Mundo;n194892 said:
Det här kan jag inte tolka som på något annat sätt än att du verkligen gillar No Mans Sky och inte separerar företagets beteende från hur mycket du uppskattar produkten.
Det får vara din tolkning, i så fall. Jag ställer mig inte bakom den.
Mundo;n194892 said:
För det låter ju helt absurt det du önskar efter, om inte vi två har helt olika tolkningar på vad du du menar när du skriver det. Att företag svarar vagt om sina produkter är ju precis det som ledde till var de är just nu.
Nej, det är inte det som ledde till det vi har nu. Det som ledde till det vi har nu var ett antal olika faktorer, men det Sean Murphy gjorde bra var ju just när han INTE sade konkreta saker. När folk säger att han ljög så refererar de ju specifikt till saker han INTE var vag om.
Om de refererar till saker han var vag om så är de ju bara dumma i huvudet. Som det här med VR: Nån frågar Murphy om VR, han säger "ja, det vore ju ingen dum idé att ha till den här sortens spel". Vad jag vet är det ingen som tolkade det som "det är 100% säkert att slutprodukten garanterat kommer att ha stöd för VR, både Oculus och Vive och vad nu Samsungs låtsas-VR heter".
Hade han varit lika vag om till exempel multiplayer, stora djur, möjligheten att hacka sig in i stängda baser och så vidare så hade han inte kunnat anklagas för lögn där heller.
Sedan är ju inte jag dummare än att jag fattar att en stor del av den outrage som finns mot Murphy just nu har 0% att göra med vad han anses ha ljugit om. Spelet motsvarade inte folks förväntningar - förväntningar som byggts till större delen ur tomma luften, folk fyllde definitivt i egna idéer utan att Murphy behövde säga ett dugg. Och när folk inte fick Elite Dangerous kombinerat med Star Citizen gånger tusen så började de leta efter "lögner" att hänga upp sin ilska på, för man kan såklart inte erkänna att man satt och hypade upp sig själv och lurade sig själv att det skulle finnas en massa saker som ingen ens sagt något om.
Jag har skrivit och sagt det annorstädes och kan säga det här igen: Om folk bara hade vett nog att hålla huvudet kallt och ta uttalanden om spel under utveckling för vad de är - preliminära - och om speljournalister inte gladeligen börjat projicera sina drömmar om ett oändligt komplext superspel på vad som redan från början väldigt uppenbart var en indietitel, så skulle vi inte ha den nuvarande situationen.
Mundo;n194892 said:
Hade de haft någon som sa rakt på sak "Det här kommer du kunna göra, det här kan du absolut inte göra, det här hoppas vi kunna patcha in senare" så hade ingen tuggat fragda på reddit i nuläget.
Alltså...
Hur ska de veta vad exakt man kommer att kunna göra, innan spelet släppts?
Hur ska de veta vad exakt man absolut inte kommer att kunna göra, innan spelet släppts?
Hur ska de veta vad exakt de kommer att vilja patcha in senare, innan spelet släppts?
Min poäng är att det var länge sedan spelutveckling (eller mjukvaruutveckling i stort) gick till så att man började med ett komplett designdokument som aldrig ändrades under utvecklingen. Om det nu ens gått till så.
Min misstanke: Spelstudion tog på sig mer än de faktiskt kunde genomföra. De kom nära, men när uppsatt deadline närmade sig var skitmånga av de system de fram till dess var helt säkra på att kunna ha med inte alls redo för release. De var buggiga, drog ner prestanda, var i praktiken inte roliga att spela, eller hade något annat av hundra olika problem. De fördröjde releasen och spenderade tiden med att hyvla bort allt som inte funkade och som inte gick att fixa på kort tid. "Strip it and ship it"; så har det funkat i spelstudios sedan tidernas begynnelse. Har man inte en fungerande build när det börjar närma sig release så tar men den build som är mest buggfri och släpper den, även om den saknar en hög features man egentligen tänkt ha med.
Traditionellt sett var väldigt mycket sånt här helt osynligt. Spelutvecklare kommunicerade överhuvudtaget inte med pressen på det sättet. Pressen fick pressreleases, that's about it. Kollar man på spelhistorien finns det
gott om exempel på spel vars tidiga release-info inte alls stämt med färdig produkt. Man behöver inte ens gå speciellt långt tillbaks - Bioshock Infinite hade, vad jag förstått, en del grejer i sina promos och tidiga trailers som inte kom med i det slutgiltiga spelet. Det betyder att Irrational Games också är "förbannade lögnare som ska brinna i helvetet för evigt" och allt annat som nu sägs om Hello Games.
Det är först i närtid, när det blivit mer kutym att ha intervjuer direkt med utvecklare, samtidigt som gamers bestämt sig för att vara helt jävla skogstokiga och helt sakna något som ens liknar distans till det hela (det ses närmast som något fult att ha distans till sin hobby...), som vi får den här sortens trams. Peter Molyneux fick en hel del skit för att allt han "lovat" (=uttalat sig om att han tänkt ha med i spelet) inte fanns med i Fable, till exempel. Jag tyckte att det var lika dumt att bli arg då.
Mundo;n194892 said:
Hello Games största synd kan vi väl säga isåfall låg i olyckliga formuleringar med snälla glasögon?
Det är min tes, ja. Bristande mediaträning, och ett Sony som fick för sig att det vore en bra idé att underblåsa hype-brasan och inte låta / säga till Murphy att korrigera när medier fattade fel.
Om jag inte följt utvecklingen av Broken Age, och hur jävla dumma i huvudet backers och fans var där, så skulle jag tyckt att det vore en bra idé med total transparens, att studios hade detaljerade "devblogs" där de detaljerade exakt hur det går, vilka features som plockas bort, och så vidare. Men exemplet Broken Age visar med all önskvärd tydlighet att det inte heller funkar.
Det är därför jag förordar tystnad eller enbart vaga uttalanden från devs. Då kan åtminstone inte den helknäppa hatmobben skylla på dem efteråt, ifall deras alldeles för högt uppskruvade förväntningar inte infrias.
...eller vem lurar jag? Gamerkulturen är skräp och jag börjar tro att den inte går att rädda. Tack och lov för casual games och att spel blivit allmängods, för jag hade ärligt talat inte klarat av om de enda jag kunnat snacka spel med vore traditionella "gamers". Jag vill gärna tro att folk skulle kunna inse att problemet låg i deras egen tendens att skruva upp förväntningar och hype, om spelutvecklare höll mer käft, men ärligt talat misströstar jag. Jag tror att det inte spelat någon som helst jävla roll vad Sean Murphy sagt eller gjort. Internets hatmaskiner hade kört på ändå. Rymdutforskning är en sån genre som automatiskt skapar förväntningar hos folk. Det GÅR inte att skapa ett nedbantat sådant spel utan att folk blir arga för att man inte kan designa sina egna rymdskepp, köra rymdstrider, ha realtidsekonomi som är spelardriven,rita kukar på asteroider och så vidare. Det finns ett helt färdigt paket som folk förväntar sig, och alla spel som inte infriar alla de förväntningarna kommer att få skit för det. Och därför har vi till exempel Star Citizen, som jag misstänker aldrig blir klart - för de försöker göra allt. Det finns inte en endaste liten chans att det spelet kommer att infria de förväntningar som skapats kring det, om det nu faktiskt någonsin släpps.