Nekromanti Speltimmen v50 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite över en timme av Downwell. Vilket är intressant, för när jag startade spelet så tänkte jag "hm, nu när jag köpt det kanske jag borde köra några minuter, se om det är som jag förväntade mig..."

Det är verkligen ett superenkelt koncept som är sådär smart att man inte riktigt fattar varför ingen gjort det förut. Börja med ett vanligt plattformsspel. Man kan gå vänster, höger, hoppa. Hoppar man upp mot block går de sönder, hoppar man på fiender dör de. OK, pretty standard fare. Men, istället för att gå framåt så ramlar eller hoppar vi hela tiden neråt. Och så har vi "gunboots" som skjuter neråt, och när de skjuter så dämpar de fallet en aning. Så att det blir som en blandning av plattformsspel och... en upp- och nervänd shootemup? Och så superenkel och tydlig grafik på det, banor som genereras nya varje gång, permadöd och ett enkelt system för uppgraderingar.

Jag är skitdålig på det här. Det längsta jag kommit är värld 2-1, alltså fjärde banan. Sen blev jag progressivt sämre ju mer jag spelade. Men det var ett väldigt roligt spel, väl värt de 3 euro det kostar på Steam.

BETYG: 90

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har spelat igenom hela Mass Effect 1. Det tog mer än en timme.

Jag har aldrig spelat igenom ME-spelen förut, men eftersom jag älskar SF och har spelat KOTOR1+2 intill förbannelse tyckte jag att det var hög tid. ME1 påminner absolut lite om KOTOR, men det är långt i från samma sak. Överlag skulle jag nog säga att jag tycker att kontrollerna och allt systemmässigt är betydligt bättre än KOTOR (Man får ju faktiskt slåss själv, vilket jag tycker är fruktansvärt kul) sammtidigt som jag tycker själva spelvärlden och dess förutsättningar är sämre. Förutom rymdvarelserna. Om jag någonsin får spelleda min Star Wars-kampanj kommer jag sno i princip alla rymdvarelser från ME och stoppa in. I alla fall de jag stött på hitillls.

Överlag skulle jag säga att både ME och KOTOR är så pass bra och så pass olika att jag inte kan välja mellan dem, men om man slog ihop båda och blandade in lite fallout tror jag att man hade fått "det perfekta spelet" (så länge man tar rätt grejer från varje spel ;).

En sak jag vill säga, för jag känner att det kan vara viktigt för eventuella intressenter: man kan låsa upp saker under spelets gång som man sedan får glädje av om man spelar om spelet:

Om man dödar 150 fiender med automatgeväret så innebär det att man låser upp automatgevär som en bonus-färdighet för alla andra klasser i fortsättningen. Det gör att även om klasssystemet är frustrerande låst i början så kan man genom att låsa upp saker göra det friare i framtida genomspelningar. Det här är förståss bara till glädje för de som faktiskt kan uppskatta att spela om samma spel om och om igen.

Man kan dessutom, efter att man spelat igenom spelet, börja om från början fast med samma karaktär. Alltså den karaktär man hade när man klarade av spelet, med all ihopsammlad utrustning och alla XP. Också bara kul för folk som gillar att spela om samma spel, men det gör att man verkligen kan få njuta av alla de där balla grejerna man fick tag på i slutet av spelet.

Och jag har läst att även om man inte kan föra över karaktären "as is" till ME2, så får man mer XP och pengar från start ju bättre ens slutkaraktär i ME1 =)

Jag kan överlag varmt rekomendera Mass Effect 1. Nu ska jag spela om det några gånger till, sen blir det till att ge sig på 2:an, som jag dock har hört skall vara rätt annorlunda. Men vi får se!