Nekromanti Speltimmen v47 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

stenhöna

tellstory
Körde Concrete Jungle, det var riktigt kul! Men lite väl brant svårighetskurva. Beroendeframkallande mekande med lekar. Schysst kampanj och roliga karaktärer också. Tummen upp!

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag har spelat alldeles för många timmar Space Engineers. Det är rabatterat i helgen och jag vet att minst en forumit har det på sin Steam-önskelista så jag tänkte prata av mig lite.

Minecraft i rymden således. Man börjar som en astronaut med en svets och - beroende på scenario - allt från ett basalt rymdskepp med det grundläggande du behöver för att överleva till en jättebas med flera parkerade rymdskepp. Sen är det sandlåda för hela slanten.

I stort går det ut på att antingen bedriva gruvdrift i mer eller mindre enorm skala, eller jaga ikapp passerande rymdskepp och slå ut deras försvarskanoner så man kan ta resurser därifrån. Sen bygger man ett lite större rymdskepp och harvar vidare.

Progressionen är lite sådär. Man kan slå på och av alla faror i spelet och de är i stort sett lika farliga oavsett hur långt du har kommit, så det kan komma en meteorit och slå sönder din "Assembler" - den maskin du måste ha för att kunna bygga något annat överhuvudtaget - under de första minuterna i spel.

Buggarna är också sådär. Spelet är i Early Access för tillfället och de buggar som dyker upp vore helt oacceptabla i en färdig produkt, men kodarna är rätt snabba på att uppdatera - det kommer en ny patch varje vecka som brukar fixa de flesta stående buggar och introducera några nya.

Jag gillar't. Tycker man att det låter skitkul att bygga rymdskepp med plåtlego rekommenderar jag det också. Köp inte paketet med Space Engineers och Medieval Engineers bara. Medieval Engineers är inte alls lika långt gånget.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har haft rätt ont om ork och tid att spela spel den här veckan eftersom jag varit på gymnasiemässan hela dagarna onsdag-lördag. Så jag har bara spelat lite mer Star Wars: Knights of the Old Republic.

Jag har nyligen återkommit till Kotor efter några månaders uppehåll, och precis som i The Secret World har en hel del förändringar gjorts. Även här har valutorna konsoliderats (yay!), till exempel. Progressionen är rätt tråkig numera eftersom de avskaffat levlings-träden till förmån för linjär utveckling där alla i princip får alla förmågor som hör till ens klass. Däremot gillar jag att de gjort att man levlas ner när man går till låglevel-områden och att man där får proportionerlig xp; det gör det ju värt att åka tillbaks till gamla områden och göra de quests man missade förut. De har också gjort om kompanjonssystemet väldigt mycket, vilket bland annat innebar att jag plötsligt fick tillgång till alla mina kompanjoners kompletta storylines. Vilket i sin tur innebar att min sithkaraktär och hennes sekond inom loppet av femton minuter hann med att återuppta sin kärleksaffär (som tidigare avbröts pga att han förådde mig), gifta sig och börja prata om barn i framtiden. VIlket för övrigt inte var något jag förväntade mig att se i ett MMO, men givet att det är Bioware så borde jag ha sett det komma. It is awesome, hursomhelst.

Jag och min ständige MMO-kamrat har just beslutat oss för att skita i kvarvarande bonus-arcs (de är ändå extremt tråkiga) och istället hoppa på första expansionen, Rise of the Hutt Cartel. We likes it. Sedan vi avslutade våra respektive klass-arcs så har vi mest harvat runt, nu känns det fräscht att börja på en helt ny planet och story. Sedan har vi ju en expansion till att spela innan vi kommer till det allra nyaste i spelet som ännu så länge bara finns för betalande spelare.

Knights of the Old Republic är riktigt trevligt; det och tsw är de som lyckats fånga mitt intresse mest nu såhär post-city of heroes. Det har voice acting, helt okej grafik, flera story arcs som är intressanta.