Nekromanti Speltimmen v35 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 66 minuter av Mighty Gunvolt.

Det är ett run-and-gunspel a' Megaman. Med NES-grafik. Och det är inte bara grafiken - de halvdassiga kontrollerna, den ojämna och ofta orättvisa svårighetsgraden och alla de andra delarna av vad som gjorde NES till NES är också här. Liksom det eklektiska valet av teman för spelets banor, de märkliga bossarna och den helt obegripliga plotten som ger intryck av att vara översatt från japanskan av en japan som inte kan engelska.

Det enda som saknas är väl typ spriteglitcharna.

Av mina 66 minuter så upptogs c:a 45-50 eller så av den första banan. Själva banan är pissenkel, men den där bossen... Jag måste ha slagits mot honom 20-30 gånger. Men eftersom jag numera är vuxen så tappade jag bara tålamodet och ragequitade en gång - jag vet ju, trots allt att 1) jag behöver bara spela det här spelet i 60 minuter, sedan slipper jag, så det spelar faktiskt ingen roll om jag suger och dör oavbrutet i 60 minuter, och 2) om man bara gör något dåligt tillräckligt många gånger så blir man bättre på det.

Jag blev bättre på det, och precis när jag räknat ut exakt hur man skulle kontra vart och ett av bossens rörelsemönster... så dog den.

De efterkommande 2-3 bossarna var betydligt enklare. Kanske för att jag vant mig vid att styra Gunvolt under de där första 45 minuternas nötande.

Så... Är det här ett bra spel? Ja, det är det nog trots allt. Någon har verkligen satt sig in i hur run-and-gunspelen var på NES, och återskapat precis det. Vårtor och allt. Och det slår mig som rätt charmigt, framför allt i dessa tider av... inte alltid helt genomtänkt pixelart som låtsas vara retro. Det är inte omöjligt att jag återvänder till det här spelet.

Åh, och om ni liksom jag tyckte att Mighty No. 9 var lite meh så kan man faktiskt välja att spela det spelets huvudperson i det här spelet också.

BETYG: 90