Jag har spelat 65 minuter av spelet jag köpte som födelsedagspresent till mig själv:
Transformers Devastation.
En hög screenshots
Det här är ett mellanbudgetspel från en studio som, vad jag läst mig till, gjort en masa snabba 3d-fightemups som är välgjorda och tilltalar folk som uppskattar "djupt gameplay" när det kommer till kombos och realtids-fighting. Eftersom jag inte gillar såna spel så förklarar det varför jag inte spelar några av deras tidigare spel...
Så, vad
är det här då? Jo, det är en snabb 3d-bratemup med, vad jag förstått, "djupt gameplay" i form av kombos och grejer. Jag är själv för dålig på såna här spel för att egentligen uttala mig om eventuellt djup; jag buttonmashar mest. Eller OK, efter en stund började jag faktiskt sätta lite kombos och känna att jag hade lite koll, men å andra sidan spelade jag på easy.
Men det viktigaste som det här är, är att det är ett Transformersspel. Estetiken är plockad direkt från... Jag höll på att säga den tecknade serien från 80-talet, men i know for a fact att det faktiskt aldrig var riktigt såhär snyggt eller färgsprakande, så man kanske kan säga att spelet ser ut så som 80-talsserien såg ut inuti mitt huvud när jag var liten palt och såg den på 80-talet. Så. Det är retronostalgi för hela svängen.
Man spelar bara autobots vad jag förstått; jag börjar som Optimus Prime, sen blev jag Bumblebee och när jag stängde av hade jag blivit Sideswipe. Jag gillar att Sideswipe är med; han känns inte som något självklart val men en kompis till mig hade leksaken och jag har alltid gillat designen på honom. Han var en av de där vill-ha-leksakerna när jag var liten.
Sen slåss man mot ganska ansiktslösa fiender. Sweeps-kloner och... vad ska man säga, något slags grunts baserade på Runabout och Runamuck. De förra är då alltså såna som blir flygplan, de senare blir bilar. Det funkar rätt okej faktiskt. Ibland dyker bossar upp; jag har haft min första fajt mot Megatron (som mest verkade finnas för att jag skulle få lära mig hur man får ner sköldar) och mot Devastator. Man kutar runt i en ganska tråkig och enformig stadsmiljö som väl tekniskt sett är lite sandboxig men egentligen lite för linjär för det. Man kan göra sidemissions som var för svåra för mig.
Som komplettist spenderade jag för mycket tid med att försöka klara sidequests och hitta hemligheter för att ta mig speciellt långt i storyn.
Spelets positiva sidor:
- För en gångs skull ser cell shadingen inte ut som bajs. Visserligen fuskar de lite med blänket och låter det vara fast textur, men helhetsintrycket av grafiken är väldigt bra. Åtminstone för effekter och karaktärer.
- Tighta kontroller, om än lite för mycket av min favoritfiende använda-samma-knapp-till-många-saker. Men överlag, japp, det är rätt najs att styra både robotar och bilar.
- Helt rätt känsla rent estetiskt, överlag.
- Roligt att utforska lite.
Spelets negativa sidor:
- Miljöerna är faktiskt helt vanvettigt tråkiga. Det känns som samma hus om och om och om igen. Robotarna är bokstavligt talat det enda som bryter av och är det minsta intressant. Allt annat är ganska själlöst, folktomt och platt.
- Egentligen tycker jag att serietidningen var mycket bättre än den animerade tv-serien, och hade hellre sett ett spel baserat på den.
- Jag är verkligen inte speciellt bra på den här sortens spel...
För några år sedan släppte New Moon Studios det perfekta Transformersspelet. Det hette Transformers: War for Cybertron och hade allt: spännande varianter på gamla välkända karaktärer, en episk story, spännande och varierande miljöer,
COOP... Sedan följde de upp det med ett ganska meh spel, Transformers: Fall of Cybertron, som kanske var fläskigare på många sätt men som saknade coop vilket drog ner betyget. Sedan föll licensen på ett helt annat företag, som gjorde det rätt mediokra Transformers: Rise of the Dark Spark som försökte väva ihop flera Transformerstidslinjer till en, och där Michael Bays filmer skulle vara med...
Så hur mäter sig då Devastation med de övriga? Det blir ju lite svårt att säga egentligen eftersom det är en annan spelgenre än dem, men om jag ska plocka upp och spela ett Transformersspel så väljer jag nog i dagsläget Devastation hellre än Rise of the Dark Spark, men jag är nog mer positiv till Fall of Cybertron än till Devastation. Det enda som lockar med Devastation är egentligen lockelsen att klara det; jag har hört att det inte ska vara så långt.
Är Devastation värt 40€? Nej, absolut inte. Vänta på en rea. 10-15€ hade känts mycket mer rimligt för det här spelet.
BETYG: 85+ / 90-