Nekromanti Speltimmen v38 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite drygt en timme av peka-klickaspelet Night of the Rabbit. Det är ett peka-klickaspel från Daedalic Entertainment, som också bland annat gjort Deponiaspelen.

NotR handlar om en ung pojke - en sån där konstig en som jag har svårt att riktigt identifiera mig med eftersom han gillar att vara utomhus och leka i skogen och grejer. Och så hatar han skola. Lite som en karikatyr av en ung pojke, byggd på äldre människors vaga och idealiserade minnen av den egna barndomen, tänker jag mig. Iallafall, han vill bli en trollkarl, och en vacker dag kommer en kanin i kostym och presenterar sig som trollkarl och undrar om han vill bli trollkarlslärling.

Grafiken är handritad och rätt gullig. Det är mycket antropomorfa djur och yviga former, såna där som gillas av såna som gillar romantiserade och stiliserade naturbilder.

Det jag inte gillar är först och främst skalningen av spelets sprites. Handmålad stil är ganska känslig för ojämn skalning - illusionen av just handmålning försvinner när det blir alltför uppenbart att karaktärerna har mycket högre detaljrikedom än bakgrunderna - på det där karakteristiska sättet som uppkommer när man ritar en figur i stort format och sedan förminskar ner och stoppar in den i en bakgrund som inte är omskalad. De passar liksom inte ihop. Sedan blir det inte bättre av att en del animationer - framför allt de där en figur ska "upplösas" och gå in i en portal eller så - har såpass låg framerate att jag nästan börjar misstänka att det är min dator som är slö.

Spelet befinner sig i gränslandet teknologimässigt. Det har, liksom många hyfsat moderna spel, möjligheten att dubbelklicka på utgångar från den nuvarande scenen för att "hoppa" till nästa scen. Efter en tid får man också en hitta-hotspots-knapåp. Däremot verkar der inte som att inventoryt är speciellt bra på att snabbt tala om vilka saker som kan eller inte kan kombineras.

Så... En blandad kompott. Ett okej hantverk, men jag är inte supersugen på att återvända till det.

BETYG: 85