Nekromanti Speltimmen v49 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Jag har spelat lite över en timme av Riptide GP: Renegade.

Jag gillar Riptide-spelen. De påminner inte så lite om det gamla arkadspelet Hydro Thunder, vilket i min bok definitivt är något positivt. Faktum är att Hydro Thunder är ett av mycket få racingspel jag faktiskt gillat - det delar prispall med Burnoutserien och inte så mycket annat. Kanske svenska Grins gamla slagdänga Ballistics.

Jag borde kanske egentligen ha gillat Wipeoutspelen mer än jag gör, givet att jag älskar scifi-estetiken, men kontrollerna i Wipeout har aldrig riktigt tilltalat mig.

Hur som helst; Riptide GP: Renegade är det... tredje? spelet i Riptideserien. Det andra spelet är, som jag skrev i min recension av det, en ganska uppenbar port av ett mobilspel. Renegade känns mer gediget. Mer variation, snyggare grafik, överhuvudtaget trevligare. Det finns något slags väldigt lös plot i karriärsläget, men det spelar mindre roll - det här är ett rätt kul spel om man gillar genren, och det gör ju jag. En klar förbättring över förra spelet, och helt klart något jag kan tänka mig återkomma till ifall jag känner för mer vattenracing.

BETYG: 90

krank

Jag har nu också spelat typ 75 minuter av Elder Sign: Omens.

Det är... Tja, i grunden ett mobilspel baserat på brädspelet Elder Sign. Och med "baserat på" så menar jag "det är exakt".

Skillnaderna är alltså små, och mestadels estetiska. Det finns inga tärningar, istället slumpar man fram "glyphs". Men det är samma sannolikheter som med tärningar...

Jag har egentligen tre saker att klaga på här:

1) Ingen multiplayer. Seriöst, de adapterar ett samarbetes-brädspel till datorer, telefoner och surfplattor - men implementerar ingen multiplayer?

2) Skitdålig översikt. I brädspelet är det lätt att få översikt över vilka platser man har att besöka, hur lätta de är, etc. Här är det många klick - för att se egenskaperna hos alla sex platserna krävs tre klick per plats (ett för att markera dem, ett för att ta fram informationsrutan, ett för att ta bort rutan igen). Jag förstår att spelets gränssnitt är anpassat för pekskärm, men det gör precis allting väldigt jobbigt.

Dessutom tycker jag att pekskärmens möjligheter utnyttjas ganska dåligt. Fördelen med pekskärm är ju att det blir väldigt intuitivt att peka, dra, flytta runt, scrolla och zooma in. Det borde ha utnyttjats bättre. Som det är nu känns det som att de som gjorde spelet enbart såg till att anpassa sig efter de dåliga sidorna hos pekskärmar.

3) Spelet sparar high scores, men ingen information om hur respektive score uppnåddes. Det går alltså inte att hålla reda på t.ex. vilka elder gods man dödat hur många gånger, hur många gånger man misslyckats mot respektive elaking, etc. Jag saknar helt enkelt lite skön statistik på hur bra jag klarat mig.

Nå, inget av ovanstående gör att spelet egentligen blir dåligt. Det är snarare små störande moment som gnager lite, och hindrar spelet från att bli perfekt.

Jag hade också gärna sett möjligheten att köpa till brädspelets tillägg som DLC... Det finns sex stycken tillägg trots allt, men man tycker att det det inte borde vara raketforskning att implementera dem..

BETYG: 90