Nekromanti Speltimmen v33 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har skrivit om The Blackwell Legacy förut, och igår klarade jag det.

Idag spelade jag igenom prequelspelet Blackwell Unbound.

Båda är ganska korta spel i peka-klickagenren, med en grafik som påminner mig en del om tidig Lucasart; någonstans kring Monkey Island 1 och Loom, ungefär. Det är inte alltid så hög fps, animationerna är lite wonky, röstskådespeleriet är... sådär... men det här är amatörproduktioner från tidigt i Wadjet Eye Games produktion, och det märks om inte annat i de korta eftertexterna hur få personer som faktiskt varit inblandade.

Hur som helst; storymässigt är spelen heltrevliga. Pusslen är till större delen helt OK; gränssnittet känns stundtals lite klumpigt men pusslen verkar anpassade efter det.

Mitt största problem är egentligen en så teknisk pryl som hur spelen skalar sprites - allting ser skitsnyggt och charmigt ut så länge alla figurer är 100% av sin originalstorlek, men så snart de ska göras mindre så används grisfula utjämningstekniker som förstör hela illusionen av lågupplöst spel. Me no like at all.

Jag fixade inte något av spelen utan hints, trots att de vara är ett par timmar långa vardera. Legacy krävde för mig fyra hints; Unbound bara två.

Jag kan nog trots allt rekommendera de här spelen, åtminstone om man uppskattar genren.

BETYG: 90