Speltimmen v5–8 2025

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 90 minuter av Blind Prophet, och det är ganska passande för det här är nog kanske det 90-taligaste spel jag spelat som inte är en retro-boomer-shooter.

Men; det här är alltså en peka-klickaspels-throwback – och då inte som de som Wadjet Eye gör, med fin pixelgrafik och så. Nej, det här är sent 90-tal och multimedia. Så; klumpigt interface och en karaktär som står stilla i alla scener, och så action som visas som motion comics. Kommer ni ihåg motion comics? Nä, för de fanns i typ fem minuter i slutet av 90-talet och blev aldrig riktigt en grej.

Miljön och storyn är också peak 90-tal. Man spelar en jätteballtuff snubbe, en "apostel" skickad av gud för att mörda demoner. Han har ett jättesvärd! Och en svart cool militärrock som ser lite fascistisk ut! Och en ögonlapp! Och hans andra öga är helvitt! Och han har en cool frisyr! Och han har en grovely voice och knäcker oneliners! Original character OC do not steal!

I alla fall, men kommer till en stad där allt är dåligt, och anledningen till att det är dåligt är för att demoner är där och frestar folk och när de blir frestade blir de till monster som vår huvudperson Bartholomeus måste hugga ihjäl med sitt coola svärd.

Så… Okej. Jag vet inte om storyn kommer fortsätta på det här ändå ganska kristna spåret, eller om det kommer att problematiseras mer framöver. Men ännu så länge är det framför allt jävligt 90-tal. Det regnar. Det är mörkt. Eller det regnar inte, men det känns som att det borde göra det. Ni fattar.

Mekaniskt är det som sagt ptroligt klumpigt. Det finns en "see hotspots"-knapp i interfacet men vad jag märkt ingen snabbtangent, så man får klicka varje gång. Indikatorn för hotspots är röd, och jag är rödfärgblind, så tack så jättemycket.

När man klickar på något så är det som i Full Throttle att man får fram fyra olika handlingar, men mindre intuitivt. Dessutom; i det spelet håller man inne musknappen för att få fram handlingarna och sen släpper musen ovanför det man vill göra; här klickar man, hör en ljudeffekt och tittar på en liten UI-animation, klickar igen, och kanske får se ännu en animation och hör ännu en ljudeffekt. Det blir… lite repetativt efter ett tag. Och med lite menar jag mycket.

Dessutom har spelet världshistoriens minst kleptomaniske peka-klickahuvudperson. Han VÄGRAR plocka på sig saker! Är det inte direkt applicerbart på något han har framför ögonen så tänker han inte bemöda sig, oavsett hur tydligt det är att grejen ifråga kommer att behövas senare. Så det här är ett spel med mycket backtracking och även såklart klassikern "gå tillbaka och prata med alla en gång till för nu har gamestate uppdaterats så de kanske har något nytt att säga". Det här är inte bra peka-klicka-design.

Så… Jag är ganska glad att jag testade det här spelet, och det är väldigt fint att titta på rent art style-mässigt. Väldigt gritty 90-talstidning. Men jag är nog inte så sugen på att fortsätta. Det finns för många genuint bra peka-klickaspel som jag inte klarat av än.

BETYG: 85+

1739057435523.jpeg

Last edited: