Nekromanti Speltimmen v43 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone. För jag är en klant som inte skapat nån tråd innan nu

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har brutit mot mina regler. Jag har visserligen spelat en timme Hitman GO, men det är ju inte ett PC-spel. Det är väldigt najs dock. Däremot spelade jag ju det även förra veckan.

Jag har också spelat mer än en timme The Secret World, men dels har jag det inte på Steam och dels har jag spelat bra mycket mer än en timme av det sedan tidigare.

Det är nog mitt favorit-MMO. Det har en liten ojämn svårighetsgrad, men miljöerna och storyn är fantastiska. Det känns fortfarande jävligt fräscht med modern horror-mmo; de flesta brukar ju annars vara fultrök-fantasy. Och så ett eller två med superhjältar och så EVE som är spelet för folk som inte bryr sig om att det inte finns nån story (eller de vill "skapa sin egen story", varför nu det skulle vara roligt)...

Hursomhelst, horror + att uppdragen kan vara smygande eller undersökande lika gärna som de är slagsmålsbaserade är riktigt najs.

Spelets sämsta sida har tidigare varit att endgame content, där storyn fortsätter, i princip varit stängt för asociala casuals som mig. Idén har varit att man ska köra en massa PvP eller dungeons (typ som raids, för er som spelat wow) för att grinda upp sin gear och skaffa sig tillgång till Tokyo, som är senaste området. Problemet är då om man tycker att det känns poänglöst att grinda de utmaningar som krävdes för att få tillgång till området (kom igen, simulerade kuksvåra "utmaningar"? Fuck off) och att jag som halvkass casual och asocial inte är det minsta intresserad av att försöka dra ihop fyra främlingar till att köra dungeons med. De verkar skoj storymässigt men jag pallar inte det här med svåra uppdrag där man måste samarbeta och rotera utrustning och skit. Elitegrejen är inte min scen.

Dock verkar det här ha löst sig. Först kom ett alternativt sätt att få tillgång till Tokyo (man köpte ett paket med balla fördjupningsquests och en av belöningarna är att få köpa ett fejkat pass till Tokyo) och nu nyligen gjorde de så att man kan skaffa "black bullions" (valutan som höglevel-gear köps för) på fler sätt än dungeons. Mycket, mycket uppskattat. Så snart min polare som jag spelar mmos med lyckats få Funcom att acceptera hans pengar (deras paypalsystem är pinsamt buggigt) så ska han skaffa sig Tokyotillgång och så ska vi röjja järnet; tills vidare mosar vi oss igenom gamla uppdrag för att grinda drops och black bullions...

Eksem

Champion
I helgen var det retrospelsmässa! Jag passade på att spela Mushihimesama Futari, Espgaluda, Street Fighter 4 och Third Strike och annat fint (som jag säkert snackat en massa om förr), men jag köpte också en Famicom-kassett med 360 spel på. En hel del riktiga fina lira (Ninja Gaiden, Super Mario, Solomons Key och mycket mer), men också outsägliga mängder vedervärdig sörja. Några av dessa var:

Volguard II
Sidoskrollande shmup, oerhört fult, enformigt och med ett lite oklart livsystem (man förlorar liv om man blir träffad, och får tillbaka liv om man dödar fiender, men mätaren går typ baklänges? Väldigt förvirrande.). Roligast är dock musiken som är en knappt sekunder lång fruktansvärd loop. Bland det vidrigaste jag upplevt:
https://www.youtube.com/watch?v=k7InkItXQ04

Zunou Senkan Galg
... eller åtminstone trodde jag det tills jag spelade denna vedervärdiga soppa. Ytterligare ett shmup, på något vis ännu fulare än Volguard II, och med en längre men långt, långt mer ohygglig loop. Tydligen ska spelet vara ganska djupt med en massa hemligheter, många olika vägar genom spelet och dylikt, men jag utmanar någon att spela mer än 20 sekunder av detta helvete.
https://www.youtube.com/watch?v=InZo3sSIz54