Nekromanti Speltimmen v45 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade egentligen tänkt spela en timme av Nightstar: Starfighter, för det verkade vara ett ballt VR-spel. Det skulle bygga vidare på idén om att använda den ena vive-kontrollern för att styra rymdskeppet i ett 3d-shootemup. Alltså, så att ens ena hand "är" skeppet. Idén såg jag först användas i ett demo i Valves egna The Lab-grunka.

Hursomhelst, Nightstar: Starfighter var bedrövligt - enformigt, svårt att sikta, inga continues utan man börjar om från bana 1 varje gång. Så jag gav upp efter 25 minuter.

Sedan kom jag upp över 60 minuter med Masterpiece VR, som ju är ett slags ganska coolt VR-program för att leka med virtuell lera. Lite som Mudbox och Zbrush, eller kanske snarare SculptGL eller Sculptris. Det är lite slött och oprecist, men det är väldigt roligt.

Å andra sidan räknas det visserligen som "spel" av Steams API, som jag använder för att räkna ut saker till SteamHour, men... alltså, nej. det är inte ett spel.

Däremot har jag spelat gott och väl en timme Megaman X den här veckan, på min Raspberry Pi 3 som jag stoppat in i ett NES Mini-skal (eller mer exakt, ett Nespi-skal. Jag spelade det med en bluetooth-snes-handkontroll från 8bitdo.

Detta är alltså det första Megamanspelet till SNES. Om du inte vet vad Megaman är - skäms, gå och kolla på lite youtubefilmer.

Megaman X är ett av mina absoluta favoritspel. Det var en fantastisk uppgradering från NES-spelen - grafiken är vacker, kontrollerna tighta, bossarna intressanta och lagom svåra (för mig som är erkänt dålig på spel), musiken skitbra... Det finns egentligen rätt lite att klaga på.

Just nu har jag dödat alla utom en av den första gruppen bossar, de man måste ha ihjäl innan man får ta sig in i ondingen Sigmas bas. Jag har plockat de flesta powerups och sånt också. Den här delen av spelet har jag tappat räkningen på hur många gånger jag spelat igenom.

Jag kör "utan fusk" - alltså, jag använder savestates men bara på lösenordsskärmen. Det här är ju nämligen ett gammalt hederligt SNES-spel utan sparfunktion av något slag...

Raspberry Pin tuffar på rätt bra, men jag har fått slowdown ett par gånger - framför allt när jag vill ha en snygg CRT-shader. Men överlag är jag nöjd.

BETYG: 95

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat flera timmar Throne of Lies.
Det är ett spel inspirerat av Maffia/varulvsspel men har sorterat bort nästan allt socialt spel. Det är gott om intressanta roller som fungerar på kul sett och en runda tar ca 20 minuter att spela.

Grafiken är ful, men det spelar typ ingen roll. Communityt kan, om vi har otur, bli riktigt giftigt över tid. I de matcher jag har spelat är det oftast okej stämning, men det räcker ju med att någon börjar ha sig för att det ska bli tråkigt.

Klar värt ett köp om ni frågar mig! Dessutom: är du en trevlig spelare så avgiftar ju din närvaro.

4 av 5