Nekromanti Speltimmen v31 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat upp mig till 72 minuter av VR-spelet Gunjack.

Gunjack är ett arkadigt skjutaspel som påminner lite om... Tja, alla andra arkadiga 3d-spel där man sitter i ett kanontorn och skjuter fiender. Som kamla Fast i VR då.

Det bra: Det här är ett spel. Ett helt spel. Inte ett techdemo eller så. Ett helt spel som skulle ta mig ganska lång tid att klara. Eller iaf 2-3 timmar. På lite drygt en timme har jag nått nivå 7 av 20. Det här är, tragiskt nog, mer än man kan säga om det mesta som släppts till VR.

Gunjack är snyggt och responsivt. Ingen märkbar lagg på min dator. Det går jättesnabbt att komma igång med kontrollerna, de var väldigt intuitiva.

Det mindre bra: Det är väldigt, väldigt repetativt. Jag har aldrig varit mycket för arkadspel av den anledningen: de är repetativa och sällan på ett intressant sätt. Jag pallar inte att spela Space Invaders längre än någon bana till exempel. I Gunjack styr man sitt kanontorn och skjuter på fiender som kommer. Det finns ingen egentlig story. Det kommer svårare fiender med nya mönster. That's about it. Bakgrunden på "banorna" byts ut. Det är helt enkelt inte nog med variation för att hålla mitt intresse uppe.

Kontrollerna är... visserligen intuitiva men lite märkliga. Det här är mitt första VR-spel som bara är "seated experience", kanske är det såhär sådana är. Men: det märkliga är alltså att det här spelet inte använder VR-kontrollerna överhuvudtaget utan enbart VR-headsetet (som används för att sikta) och så en... handkontroll eller tangentbord/mus. What? Alltså, jag kan fatta om man har de varianterna som alternativ, så spelet funkar för Oculusspelare t.ex, men... varför inget stöd för Vive-kontrollerna?

BETYG: 85