Nekromanti Speltimmen v31 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har slösat 63 minuter på Megaman X Legacy Collection 2, som innehåller Megaman X5-X8.

X5 och X6 var de sista som kom till PS1, och de är väl OK. Eller nä, det är de inte, de är skitjobbiga, men de är åtminstone 2d och pixelart och ganska snygga.

Jag vet inte om det var mina klibbiga händer eller min klibbiga handkontroll, eller om jag bara är gammal och dålig, men jag kände verkligen inte den klassiska känslan av total kontroll som kännetecknat Megaman X-spelen i mitt huvud. När jag dör i Megaman X så känns det som mitt fel. Megaman hoppar när jag trycker, men jag trycker på fel ställe, etc. Här i Megaman X5 till exempel så kändes det HELA TIDEN som att det var spelets fel. Jag tyckte att jag tryckte, men det tyckte inte spelet. Spelet tyckte att jag skulle dash:a, men jag tyckte att jag bara tryckt åt vänster. Vi var helt enkelt inte överens. Det gick lite bättre när jag övergav min Xbone-handkontroll för en 8bitdo SNES-replika, men jag tog mig fortfarande inte till en enda robotboss.

X7 och X8... Kan vi inte bara låta bli att prata om dem? Någon dumjävel trodde att det gick att göra 3d av Megaman X på PS2. Det gick inte. End of story. Det blev fult, segt, dåligt på exakt alla sätt.

Överlag: De bra Megaman X-spelen finns i Legacy Collection 1. Det är i första hand de till SNES - X1-X3. Jag ser nog egentligen inte varför man skulle vilja spela något efter X4, så den här samlingen kan man faktiskt gott hoppa över helt och hållet. Om man inte redan klarat X1-X4 en massa gånger och har abstinens. Men även då, vafan...

BETYG: 80. Jag kan tekniskt sett inte säga att spelet är trasigt...

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har spelat Iconoclast i dryga timmen.

Iconoclast är ett 2D-äventyrsspel. Det har benämnts som "metrovania" av vissa journalister, men jag anser att det ligger närmre Cave Story än Hollow Knight. Det är förvisso en stor och, oftast, sammanhängande spelvärld. Spelvärlden är dock mer designad för att springa igenom längs en snitslad bana än att gå vilse i.

Storyn är att man är en ung rebellisk mekaniker, Robin, i ett totalitärt samhälle som baserar sig på en dogmatisk religion. Det finns en sorts energi som driver allt, från element i hus till stridshelikoptrar, men det är tabu att handskas med den om man inte ingår i stadskyrkan. Huvudpersonen hjälper människorna i sitt lilla samhälle att laga prylar utan statens vetskap och hamnar föga förvånande i trubbel.

Jag gillar verkligen spelet. Dialogen är bra och balanserar humor, politiska diskussioner och våld på ett bra sätt. Spelkontrollerna känns precisa; jag gillar att det finns en viss autoaim inbyggd. Banorna är omväxlande, från rena plattformsövningar till smyga-sektioner och snygga bossfighter.

Betyg: 95. Det här kommer jag definitivt att spela mer av.