Nekromanti Speltimmen v34 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,344
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,344
Location
Rissne
Jag har spelat igenom tredje spelet i Blackwell-serien, Blackwell Convergence. Det tog mig lite drygt två timmar, enligt Steam.

Så... Storyn fortsätter. Den är inte så illa. Bättre röstskådespeleri, klart bättre sprites med fler animationsrutor.

En handfull fula grafikbuggar där saker hamnar bakom varandra när de borde vara framför. Det stör mig fortfarande att alla sprites skalar helt fritt från pixelrutnätet, och i det här spelet används spriteskalning mer än i de tidigare. Det går att åtgärda litegrann genom att gå in i inställningarna (i ett separat program...) och stänga av "smooth sprite scaling", men det blir fortfarande inte riktigt bra.

BETYG: 90
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,344
Location
Rissne
Jag har spelat ett par-tre timmar av det fjärde spelet i serien också, Blackwell Deception.

Det är lite längre än de andra, vilket känns trevligt. Blackwellspelen är ju bra, och mer bra är bättre än mindre bra.

Röstskådespeleriet fortsätter hålla en helt OK amatörnivå; med några märkbart sämre amatörer och flera märkbart bra amatörer i rollerna. Storyn är i lite fler lager. Jag tycker om att man ändå kan se hur huvudpersonen utvecklas mellan spelen.

Något som börjar bli... lite gammalt är nog Joeys sexism. Jag vet att det finns in-game-anledningar till den och så, men det spelas ut som att man förväntas tycka att det är lite "höa höa"-lustigt och jag orkar inte riktigt uppbåda grabbigheten som krävs för att uppskatta det. Turligt nog är det inte jättefrekvent. Och jag gillar att huvudpersonen får vara lika uppgiftscentrerad som hennes manliga kollegor i andra spel, och inte tvingas vara mer... "relationscentrerad".

Däremot är ju själva spelens struktur mer fokuserad på information och relationer snarare än på prylar och mojänger (som i klassiker som Indy 4 och The Dig etc)...

Men jaja. Det här är bra skit. Huvudpersons-spriten är lite fulare än i förra spelet tyvärr. Och så har spelskaparna nästan helt slutat låtsas som att de bryr sig om pixelrutnät, och blandar nu högupplösta detaljer med lågupplösta sprites hipp som happ. Men spelet känns mer genomarbetat och hantverksmässigt väl utförd i allmänhet. Jag ser fram emot att spela vidare och kommer nog att försöka klara det ikväll.

BETYG: 90
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,344
Location
Rissne
Så jag spelade klart Deception, och har nu också spelat 83 minuter av Blackwell Epiphany.

Man skulle kunna anklaga de här spelen för att vara lite formulaiska - jag föredrar att se det som att de hittat något som funkar och itererar på det. Varför reparera något som funkar, när man kan långsamt förbättra det istället?

Nu är huvudpersonens sprite snygg igen, vilket är trevligt. Rent spelmekaniskt är det här ett riktigt bra peka-klickaspel även om jag precis som tidigare stör mig på blandningen av pixeldensiteter. Röstskådespeleriet har samma kvaliteter som förra och förrförra spelet.

Väldigt lite nytt, således. Men det är bra, det behövdes inte så mycket nytt. Det här är mysiga spel, och jag misstänker att jag spelar klart det här under veckan. Sedan får vi se; det här ska tydligen vara typ en 6-7 timmar långt enligt Howlongtobeat - turligt nog har jag flera andra Wadjet Eye-spel att spela när jag är klar här. Technobabylon, Gemini Rue, Shardlight, Resonance, Unavowed...

BETYG: 90
 
Top