Nekromanti Speltimmen v45

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Noterar, mest för att komma ihåg det själv: Om jag räknat rätt så har jag 110 Steamspel med mer än 60 minuters speltid. Jag har ungefär 590 (give or take) spel i biblioteket totalt.

Det betyder att jag har 480 spel kvar. Fortsätter jag i takten 1 spel = 1 vecka, och aldrig köper några nya spel, så kommer jag att vara klar om lite mer än 9 år.

Kanske bör sätta fart...

krank

Jag spelade 4 timmar Star Wars: Old Republic igår, och det var skitfrustrerande eftersom Belsavis har så kass uppdragsstruktur. Det är inte det minsta tydligt vart fan man ska och flera gånger råkade vi göra typ steg 2 i en quest arc innan del 1, det var oklart vem som gett vilket uppdrag, etc. Redan i början sätts man att döda nån kille och manuset tycks utgå från att det kommer att vara extremt emotionellt tillfredsställande... Men man har liksom knappt hört talas om karln. Skitmärkligt.

...ELLER så är det ett sätt att visa hur emotionellt avtrubbad man blir som Sith. Men mer troligt är att det bara är ogenomtänkt.

Men jag har också spelat en dryg timme av Splinter Cell: Blacklist. Vilket kändes bra, för jag fick mitt nya schyssta grafikkort (GeForce GTX 970, av modellen Asus Strix... Tyst och snabbt, har dock inte riktigt bestämt mig för om det var värt pengarna ännu) i veckan och ville gärna testa det på nåt spel med schysst grafik. 60fps genomgående i Blacklist iaf.

Spelet lånar "hub och kompanjoner"-grunden från Mass Effect (man åker runt i flygande högkvarter med några medhjälpare) och fortsätter resan mot att bli en cover based shooter istället för ett strealthspel...

...men det är faktiskt inte helt sant. Okej, det är fortfarande skitstörigt med checkpoints jämfört med riktig save-load, men jag kände ändå att jag gjorde en del stealth-takedowns i det här spelet, och faktiskt kunde lösa det mesta "snyggt". Vilket jag gillar. Det jag inte gillar är kontrollerna -- det är lite för mycket "context based" för min del, vilket gör att det flera gånger kändes svårt att reagera snabbt och faktiskt kunna vara säker på vad fan Sam Fisher skulle företa sig.

Men jaja, det var helt okej, gillade det mer än föregångaren iaf på den här lilla tiden.

Och nu är jag klar med mina stealthspel. Ny påbörjas den inte helt lilla gruppen "Third-person shooters" och först ut är "Ace Combat: Assault Horizon"...

krank

Jag har spelat en timme TesserAct.

Spelet försöker sälja in sig lite som det du spelar efter att ha blivit klar med Portal 2. Du spelar en tjej som blir teleporterad till... Ja, nåt ställe, nåtslags gigantiskt forskningskomplex på en främmande planet eller så. Där har allt gått fel. Det framkommer att det är en mänsklig expedition man letar i ruinerna efter.

Istället för en portal gun har man en fryspistol, som kan frysa kuber och annat i luften och även förvandla rinnande vatten till is. Springer man på isen så blir man accelererad. I övrigt är det lite samma sorts tredimensionella pussel, men sämre designade och definitivt mindre stabila. Banorna är ganska råhuggna, man fastnar ofta i geometrin, det finns märkliga osynliga murar och så vidare. Det finns också en hoper buggar -- i slutänden slutade jag spela just pga en rent speldödande bugg (ett hopp gick inte att göra för att spelet inte kände av att man stod på is).

Estetiken är typ... Svart, vitt, blått. Skarpa kontraster.

Jag kanske testar spelet igen om några månader, och ser ifall de fixat buggen. För jag gillar såna här spel, och ser man bortom buggarna så kan jag absolut se det här som nåtslags mellansteg man spelar i väntan på Portal 3...

krank

Jag har också spelar lite över 90 minuter av Ace Combat: Assault Horizon: Enhanced Edition. SOm kan vara den töntigaste långa titeln nånsin.

Man flyger flygplan. Det är verkligen, verkligen ingen flygsimulator. Det är mer en "filmisk dogfight"-simulator. Grafiken är snygg, oftast, men det märks att spelet har några år på nacken. Tempot är högt men det förtas lite av alldeles för långa uppdrag med extremt repetativt gameplay. Typ "skaffa target, åk nära, försök gå in i dogfight mode, skjut missiler och försök maskingevärspeppra, NÄSTA!".

Men jag kanske är orättvist. Man får ganska precis vad man betalar för: Att arkadskjuta lede fi i snabba flygplan, med läckra kameravinklar och grafik som gör med flygplan som exploderar vad Burnout-serien gjorde med bilar som krockar. De sprängs, faller i bitar, och har man tur ser man rentav en liten fiendepilot hjälplöst kastas runt bland vrakdelarna.

Storyn är, öööööh... Alltså... Man är den här snubben, och han är amerikan, och så är det i afrika nånstans och skjuter fiender i MIGs ovanför oljefält. Och så skaver det lite mellan ryssarna och NATO-styrkorna på militärbasen, så jag gissar att det blir lite mer story där sen. Och så har de anonyma "rebeller" som man slåss mot tillsammans skaffat nåt nytt explosivt vapen som jag också antar blir något storyartat sen.

Kul spel, hursomhelst.

Anchorman

Swashbuckler
Spelat en hel del Assassins Creed IV Black Flag

Mycket bra spel, tycker helt klart att det är det bästa spelet i serien hittills.
Det skiljer sig dock en hel del från de andra spelen då väldigt mycket utspelar sig till sjöss eller på små öar men jag tycker det funkar ganska bra även om det ibland kan bli lite tjatigt.

Sen lider det dock av samma problem som alla de andra spelen: det är för lätt att slåss. Detta gör att enda meningen att smyga runt är om uppdraget ger dig bonusar om du gör det eller bara för att det är kul, vill du klara nåt snabbt är det lättast att slåss.

Men helt klart ett bra spel!

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat nån timme Tom Clancey's Ghost Recon Phantoms som är ett gratis "3:d person multiplayer tectical shooter" eller nått åt det hållet. Man kan spela som den vanliga soldaten, den lite större soldaten och den lite mindre soldaten. Typ som i hockeyspelet på NES. De har lite olika extrafunktioner, typ den mindre soldaten kan byta till krypskyttegevär och den större soldaten har nån slags elpuls som kan knocka motståndare och så.
Spelet känns förvånansvärt taktiskt för att vara ett multiplayerspel, och jag som i regel är rätt dålig på pvp kunde bli bästa spelaren på mitt lag genom att föra smarta saker.

Så det var kul.

Efter nybörjar levlarna när man hamnar i det lite svårare läget ska det hela bli mycket mer pay 2 win, om jag ska tro på det jag har läst, så jag har inte gett mig in på det.