Nekromanti Speltimmen v4 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat mer än en timme av Batman: Arkham Knight.

Man oh man oh man vilket spel. Först och främst är det kanske det snyggaste spel jag sett köras på min PC. Kanske det snyggaste spel jag sett överhuvudtaget. Både Batman själv, miljöerna och fienderna är mycket detaljerade men smälter ändå inte ihop, allt känns levande och dynamiskt. Bra läppsynk och röstskådespeleri säljer in storyn på ett bra sätt.

Jag vet att en del inte gillar batmobilen här, men det gör nog jag. Det stör mig lite att den inte har de bilkontroller jag är van vid (där bromsen sitter på vänster trigger på handkontrollen) men det funkar.

Jag spelar med handkontroll - trots att jag fortfarande befinner mig i något slags sjukligt limbo där varken normal eller inverterad kamerastyrning riktigt känns bra (jag är ju uppvuxen med "icke-inverterat" men har spelat en hel del Final Fantasy XII som inverterar både X- och Y-axel så jag har delvis vant mig). Jag upplever att det funkar bra; det här känns för mig inte som ett tangentbord-och-musspel även om musen sannerligen gör det lättare att sikta...

Iallafall, det finns en story i spelet där Scarecrow skaffat nån ny gas och hotet om den har gjort att Gotham utrymts och ny är det bara brottslingar och Batman kvar, plus polisen då. Ännu så länge känns det som ganska standard Batmanstuff. I dunno man, man kan såklart kritisera storyn här för att bejaka fascism, och det har man väl rätt i givet att det är lite samma världsbild som i Nolans Batmantrilogi, men... Jag behöver faktiskt inte gilla allting hos en spelvärlds premisser på ett ideologiskt plan för att gilla spelet.

Det finns också en, öh, rätt ordentlig mängd sexualisering av de kvinnliga karaktärerna, och de flesta karaktärer med ganska god marginal verkar vara män, men det finns ändå en och annan poliskvinna som slipper sexualisering så... progress?

Hursomhelst, kommer jag att spela vidare på det här idag? Nej. Trots att mitt intryck hittills är att det är jätte-jättebra. Jag har en massa andra påbörjade spel jag vill klara först, som jag också tycker är bra. Jag tror inte att det här spelet kommer att bli sämre för att jag väntar ett tag. Jag skulle också vilja ta mig igenom batmanspelen i ordning; jag har ju gillat alla i serien hittills.

Men kommer jag att återvända till det? Väldigt sannolikt. En del kritiserar det för att vara för GTA.igt iom batmobilen - jag ser det som att det snarare typ ger mig det GTA ger mig fast jag slipper "realistiska" plots.

Jag har också hört att det ska vara buggigt, men antingen har de patchat bort buggarna eller så har jag bara tur. Med mitt 1070-kort flyter det på med maximala grafikinställningar, HD-upplösning och konstanta 60 fps.

BETYG: 90+/95-

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat några timmar Final Fantasy II till iOS. Det har betydligt mer story än ettan, det är oftast klart vart man är på väg och varför. Spelet har inte levels på gubbarna, i stället blir de bättre på vad de gör i strid. Vill du bygga en magiker? Gör av med MP i strid. Vill du bygga en tank? ta skada osv. Om man var en fokuserad spelare är det här säkert toppen, jag har i stället en näve odugliga figurer vars mana tar slut halvvägs ner i dungeons och vars hit points inte är i närheten av vad den borde vara.
Dessutom kan man köra fast i Dreadnaught:en, vilket jag gjorde igår.

Det låter mest som klagande, men egentligen gillar jag nästan alla de här elementen. Om spelet bara var en aning roligare skulle jag inte ha några problem att grinda till lagom hög nivå.

Serien börjar i alla fall mer och mer ta den form som vi är vana med.
Jag tror inte att den klassiska bomb fienden var med i ettan, utan kommer in först här. Det finns också med en Cid som har ett luftskepp.

Feuflux

omjonasson.se
Jag äger numera en samsung gear vr (virtual reality-hjälm som drivs av en passande samsung-telefon), som utvecklats i samarbete med Oculus. Den är kanske värd sin egna recension, men kortversionen är:
* för drygt 900 kronor får du väldigt mycket
* givetvis är det en annan femma än att spela oculus rift med dubbla handkontroller kopplad till en värstingdator som driver alltihop (men det paketet är ju typ 30 gånger dyrare också)
* när wow-faktorn är över så är det lite störande att det är så pixligt som det är. Det varierar dock mycket mellan appar också. Ibland är det bra flyt (när det rör sig mycket är det mindre störande) och ibland är det en discoveryfilm som är rejält suddig.
* finns ingen officiell handkontroll i nuläget, men det ska gå att använda valfri bluetooth-kontroll, fast det är inget jag provat. Det finns en touchpad på högersidan på glasögonen
* två gånger har en app fryst och jag fått plocka loss telefonen för att få igång allt igen. Vet inte om det beror på något överhettningsproblem (telefonen blir varm, men inte SÅ varm) eller något annat. Hoppas det är något jag slipper se mer av.
* jag blir illamående efter en stund om jag kollar på berg-och-dalbanevideos (eftersom kroppen inte får någon fysiskt feedback att "nu åker vi neråt" etc). Annars har jag aldrig känt av något obehag.

Mestadels har jag kollat på videos (finns en bra förinstallerad app som heter Samsung VR) men har hunnit med lite spel också:
* Tactera är en klassisk speltyp men nu står du inuti en 3D-värld och styr dina arméer. Det är en mängd baser på en karta och från dina baser kan du skicka trupper (en sort per bas, finns ett par olika) till andra baser. Målet är att kontrollera alla baser på kartan. Spelformen är rätt trist, grafiken är lite 80-tal (fast coolare och i 3D då förstås) men kul att stå inne i spelet. https://www.youtube.com/watch?v=vlTVqtXJfmI
* Skylight är rymdstrid på en tredimensionell (suprice) karta. Då väljer mellan olika skepp och styr dem i olika scenion där du ska besegra AI'ns armé. Återigen är behållningen mest att man står inne i spelet. https://www.youtube.com/watch?v=fcusUu8Zf60

Jakten på vad jag ska ha det här till fortsätter. :)