Nekromanti Speltimmen v40 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade egentligen tänkt spela Blade Runner-spelet, för att liksom knyta ihop Blade Runner-temat för den här veckan, men alas - det finns inte på steam eller gog eller någon annan onlinetjänst, och det dröjde lite för länge för mig att *ahem* få tag på det. Så jag spelade vidare på Brothers - a tale of two sons som jag sedan tidigare spelat 20 minuter på. För tydligen är inte mina "enkla riktlinjer" ovan fastare än att jag tycker att det räcker med att jag uppnåt 60+ minuter totalt sett på Steam, även om en del av de minuterna redan var spelade när veckan började.

Iallafall. Brothers handlar om två bröder, med en död mamma och en sjuk pappa. De ger sig ut i världen på jakt efter något slags träd, som byns vise man säger kan hela pappan. Världen är något slags mjuk medeltidsfantasy av nordiskt snitt, med troll snarare än orcher eller alver (iaf hittills).

Så... nä, storyn är inte speciellt intressant. Om man inte är en sån där som tycker att FAMILJ automatiskt innebär att en story blir intressant (det tycker inte jag). Det är lite charmigt att man får reda på brödernas olikheter på vägen, och det är kul att de är två olika personligheter. Ibland görs det dock lite yxigt och påklistrat.

Det blir gammalt väldigt, väldigt snabbt att ingen talar ett riktigt språk utan bara något slags The Sims-liknande låtsasmummel. Inga symboler, ingen text, bara gester och mummel. Det är tydligt att spelskaparna har en övertro till vikten av emotionellt berättande och inte har speciellt mycket till övers för det här med "ord" eller "idéer".

Det enda som egentligen gör spelet lite intressant är kontrollerna. Man styr den ene brodern med vänster analogspak, och den andre brodern med höger. Höger och vänster trigger gör att respektive broder interagerar med sin omgivning. Det är lite intressant - gameplay påminner om klassiska Lost Vikings eller liknande; man använder brödernas specialförmågor för att navigera omgivningen. Ett exempel är att bara den äldre brodern kan simma, så när de ska över en flod så får den lille brodern hålla sig fast vid storebrorsans hals. Storebror kan också hjälpa lillebror upp för höga kanter, så att lillabror kan släppa ner rep. Och så vidare. Man spelar liksom lite coop med sig själv.

Grafiken är snygg men evinnerligt tråkig. Det är som sagt mjuk medeltidsfantasy, och sånt har jag ingen tålamod med.

Sammantaget är det här ett intressant experiment, ett konceptspel som tyvärr faller platt på att jag inte ids engagera mig i berättelsen överhuvudtaget.

BETYG: 80+