Nekromanti Speltimmen v50

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Jag har börjat spela Binary Domain, så jag ska väl plåga mig igenom 40min eller så av det till. Sen ska jag försöka hinna med lite Bionic Commando också... Men allt känns lite gråtråkigt och platt efter Batmanspelen. Eller så är det bara Binary Domain som är trist och oinspirerat.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat They Bleed Pixels.

Spelet är en precisions-plattformare med Lovecraft-inspirerat skräcktema.

Bra musik, cool design, intressant (men tunn) story.

Tyvärr är det här en precisions-plattformer där man rekommenderas använda en (360) kontroller - och enbart kan styra med spak, ej styrkors. Just 360-kontroller-biten är inte ett problem, men avsaknad av styrkors för precisionsplattforming gör spelet apsvårt. Dessutom är det så pass oförlåtande att minsta miss innebär död och omstart från senaste sparpunkt. Det är inte som i Dark Souls, där man får lättare när man har koll på miljöer, vapen, kontroller o s v - nej, They Bleed Pixels är helt oförlåtande. Minsta millimetermiss med kontrollen och du får börja om.

tl;dr: Jag stångade pannan blodig, men ett coolt soundtrack och bra estetik är det enda jag får ut av det här spelet. Äventyr i frustration.

Max Raven

T12-kultist
Dessutom har jag spelat Divinity: Original Sin (med andra spelare) denna och förra veckan - standardfantasy med lite humor och taktisk brädspelsstrid. Rekommenderas varmt.

Jag spelade också igenom To the Moon.
Det här spelet är ganska enkelt att ta sig igenom, om man kan lösa lite pussel - som Analogue så är det mycket mer berättelse än en spelutmaning. Berättelsen är dock väldigt bra: Man är två människor från ett institut som ägnar sig åt att ge döende en sista önskan genom att skriva om deras minnen. Gamle Johnny ligger för döden och har en önskan: Han vill ta sig till Månen. Man går baklänges genom hans liv, ett överlag lyckligt liv med ett tragiskt slut. Det är ett effektivt berättargrepp, som fungerar bra.

Speltid: Ungefär 4 timmar. Riktigt bra spel.

Jag har också gett mig in i Wasteland 2 i ett par timmar.
Spelet är tämligen brutalt. Jag klarade mig hyfsat, men börjar få ont om medikits och självklart springer jag då rakt in i en strid - Doooomed! :o

Allt räknas ner - ammunition, medkits, piller, vatten... Vilket inte är så farligt om man kan fylla på, men saker är dyra och de resurser man har är ganska små. Möjligen skulle jag gank:at några banditer innan jag gav mig på växtmonster. Blah. Då hade jag ändå ett övertag genom att (tillfälligt?) rekrytera en (ooptad men välrundad) level 13-karaktär.

Jag är lite kluven. Gillar man stora spel så är det här nog väldigt bra. Jag gillar det, det påminner om gamla Fallout (förstås) - men jag vet inte ifall jag har orken att plöja igenom så här pass stora spel längre.

Jag har också börjat på The Dream Machine men kan tyvärr inte ge ett betyg på spelet - det har kraschat två gånger inom 20 minuter, på två olika ställen. Kan vara bra, kan vara pannkaka. Lutar åt det tidigare.

krank

Jag har plågat mig igenom 66 minuter av Binary Domain.

Man spelar en gräsligt sexistisk dude-bro och hans hyfsat tama rasistiska karikatyr, som skickats in av en internationell organisation för att stoppa en ond japan som skapat robotar som ser ut som människor och skickat in dem i USA. "De bor mitt bland oss, den här vi hittade nu fick green card för 30 år sen". Inte alls xenofobiskt.

Nå; estetiken är blaskig och extremt oinspirerad; sällan har framtiden varit så "meh". Och då gillar jag robotar och regnblaskig action, mind you.

Det finns ett par intressanta grepp, som röststyrning som vägrade funka med min webcams mikrofon. Jag har hört att den biten funkar bra. Jag har också hört att det ska bli svårt senare, vilket väl är bra för de som gillar svåra spel. Robotarna man skjuter reagerar lite olika beroende på om man skjuter av huvud, armar, ben etc. Synd att siktningen är så inexakt bara. Jag spelade med X-boxhandkontroll och spelet saknar autoaim vilket gör att det blev väldigt svårt att göra något alls.

Kontrollerna vara ologiska, inkonsekventa och kontextuella. Ibland var A "hoppa över det du har framför dig", ibland vad det B. A för att använda stegar, gömma sig bakom skydd, hoppa fram från bakom skydd och springa (see how that might go wrong?). B för att aktivera saker, men också för att hoppa upp på... en del... saker. Jag gjorde fel ganska ofta.

Jag tror att de nya elementen - röststyrningen, robotarna som gick sönder steg för steg - hade funkat bättre i en FPS styrd med mus och tangentbord, och kanske med en mer inspirerad design.

slanfan

Hero
Jag köpte Black Stories på en bokhandel.

Det är ungefär ett detektivspel, i form av ett kortspel.
En spelare är gåtmästare och läser upp ett mysterium från ett spelkort, typ: "En kvinna bjuder en man på en måltid, kort därefter är båda döda. Varför?"

Sedan får spelarna tillsammans ställa "ja och nej" frågor och med dessas hjälp försöka reda ut vad det är som har hänt eller lett fram till situationen.

Jag och min sambo spelade i en dryg timme. Nu är hon sur och jag är road. Det var hyfsat svårt, snudd på riktigt svårt.

Helt klart värt 99 kr. Men det är en engångsartikel. När spelets 50 kort är spelade så är ju alla mysterium lösta.