Nekromanti Speltimmen v34 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat en del Mass Effect: Andromeda.

Det är som Mass Effect 1 - fast med jetpacks. Mer utforskning och kolonibyggande, så här långt färre utspridda uppdrag över en hel galax.

Vad gäller visuellt - det är ju snyggare än gamla ME, men det finns ett par märkbara visuella buggar här och var. Inte tillräckligt ofta för att det ska störa mig supermycket.

Helt OK spel, jag är rätt förtjust i att det är mer utforskande och basbyggande. Av vad jag sett så här långt tar jag gärna mer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 66 minuter av Outland.

Det är en mycket snygg och stilistisk metroidvania med något slags djungeltema; man spelar en snubbe som ska... tja, rädda världen har jag fått för mig, men jag har inte så bra koll och storyn har hittills inte fått så mycket utrymme.

Så. Man hoppar och springer och låser upp förmågor så att man kan hoppa och springa till nya områden. Det finns dolda kammare och områden man kan leta efter om man är komplettist. Efter ett tag får man förmågan att vara "ljus" eller "mörk", och byta mellan dem. När man är ljus så gör man extra skada på mörka fiender och kan aktivera saker som är ljusa, och ljusa skott och sådant skadar en inte. Och vice versa när man är mörk. En lite charmig mekanik med ekon av t.ex. Ikaruga.

Kontrollerna är... okej. De är mer Mario än Megaman, dvs det finns tröghet i form av acceleration och deceleration och man måste aktivt "bromsa" för att få karaktären att stanna vilket jag verkligen tycker illa om i alla spel där det dyker upp. Jag föredrar Megamankontroller, där karaktären faktiskt börjar röra sig direkt när man trycker på knappen och slutar röra sig när man slutar. Men hoppandet och skuttandet är ändå ganska trevligt och det flyter generellt på bra.

Egentligen tilltalar inte temat mig speciellt mycket, men å andra sidan är jag inte bortskämd med bra metroidvaniaspel på PC så det är inte helt osannolikt att jag återkommer till det här senare.

BETYG: 90