En av de sista saker som hände innan jag gick på sommarlov var att jag fick veta att vi på speldesign-inriktningen på NTI Gymnasiet Stockholms teknikprogram fick godkänt på vår äskning efter pengar till en HTC Vive plus hemmabyggd dator till densamma. Ett par veckor in på sommarlovet fick jag sedan komma in till jobbet och vara med när beställningen lades - vi beställde precis när de svenska butikerna fick in dem, så vi slapp USA-frakten som vi bävat inför. Vi beställde då bara Viven, med tanken att datorkomponenterna vi ville bygga dator av troligen skulle gå ner i pris innan hösten - och dessutom var vi rädda att Vivarna skulle ta slut i butik. Så vi beställde, och ett par dagar senare kunde jag ta en ny sväng in till jobbet och hämta den. För jag måste ju faktiskt hinna bekanta mig med den innan höstterminen börjar. Lära mig programmera till den och så. Ni vet. Jobbstuff. Ingen lek.
Öh. Ja, eller nästan.
Jag har nu kört The Lab i 71 minuter och tänkte prata dels om Viven i stort och dels om just The Lab.
Viven: Headset, två "fyrtorn" som ställs i diametralt motsatta ändar av "lekytan", två kontroller som liksom headsetet trackas i tre dimensioner. Mitt vardagsrum är inte jättestort, men jag har iaf kunnat skapa mig en lekyta på lite drygt två gånger en och en halv meter. Det räcker för många spel. Inte alla - jag kan tyvärr inte leka med Lucasarts Star Warspryl.
Överhuvudtaget funkar det jävligt bra. Jag upplever viss rastreringseffekt, och i takt med att man blir svettig (och det blir man) så blir skumgummit på headsetet äckligt och det finns risk för imma på linserna. Det har hänt att headsetet tappat sin position och då har allt blivit grått. Om jag tänker på det det allra minsta så är det extremt tydligt att det jag ser inte är på riktigt.
Men. Men. Det är fruktansvärt cool teknologi. Jag glömmer snabbt bort var jag "egentligen" är; utrustningens motion tracking fungerar perfekt med närmast ickeexisterande lagg eller liknande, vilket skapar en svårspöad närvarokänsla. Jag var impad av Oculus DK1:an som jobbet hade, men det här är liksom en helt annan grej. I och med att "du rör dig = din avatar rör sig" så finns ingen åskjuka, ingen obalans - innerörat och ögonen säger samma sak. Jag har inga jättestarka tendenser till åksjuka, men med Oculus och handkontroll så fanns det alltid en känsla av... "overklighet" som inte finns här. Inte på samma sätt. Det visuella kan fortfarande förbättras, men herregud vad det här är coolt. Vore det inte för att jag har noll kondition och svettas som en gris så skulle jag aldrig vilja sluta spela. Allt är bara awesome.
Jag är ganska säker på att jag måste ta och köpa mig en sån här för egen del också, när terminen börjat och den här ska skeppas tillbaks till jobbet.
Man OK, The Lab är en serie... minispel och showcases för Viven och de fungerar överlag väldigt bra som tech demo. Spelen är enkla och med något undantag tycker jag inte att de håller för någon längre stunds spelande, men vad jag förstår är det inte heller poängen. De ska visa teknologins möjligheter, och det gör de bra. Man skjuter pilbåge (funkar asbra med de två handhållna kontrollerna), besöker 3d-scannade IRL-miljöer (vem behöver åka utomlands?), styr ett shootemuprymdskepp (som sätts fast på den ena handen - så det blir lite som när man som barn lekte rymdstrid/star wars och höll rymdskeppen i handen), besöker en mysko magishop, kollar på ett 3d-skelett och använder kontrollerna för att se genomskärningar, kastar runt planeter i solsystemet, och - min personliga favorit - skjuter cores (från Portal) med slangbella.
Det senare är väl det jag tycker känns mest som ett fullfjädrat spel - ett arkadspel med begränsad omspelbarhet, men ändå. Man har en jättestor slangbella och bollar, cores, man skjuter iväg. Man försöker orsaka så stor förstörelse som möjligt - mer förstörelse är lika med fler bollar, så man får spela längre och få högre highscore. Det finns explosiva tunnor och det finns burar som innehåller specialbollar som är lättare att sikta med. Lagom kombination av taktik ("vad ska jag sikta på") och extrapolering/siktförmåga. Jag gillar't.
Grejen med The Lab är att det inte riktigt håller för omspelningar. Redan de 71 minuter jag spenderat är c:a 35 minuter mer än vad som krävs för att uppleva allt The Lab har att erbjuda. Jag spelade bara slangbellsbanan en extra halvtimme nu ikväll för att komma över en timmes speltid.
Så... Mycket svårt att sätta betyg på. Men bra är det.