Nekromanti Speltimmen v42 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone. Eller OK, förra veckans också, eftersom jag uppenbarligen glömde skapa tråd då.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har spelat klart The Charnel House Trilogy. Trots dess ringa längd och dess minst sagt linjära narrativ och enkla pussel så är jag ändå sjukt impad. Schysst stämning, snygg grafik som utnyttjar retro-looken bra, bra musik. Som jag skrev senast har jag åsikter om en del röstskådisar, men sammantaget en väldigt trevlig upplevelse. Manuset är riktigt najs.

Lite screenshots.

Jag längtar redan efter den utlovade 2016-uppföljaren...

krank

Jag har spelat 65 minuter av spelet jag köpte som födelsedagspresent till mig själv: Transformers Devastation.

En hög screenshots

Det här är ett mellanbudgetspel från en studio som, vad jag läst mig till, gjort en masa snabba 3d-fightemups som är välgjorda och tilltalar folk som uppskattar "djupt gameplay" när det kommer till kombos och realtids-fighting. Eftersom jag inte gillar såna spel så förklarar det varför jag inte spelar några av deras tidigare spel...

Så, vad är det här då? Jo, det är en snabb 3d-bratemup med, vad jag förstått, "djupt gameplay" i form av kombos och grejer. Jag är själv för dålig på såna här spel för att egentligen uttala mig om eventuellt djup; jag buttonmashar mest. Eller OK, efter en stund började jag faktiskt sätta lite kombos och känna att jag hade lite koll, men å andra sidan spelade jag på easy.

Men det viktigaste som det här är, är att det är ett Transformersspel. Estetiken är plockad direkt från... Jag höll på att säga den tecknade serien från 80-talet, men i know for a fact att det faktiskt aldrig var riktigt såhär snyggt eller färgsprakande, så man kanske kan säga att spelet ser ut så som 80-talsserien såg ut inuti mitt huvud när jag var liten palt och såg den på 80-talet. Så. Det är retronostalgi för hela svängen.

Man spelar bara autobots vad jag förstått; jag börjar som Optimus Prime, sen blev jag Bumblebee och när jag stängde av hade jag blivit Sideswipe. Jag gillar att Sideswipe är med; han känns inte som något självklart val men en kompis till mig hade leksaken och jag har alltid gillat designen på honom. Han var en av de där vill-ha-leksakerna när jag var liten.

Sen slåss man mot ganska ansiktslösa fiender. Sweeps-kloner och... vad ska man säga, något slags grunts baserade på Runabout och Runamuck. De förra är då alltså såna som blir flygplan, de senare blir bilar. Det funkar rätt okej faktiskt. Ibland dyker bossar upp; jag har haft min första fajt mot Megatron (som mest verkade finnas för att jag skulle få lära mig hur man får ner sköldar) och mot Devastator. Man kutar runt i en ganska tråkig och enformig stadsmiljö som väl tekniskt sett är lite sandboxig men egentligen lite för linjär för det. Man kan göra sidemissions som var för svåra för mig.

Som komplettist spenderade jag för mycket tid med att försöka klara sidequests och hitta hemligheter för att ta mig speciellt långt i storyn.

Spelets positiva sidor:
  • För en gångs skull ser cell shadingen inte ut som bajs. Visserligen fuskar de lite med blänket och låter det vara fast textur, men helhetsintrycket av grafiken är väldigt bra. Åtminstone för effekter och karaktärer.
  • Tighta kontroller, om än lite för mycket av min favoritfiende använda-samma-knapp-till-många-saker. Men överlag, japp, det är rätt najs att styra både robotar och bilar.
  • Helt rätt känsla rent estetiskt, överlag.
  • Roligt att utforska lite.
Spelets negativa sidor:
  • Miljöerna är faktiskt helt vanvettigt tråkiga. Det känns som samma hus om och om och om igen. Robotarna är bokstavligt talat det enda som bryter av och är det minsta intressant. Allt annat är ganska själlöst, folktomt och platt.
  • Egentligen tycker jag att serietidningen var mycket bättre än den animerade tv-serien, och hade hellre sett ett spel baserat på den.
  • Jag är verkligen inte speciellt bra på den här sortens spel...
För några år sedan släppte New Moon Studios det perfekta Transformersspelet. Det hette Transformers: War for Cybertron och hade allt: spännande varianter på gamla välkända karaktärer, en episk story, spännande och varierande miljöer, COOP... Sedan följde de upp det med ett ganska meh spel, Transformers: Fall of Cybertron, som kanske var fläskigare på många sätt men som saknade coop vilket drog ner betyget. Sedan föll licensen på ett helt annat företag, som gjorde det rätt mediokra Transformers: Rise of the Dark Spark som försökte väva ihop flera Transformerstidslinjer till en, och där Michael Bays filmer skulle vara med...

Så hur mäter sig då Devastation med de övriga? Det blir ju lite svårt att säga egentligen eftersom det är en annan spelgenre än dem, men om jag ska plocka upp och spela ett Transformersspel så väljer jag nog i dagsläget Devastation hellre än Rise of the Dark Spark, men jag är nog mer positiv till Fall of Cybertron än till Devastation. Det enda som lockar med Devastation är egentligen lockelsen att klara det; jag har hört att det inte ska vara så långt.

Är Devastation värt 40€? Nej, absolut inte. Vänta på en rea. 10-15€ hade känts mycket mer rimligt för det här spelet.

BETYG: 85+ / 90-

krank

Igår började jag, i ren abstinens efter Tomb Raider GO, spela dess föregångare Hitman GO.

Det märks att Hitman kom innan Tomb Raider; det är inte alls lika polerat vad gäller grafik eller kontroller, inte lika genomtänkt. Det saknar också flera av de innovationer som TR:GO kom med, till exempel nivåskillnader. Men det är fortfarande ett EXTREMT beroendeframkallande spel. Jag tänkte "jag ska bara testa en bana eller två" och plötsligt hade jag spelat igenom tio...

Det är alltså turbaserat; man flyttar runt sin hitmangubbe och försöker undvika motståndare som rör sig i förbestämda banor. Eller döda dem. Man kan få typ achievements på varje bana för att lösa den på olika sätt, t.ex. "på 14 drag eller färre" eller "utan att döda en enda fiende" eller "döda alla fiender". Målet med banan är alltid att ta sig till en slutposition, som ibland innehåller en person man mördar som sin sista grej. Ibland finns det sidomål man kan uppnå, som att plocka upp väskor. Man kan också t.ex. kasta stenar för att få vakter och andra att ändra rörelsemönster.

Den grafiska stilen är lite diorama-aktig, vilket är ett rätt intressant drag men lite smått själlöst. Men det spelar inte jättestor roll; det är snyggt och jag vill spela mer NU.

BETYG: 95

Attachments

Eksem

Champion
Jag började spela Metal Gear Solid 4. Det verkar jävligt ballt och är orimligt snyggt, men tyvärr så fastnade AI-medhjälparna i ett scenario så jag fick starta om, men jag hade glömt att det inte finns nån autosave i den här spelserien så typ tre timmars speltid gick förlorad (nåja, det mesta av det är väl cutscenes man kan skippa vid ett omspel) och det gjorde mig grymt avtänd.

I övrigt har jag skaffat Street Fighter Third Strike och Street Fighter Alpha 3, de är skitbra.

anth

Vetefan
Igår hade jag tråkigt. Jag menar riiiktigt tråååkigt. Jag väntade på en person som aldrig dök upp. Och gissa vad jag gjorde då?
Jag spelade datorspel! :)
Men inte vilka spel som helst... har ni hört talas om en kategori spel som heter:

Incremental Games
Idle Games
Clicker Games
Idle Clickers

Kärt(?) barn har många namn.

Någon som kommer ihåg tråden Goal, Interaction & Purpose? Där postade RasmusL en bra länk om Skinners Box. Det handlade om hur man gör tråkiga datorspel beroendeframkallande, som t.ex. FarmVille på Facebook.

Den typ av spel, Incremental Games, som jag ska berätta om får dock FarmVille att verka både kul och intelligent.
Men de har en sak gemensamt, de kan vara EXTREMT BEROENDEFRAMKALLANDE.

Den 10 augusti 2013 exploderade nätet när ett nytt spel släpptes: Cookie Clicker.

Det blev så stort att det till och med gjordes (givetvis japanska) musikvideos om det:

Det var inte det första spelet av sitt slag, men det var spelet som fick genren att gå super-nova! Och idag finns det flera sajter dedikerade till Idle Clickers, t.ex:
Bloggen Clicker Games
Bloggen Incremental, Idle & Clicker Games
Sajten Almost Idle
Sajten Idle Games :: idleHUB
Sajten Incremental Game
Wikin Incremental and Idle Games Wiki

Det finns spel för alla plattformar, men här tar jag bara upp de spel som spelas i webbläsarfönster (ofta med flash och java).

Det finns spel utan någon som helst interaktion, som Progress Quest och Clickpocalypse. Det är frågan om de ens är värda att kallas spel.

Men det är inte de spelen som jag ska tala om idag, utan de spel som nästan sköter sig själva och där man bara behöver gå till webbläsarfliken med någon minuts mellanrum för att klicka lite för att sedan kunna fortsätta med det man höll på med.
Här kommer ne lista på tio sådana spel. Och har man riktigt tråkigt startar man upp alla tio i varsin flik och roar sig sedan resten av dagen genom att klicka sig mellan flikarna.
  • Cookie Clicker går ut på att klicka på en kaka för att tillverka kakor. när man klickat ett par gånger kan man uppgradera sig och köpa muspekare som klickar åt en, farmödrar och mormödrar som bakar åt en, kakfabriker, rymdraketer från kakplaneten och ännu konstigare saker. Efter ett tag har man triljoner kakor.
  • Doge Miner går ut på att hjälpa hunden Doge att gräva efter "guld" så han har råd att åka till månen. Det verkar för övrigt vara ett svenskt spel.
  • Wall Destroyer går ut på att klicka på en mur som man ska slå sönder.
  • Poop Clicker går ut på att klicka på en bajskorv.
  • Tangerine Tycoon går ut på att klicka på en apelsin.
  • Incremental Zoo går ut på att köpa och sälja djur. Det har den lilla tvisten att man kan låna pengar, som man måste betala tillbaka med ränta.
  • Many Ninjas går ut på att odla ris och träna ninjas.
  • Kushify går ut på att sälja marijuana.
  • Dr. Meth går ut på att sälja metaanfetamin.
  • Clicking Bad går också ut på att sälja metaanfetamin (man kan ana ett mönster...). Inte lika grafisk som de övriga två, men det bättre knarkspelet av de tre.
  • Choppin' Wood går ut på att hugga ner träd och pumpa upp olja och är det intelligentaste av dessa spel eftersom man behöver tre olika saker för att bli bättre: cash, lumber, oil.

(nej, jag kan inte räkna)
[HR][/HR]

Sedan finns det faktiskt spel som är lite intelligentare än ovanstående, som:
Anti-Idle
A Dark Room
Candy Box
Conspiracy Clicker
Parameters
Sandcastle Builder
The Monolith
Men eftersom dessa faktiskt INTE är så dåliga som ovanstående får ni själva komma på hur de spelas. :)

Sa jag förresten att jag hade tråkigt igår?

Hellzon

Långsamma Vargen
Ooh, Cookie Clicker och Candy Box har jag spelat en gång i tiden. Fullständigt meningslöst. :)

Annars då? Jotack, jag har spelat Cities XL och Prison Architect.

Prison Architect har någon annan redan avhandlat i en tidigare speltimme. Cities XL är det första stadsbyggarspel som jag spelat på riktigt sen Sim City 2000. Kanske för att, som fansen säger, det just inte har kommit något riktigt bra spel i genren mellan de två.

Det är gjort av samma snubbar som gjorde Cities In Motion (där man inte designar staden utan bara kollektivtrafiken) och det märks väl en del. Allt som inte har med trafik att göra är lite fattigt. Dra in pengar är inget svårt, gör man inget jättekonstigt ligger man alltid på plus, flera hundratusen plus om man råkar låta spelet gå med någon minut utan att bygga något. Men bygga vägar och räls är skitkul.

anth

Vetefan
Stövelkatten;n125582 said:
Nu sitter jag här och klickar på Doge som en överentusiastisk heroinist.
Hellzon;n125668 said:
Cookie Clicker och Candy Box har jag spelat en gång i tiden. Fullständigt meningslöst. :)
Ni sammanfattar det hela ganska bra: fullständigt meningslös, men beroendeframkallande. :)

Jocke

Man med skägg
Jag har hunnit spela två olika spel och inget av dem är Metal Gear Solid.

Vemintide, ett Warhammer spel som är typ som left 4 dead, där spelarna är klassiksa warhammergubbs som dödar ner massor av skaven. Det är rätt coola banor, så jag kommer nog orka spela igenom allihopa. det finns nått slags lootsytem som bygger på tur, så jag har bara fått skräp. Klart spelvärt! Påminner lite om min gamla WFRP kampanj The Skavening som aldrig riktigt lämnande ritbordet, men är knuten till End Times på nått sett.

Rebel Galaxy är som Pirates i rymden. Alltså rymden har ingen höjdled och rymdskeppen läger bredsidor på varandra. I övrigt finns det massor av olika skepp att köpa, fraktioner att bli vän eller ovän med. Det är samma typ av steel guitar och whiskey musik som det är bland människorna i StarCraft, för att sån är bakvattensrymden.
Det gick lite för fort att få i hopp ett för bra skepp för första solsystemet, jag har inte kommit vidare i storyn samtidigt som inte ens flera överstepirater kan presentera nått större motstånd.
Det är rätt kul, men inte direkt ett nytt Freelancer (som alla spel i den här genren alltid mäts mot).