag gillar Firaxis remake/reimagining av orginalen... men ibland så vill jag ju ha ett lite mer detaljerat system, varpå jag går tillbaka till orginalen.

Sen kommer vi till FFXII... det är lite roligt att hitta fler människor som gillar FFXII så pass mycket som jag själv gör också... och för mig så har FFXII faktiskt tagit sig in på min top 3 lista utav FF spel. Min top tre lista (i kronologisk ordning nr och årsvis... kanske i faktiskt ordning också, men det är mer baserar på nostalgi mer än något annat... vilken som är det faktiskt bättre spelet, kan jag inte riktigt avgöra, för jag gillar alla pga olika anledningar... I alla fall... min top tre FF lista är): Final Fantasy VII, X och XII. Och... inte nog med det... de tre spelen råkar också vara 3 utav de 6 spelen som delar på min "Top 3 spel, of all time!"-lista... de tre andra spelen är ju då Mass Effect 1, 2 och 3... XD

Jag spenderade nog en vecka, eller tre, förra året med att spela FFXII igen på min gamla PS2 Slim. :)

Och efter ha sätt och spelat FFX HD Remaster på PC, och pga att jag vet att där ska komma en PS4 FFXII Remaster också, så hoppas jag att de skickar upp den FFXII Remastern till PC också. Skulle vara nice att få se en Remastered XII på en någerlunda modärn dator. :D

krank

Rhodryn;n218112 said:
Och efter ha sätt och spelat FFX HD Remaster på PC, och pga att jag vet att där ska komma en PS4 FFXII Remaster också, så hoppas jag att de skickar upp den FFXII Remastern till PC också. Skulle vara nice att få se en Remastered XII på en någerlunda modärn dator. :D
Ärligt talat vet jag inte om de behöver göra så mycket. Jag kör i emulator, PCSX2 med typ 3-4x originalupplösningen, antialias påslaget, anisotropisk filtrering och lite annat godis. Det är sjuuuuuukt snyggt, framför allt för att vara ett så vid det här laget gammalt spel. Många av texturerna är extremt högupplösta och håller väldigt bra i den högre skärmupplösningen. Det känns nästan som att XII skapades med baktanken att det en dag skulle kunna skalas upp...

Karaktärerna funkar också skitbra. Det är ljussättning, de där väldigt levande ögonen, detaljarbetet...

Själv jobbar jag på att klara av XII (aldrig gjort det) innan remaken kommer. Jag har nämligen alldeles för många spel jag vill spela, och för lite tid, för att börja om på FFXII direkt när jag klarat det.

Min top 3 innehåller för övrigt typ samma FF-spel som din. Möjligen skulle jag vissa dagar kunna byta ut X mot VI, men ärligt talat var jag inte alls förtjust i VI's slut även om det mesta annat med spelet var awesome. Sen är IX jäkligt coolt också, men inte riktigt top 3-material för mig.

krank

Innsmouth? Never heard of it.

Jag har spelat ungefär en timme av Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Eller som det stod på ett kvitto jag såg en gång: "Dark Corners of the Ear".

Det här är alltså ett förstapersons-skräckspel där man spelar en deckare som ska snoka rätt på en person som försvunnit i Innsmouth. Jag ska inte säga så mycket mer om storyn eftersom den är spelets styrka i mina ögon, men den är naturligtvis väldigt Lovecraftsk.

Spelet är med dagens mått ganska... fult. Eller ja, det har inte åldrats jätteväl iaf. Det är snyggare än de flesta PS2-spel men inte med mycket. Lågupplösta texturer på hyfsat lågupplösta miljöer och personer. Däremot är det ganska stämningsfullt och atmosfäriskt.

Mekaniskt ger jag spelet creds för nytänkande - det är inte en first person shooter, åtminstone inte så långt jag spelat, för jag har inte fått något att skjuta med. Det saknar HUD; när man blir skadad så märks det genom försämrad förmåga och man får applicera medicinsk utrustning på såren. När man blir galen (det är ju Lovecraft trots allt) så läggs det på en massa filter på skärmen så att det blir svårt att se vad man håller på med.

Överlag tycker jag ju om hela den undersökande delen av spelet. Däremot är jag mer skeptisk till tidsbegränsningarna som det lägger in här och var. Jag föredrar att kunna göra mina undersökningar i relativ lugn och ro.

Jag skulle väldigt gärna se en remake av det här spelet, med uppdaterad grafik, bättre kontroller och mer finslipat gameplay. Det är inget dåligt spel, och en vacker dag kanske jag rentav ids ta mig igenom det, men det vore trevligt med en liten uppdatering.

BETYG: 90-