Nekromanti Speltimmen v31

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag och en mig närstående person (här kallad "T") - vars tvåårskalas snart ska äga rum - har spelat flera spel på Paddan ("appar" kallas de visst) från SagoMini,

Spelen Space Explorer, Ocean och Forest Flyer bygger på samma koncept. Man spelar en hund/fisk/fågel som rör sig i en liten värld där man kan undersöka olika saker. När man trycker på vissa punkter så spelas det upp små scener: fågeln spelar ett litet trumsolo på några svampar i skogen, hunden hjälper en ledsen robot att svetsa fast en tappad arm, några fiskar börjar spela samba och fisken dansar. Det finns ingen plot eller några poäng eller något sådant. I rollspelstermer är spelen sandlådor. Man går runt och undersöker. Det finns väl en trettio eller fyrtio scener att upptäcka i spelen.

Jag och T gillar de här spelen. En tvååring kan spela dem med minimal hjälp och utan att tröttna. Det är i grund och botten samma spel, men vi tycker att Ocean är lite charmigare än de andra. Fyra av fem OSR-iga rymhundar.

Spelet Road Trip är en linjär bilresa. Först packar man sin väska med saker (drar dem från ett klädstreck med fingret) - det verkar vara ett portable hole för man få i hur mycket som helst. Sedan väljer man bil - glassbil, brandbild, räserbil, gurka, korv och en massa andra. Sedan lägger man väskan i bagaget och ska sätta katten bakom ratten (genom att dra på skärmen). Sedan kan man köra fram och tillbaka längs en tvådimensionell bana. Bilen kan flyga, man kan panga ballonger, skvätta vatten eller lera, trycka på djur man kör förbi. Det finns två stationer, en där man tankar sin bil och en där man tvättar sin bil. När man når slutet på banan får man se en liten scen när katten fikar med en hund.

Jag och T tycker det är ett roligt men svårt spel. Det är kul att packa väskan och välja bil men det är inte så lätt att förstå hur man ska få bilen att köra (hålla inne fingret). Och en av oss tycker att det är lite trist att spelet är så linjärt. Det finns inte så mycket att utforska, man får bara följa banan. Förmodligen funkar det bättre för ett barn som är lite mer än två år. Tre av fem Formel-ett-korvbilar.

Spelet Pet Café har tre delar. En del där det kommer tio stycken bitar mat i tre olika färger på en bricka, och så ska man ge maten till hunden, katten eller fågeln beroende på färg genom att dra den till deras munnar med sitt finger. En del där man ska para ihop siluetten av en bit mat med en av två andra siluetter, varav en är fel. En del där man ska fylla på ett glas med dricka från en en drickamaskin med tre olika alternativ; drickorna blandas inte utan det blir randigt i glaset. Sedan ska tre djur med sugrör dricka ur glaset genom att man trycker på dem.

Jag och T tycker det är ett ganska roligt spel. Det är lite väl pedagogiskt och man har inte så många val - och delen med drickan är roligast, för där kan man välja. Det är lite svårt, men det en tvååring kan spela det med ganska lite hjälp. Tre av fem digitala kladdkakor.

Det går att köpa en hel bunte av SagoMini-spel för en överkomlig peng men om man bara vill köpa ett så tycker vi man ska köa Ocean.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 90 minuter av Blues and Bullets.

Här är lite bilder.

Det är alltså ett deckarspel som utspelar sig i nåtslags... alt-historiskt 40-tal? 60-tal? Hindenburg brann inte, till exempel.

Iallafall. Man spelar Elliot Ness, som lyckades sätta Al Capone i fängelse. Nu, 30 år senare så är han ute. Han hyr in Ness för att hitta hans barnbarn, som blivit kidnappat.

Gameplay är... Tja, man går runt ganska långsamt i snyggt belysta och hyfsat välmodellerade miljöer. Spelet är superlinjärt i var man får gå och så, men det finns "decision points" som åtminstone hittills inte styrt storyn så mycket men definitivt format min bild av Ness och hur han är som person.

Det finns förenklade skjutasekvenser där man har några skyddsställen man byter mellan med A-knappen, sen siktar man med vänster trigger och skjuter med höger. Basic, funkar. Och så sköts närstrid och annat akrobatiskt med enkla QTE's.

Det jag tycker var roligast var dock brottsplatsundersökandet. Man går runt på en brottsplats och hittar hot spots. Varje hot spot (som kan vara en del av miljön eller föremål man hittar) undersöks sedan med noga - man vrider och vänder på saker för att hitta intressanta detaljer.

Sen har man en "crime board"-grej där Ness har satt upp lappar med saker han vill ha reda på. Till exempel kan det handla om huruvida offret var ensamt i huset när mördaren tog sig in. Då kan man infoga ledtrådar man hittat - t.ex. att köksbordet var dukat för två - vid lapparna, och då få nya lappar att koppla bevis till. Det är inte speciellt svårt, men det är väldigt tillfredsställande och ger en känsla av faktisk brottsplatsundersökning och att dra slutledningar.

Så... Det här är alltså ett ganska lätt, storytungt spel med fokus på brottsplatsundersökningar och beslut, med en alt-historisk setting och snygg grafik? Det är alltså i princip skräddarsytt för mig. Det enda jag egentligen stör mig på hittills är nog hur långsamt Ness rör sig.

Sen är grafiken lite märklig. Ljussättningen är snygg och allt är väldigt stämningsfullt, ansiktena är överlag välgjorda. Men många texturer är rätt taffliga och många modeller saknar detaljer. Läppsynkningen är lite off, folks ansikten är ganska stela liksom deras rörelsemönster.

Så... Som lågbudgettitel är det här riktigt, riktigt, riktigt bra. och väl värt pengarna.

BETYG: 95