Nekromanti Speltimmen v44 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Frogware ger inte upp - jag har spelat deras fjärde Sherlock Holmes-spel, Sherlock Holmes: Nemesis.

Bildelibilder!

I och med föregående spel, The Awakened, påbörjades en i mina ögon högst beklaglig tendens i serien: att knyta an till andra franchises i ett desperat försök att väcka intresse. Som om det vore brist på Cthulhu eller Jack the Ripper som fick folk att inte köpa The Silver Earring. Som om inte en välskriven Holmes vore intressant nog i sig själv!

I det här fallet rör det sig om Arsine Lupin. Jag har ingen relation alls till karaktären - Wikipediasidan om honom beskriver honom som en "gentlemannatjuv" som är "listig", men vad jag sett av honom i spelet hittills känns snarare som en ultranationalistisk Jönssonliganmedlem. Han ska stjäla en tavla och skickar in ett leksakståg med gas som får vakterna att somna. Ett leksakståg. Med. Sömngas.

Det här är å andra sidan Frogwares' signum. De verkar överhuvudtaget inte förstå de litterära förlagor de baserar sina spel på, och då blir det svårt för Sherlock Holmes är ganska svår att få till på ett bra sätt. Han är bättre skriven här än i tidigare spel, men då och då märks det att Frogware har en bristfällig förståelse för karaktären. Att han till exempel kan träffa en jäkla praktikant på ett museum och tro att han är en expert! Holmes gör en del korrekta observationer, men ibland missar han uppenbara saker. I förra spelet drog han dessutom slutsatser han inte hade någon täckning för eller åtminstone aldrig förklarade; de kom liksom bara rakt ur luften!

Hursomhelst; tekniskt är det här ett litet steg upp från The Awakened. Mer högupplösta texturer, lite mer skuggor. Det är dock orimligt irriterande att det inte finns några dynamiska skuggor alls - människor och annat som rör sig kastar helt enkelt inga skuggor.

Röstskådespeleriet är extremt ojämnt. Framför allt låter alla "fransmän" som amerikaner som gör en riktigt, riktigt dålig imitation av hur de tänker sig att fransmän låter.

Nåja, jag är inte speciellt intresserad av att återvända till det här spelet, även om jag tycker om att Frogware trots allt tycks försöka förbättra sig - det märks viss evolution i spelen. Jag skulle dock önska att de återgick till att ha mer renodlade Sherlockska berättelser; jag tycker att Silver Earring, oaktat tekniska bekymmer, hittills varit det bästa vad gäller story.

BETYG: 85