Nekromanti Speltimmen v32 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har spelat lite drygt 60 minuter av Zone of the Enders HD på Xbox 360.

ZoE är ett gammalt PS2-spel som nu fått ett HD-ansiktslyft. Originalet är en 3d-beatemup/shootemup (typ) där man flyger runt i en stor mecha; det var snyggt för sin tid, med helt OK kontroller. Det blev dock mestadels känt som "det där spelet man köpte för att få tag på demoskivan för Metal Gear Solid 2"... Därför är det lite roligt att de i den här HD-remaken slängt med en demoskiva för Metal Gear Rising: Reveangence. Och det känns som att det är just bara som en blinkning till originalet; det här med att skicka med separata demoskivor är inte speciellt vanligt längre. Den lilla gesten uppskattar jag.

Grafiken är uppskalad och det är möjligt att de ökat detaljrikedomen på modellerna; jag stör mig lite på den lite för närgångna krigsdimman (det är mörkt och man ser inte så långt bort) och de ruskigt små banorna och båda de sakerna känns som arv från originalet.

Hursomhelst; spelets mellansekvenser är grisfula och var inte ens speciellt snygga när det begav sig, även om de då kunde ursäktas med att spelmakarna försökte få dem att passa in med resten av spelets grafiknivå. Nu ser det bara ut som bajs. Robotarna är väl snygga, men människorna... Oj voj. I introt till hela HD-skivan (ettan och tvåan är på samma skiva) fick jag intrycket av att de ändå återskapat en del av även ettans animationer i nyare, snyggare animestil... Men i spelet är det bara bleärgh. Jag har för mig att tvåan har snygga anime-mellansekvenser; kanske borde spela det istället?

Huvudpersonen är dock mitt största problem hittills. Jag tycker inte om barn sådär jättemycket, och VEM tyckte att det var en bra idé att göra huvudpersonen till en civil typ tolvåring som gnäller konstant? Liksom jaja, jag fattar, han är inte stridshärdad och gillar inte att döda, blaha blaha, men han är ju OMÖJLIG. Går inte att resonera med, är bara en... tja, typ tolvårig liten skit som jag helst av allt vill elda upp. Ingen som såg NGE och hade minsta problem med mesungen Shinji bör spela det här spelet; Shinji framstår i sammanhanget som både modig, ansvarstagande och rationell. Jag kan överhuvudtaget inte uppbåda någon energi för att bry mig om vad som händer med den här ungen.

BETYG: 85

krank

Jag har också börjat lira Prototype igen. Förra gången fuckade jag ju upp genom att bara ha en sparfil och därmed upptäcka att jag satt fast vid en supersvår - nära nog omöjlig - boss. Men det är fortfarande ett spel jag tycker är helt makalöst skönt att spela - få spel ger mig samma glädje när det gäller att bara hoppa runt. Det är mycket svårslaget. Så nu har jag börjat om - den här gången valde jag lättaste svårighetsgraden trots att det gör delar av spelet lite väl lätta. Min tanke är att jag överlever om vissa delar är för lätta om det betyder att bossfighterna blir lättare. Bossfighterna är ju överlag spelets akilleshäl - de är mycket svårare än omkringliggande gameplay.

Om jag tar mig till den där kuksvåra bossen igen, och har levlat upp allt men ändå inte fixar den, så tänker jag helt enkelt fuska. Det går att fuska till sig odödlighet, så det är vad jag tänker göra - och sedan stänga av efter bossen.

Men just nu hoppar och glider jag mest runt och känner mig nöjd med tillvaron =)

Anchorman

Swashbuckler
Prototype är verkligen sjukt bra på det där med att bara hoppa runt. Jäkligt skönt känsla. Några av Spider-Man spelen har typ fått till samma känsla också, så rekommenderar dem :)

Nässe

Myrmidon
Måste säga att jag älskar att läsa de här speltrådarna trots att jag aldrig spelar datorspel, märkligt...

Feuflux

omjonasson.se
Nässe;n192866 said:
Måste säga att jag älskar att läsa de här speltrådarna trots att jag aldrig spelar datorspel, märkligt...
Samma här typ. :) Just nu spelar jag ingenting alls, och jag tror aldrig jag testat ett spel efter att ha läst om det här... men jag läser alla inläg.

Zorbeltuss

Hero
Jag har spelat en jäkla massa Software Inc, tror det är 20 timmar denna veckan (har varit sjuk så sånt händer), och det är ett dev tycoon liknande spel, jo det heter ju game dev tycoon men men i software inc är det endast i undantagsfall som man gör spel, man kan också göra en ifrågasättning av att det egentligen är liknande game dev tycoon, det är ju ungefär som att beskriva teknik lego (Software Inc) med duplo (Game Dev Tycoon).
Sedan har det likt andra game dev spel på marknaden tagit inspiration från andra genres rätt hårt, för detta spelet är det också lite skiljt från mängden, då de flesta tycoonspel som tar inspiration från något tagit inspiration från theme hospital (visst det är en bra inspirationskälla men det börjar bli lite tröttnande nuförtiden) så har Software Inc tagit Inspiration från the Sims, och hade någon sagt det innan så hade jag inte trott dem men det passar ju jättebra kombinerat.

Just nu är det i early access och alpha, så det är ju inte allas kopp te, och grafiken är dålig jämfört med första Sims spelet, det är två nackdelar.
Jag kommer fortsätta spela idag, faktum är att jag undrar varför jag inte spelar spelet istället för att skriva onödiga poster på forum 97,5/100

/Luna Lovegood som var störst på Kontrollmjukvara för logistik system

krank

Nässe;n192866 said:
Feuflux;n192880 said:
Samma här typ. :) Just nu spelar jag ingenting alls, och jag tror aldrig jag testat ett spel efter att ha läst om det här... men jag läser alla inläg.
Det är sånt här som får mig att vilja fortsätta skapa de här trådarna. (Det och att faktiskt beta mig igenom mitt löjligt stora Steambibliotek...)

Tack!

krank

Jag räknar typ inte med det, inte ännu iaf eftersom jag inte spelat en timme, men jag körde just tutorialen till Adr1ft i VR.

Adr1ft är alltså ett relativt ballt äventyrsspel där man spelar en astronaut och så är man ute i rymden och så är det nån rymdstation som inte mår så bra... Lite Gravity men med mer scifi, eller så. Jag har inte börjat spela spelet på riktigt än och har undvikit gameplayvideos efter att ha fattat ungefär vilken sorts spel det är...

Och jag vetefan om jag kommer att spela mer av spelet i VR. Jag vet att utvecklarna lagt till VR i efterhand vilket gör att spelet egentligen inte är gjort för det. De har en del kvar att slipa på. Allt gränssnitt kändes som att det låg för nära ansiktet, det gick inte att läsa subtitles eftersom de låg för långt ner i blickfånget...

Men mitt stora problem var den klassiska VR-disconnecten mellan inneröra och det man ser. Eftersom det inte finns någon gravitation i spelet, men det finns i verkligheten, så motsvarar det man känner IRL inte det man ser i spelet. Och jag har lite tendenser till illamående...

Överhuvudtaget tänker jag att det är en sån grej som avgör om ett spel alls lämpar sig för VR: Om det till övervägande del kan tänka sig att låta spelarens avatars rörelser motsvara spelarens faktiska rörelser - ja, då är vi golden. Det betyder t.ex. att jag inte är det minsta sugen på att testa varken Descent eller Elite: Dangerous med VR, eftersom de helt garanterat innebär helt "fel" rörelser.

VR passar alltså bättre till dels spel där avataren är ganska stilla eller rör sig inom ett mycket litet område, eller där rörelser är långsamma och kan göras med viss eftertanke. Eller där gravitationen och avatarens vinkel åtminstone håller sig någorlunda konsekventa. Boxning, tennis, hidden object/äventyrsspel, arkadspel a' skjuta zombies/aliens, plattforms/pusselspel tror jag funkar utmärkt. Arenashooters a' Quake 3, och vanliga FPS a' Doom tror jag funkar skit. Samma sak med bilkörningsspel, tror jag. Åtminstone för oss som har minsta tendens till åksjuka/illamående...

krank

Jag ska nog försöka nån gång till. Imorgon, då magen lugnat sig ordentligt. Jag undrar om man kan minska effekten genom att inte stå upp? Det dröjde dessutom ett tag innan jag fattade kontrollerna; innan jag började kunna få något slags styrsel på saker och ting. Instruktionerna var som sagt alldeles för stora och "in my face" och jag tyckte inte att de förklarade t.ex. att man inte skulle trycka på tumgrejen utan använda den som en touchpad för att rotera sig...