Nekromanti Speltimmen v51

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

KamiFisk

Hero
Har spelat World of Diving.
Spelet är lite som att meditera fruktansvärt avslappnande och mysigt.
Går att spela både i online och singelplayer läge.
Det handlar kort och gott om att utforska områden under vatten.
Tror dock det måste finnas ett intresse av dykning för att kunna uppskatta det helt och hållet. 4/5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelade 61 minuter av Bionic Commando, alltså remaken gjord av svenska Grin. Jag gillar ju Grin, och sörjer att de gick under så snöpligt.

Nå; BC är en tredjepersons-shooter där man kan svinga sig i sin bioniska arm. Miljön är en stad som någon droppat en fet bomb på, så det är lite postapokalyps över det hela. Fienderna är nån terrorgrupp.

Jag tyckte nog om det här. Det finns en del kontrollproblem (svingandet känns aldrig riktigt organiskt) men grafiken och den estetiska biten tycker jag funkar riktigt bra. Jag gillar också att de byggt lite story kring cybernetiska soldater och att man börjar spelet utan den bioniska armen. Jag gillar också att det blir en del "utforsknings-svingande", att man efter ett tag kan svinga runt och utforska och försöka få tag på collectibles och så.

Det är inte speciellt sandboxigt, så den som letar efter ett nytt Prototype kommer att bli besviken. Det är fasta banor, som man klarar en efter en. För mig funkar det, men jag vet att en del inte uppskattar den sortens styrning.

Rhodryn

Hero
Mmm... Bionic Commando... orginalet på NES äger! Det var mitt favorit NES spel. Den version som du spelade tyckte jag var ok... men jag föredrar faktiskt Grins remake av det gamla, den som dom kallar "Bionic Commando Rearmed".

BCR spelar som det gamla, men ser mycket bättre ut (så klart), den har en 2.5D typ av look, så ett 2D spel som ser 3D ut. Och musiken är riktigt bra också. Det är en annan Svensk (från Grin är jag rätt säker på) som fick chans att uppdatera den gamla musiken till spelet, Simon Viklund (har arbetat med Payday 2 också tydligen), och jag personligen tycker han gjorde ett mycket bra jobb med BCR (jag gillar ju orginal musiken också så klart). Dock så måste det sägas att spela spelet med mus och tangentbord är svårare än vad det antagligen är med en spelkontroll... det är dock inte omöjligt, och det krävs bara lite träning ju, jag själv klarade BCR åtminstone en gång med tangentbord ju. :)

Fatshark fick göra en uppföljare till spelet också benämnt "Bionic Commando Rearmed 2", men den finns inte på PC dock (vad jag vet i alla fall), utan bara på konsol, PS3 och XBox 360 ser det ut som.

Jag rekommenderar både orginalet på NES (om du har tillgång till det), och remaken BCR. BCR2 har jag ingen aning om det är bra eller inte.

BC NES:

BCR:

BC NES - Main Theme:

BCR - Main Theme:

Machinae Supremacy - Bionic Commando

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat igenom Remember Me.

+Bra cyberpunkspel, intressant huvudperson, helt ok kontroller.
-Ganska lite av "spelets gimmick" (minnesediting), storyn haltar en del i slutet, strider kan vara dryga.

Gillar man cyberpunk är det här ett självklart spel. Det är bättre än t ex Ghost in the Shell Stand Alone Complex och Project Eden t ex - ungefär i nivå med Shadowrun Returns, imho. Mina irritationsmoment var trots allt mitt gnäll ganska få - de ser bara större ut när jag tar alla samtidigt.

Man spelar Nilin, en huvudperson som fått sitt minne raderat (så lägligt) och som varit någon form av minnespirat. Vi har hamnat i en Cyberpunkframtid, 2080-talet, och klimatförändring och några krig har sabbat en del för mänskligheten så att man kan ha kåkstäder i Paris och ett amerikanskt sjuksystem. Storföretaget styr allt, fast egentligen inte, utan har privata säkerhetsstyrkor som ränner runt (och en avsaknad av polis, ofc). I det här universumet kan en del sno folks minnen och få deras kunskap - inte, förvånansvärt nog, kopiera dem. Nilin kan remixa folks minnen, vilket ska vara en unik förmåga. Men ändå, folk har minnen som vilken galning som helst kan sabba om de kommer nära nog och verkar vara dåliga med hela säkerhets-/backup-/kopieringsbiten. Maybe not install wifi on your memory next time, ok? Det är skitigt, det är mörkt, det är neon. Du är frihetskämpen med tveksam moral. Det är klassisk cyberpunk med modern estetik. Fight the power.

Gnällbiten: Striderna var ok, men spelets combosystem kändes tämligen meningslöst. Problemet är att det tar en evighet att sänka en motståndare med vanliga attacker, så jag ägnar tid åt att ladda upp specialare - och jag kan oavsett inte använda de långa attackkedjorna som gör mer skada/laddar upp attackerna mer för då blir jag träffad av en annan fiende eller undviker och får börja om kedjan igen. Förmågan att redigera minnen är cool, men har en del irriterande bitar med kontrollen (varför spolar jag fram och tillbaka, och väljer bit att redigera, och skiftar mellan flera samtidiga med _samma spak_?). Sist men inte minst är att spelet har ett par Quicktime Events. Dessa är inte de värsta jag sett, men de används så pass sällan, matchar knappt vad huvudpersonen gör och tillför ingenting. När QTE funkar så behöver de vara mer genomtänkt införda - till och med God of War, där det funkade, hade en del sekvenser som bara var ren frustration (striden mot Zeus i II t ex). Sedan var slutet ganska oväntat, när det konsekvent sagts i spelet i övrigt att enbart några få kriminella och ett specifikt fängelsesystem pysslade med det som blev en stor grej plötsligt. Antingen så blev de stressade mot slutet eller så dolde de sina hints ganska väl. Det och annan fridge logic gör den sista biten lite svårt att svälja för mig. Det finns också lite problem med att de kört på lite väl med narrativ inavel - "allting" man stöter på hänger ihop med det man sysslar med. Världen är liten, men lite fler lösa trådar hade varit okej och fått världen att verka mer realistisk.

Helt ok spel, snygg estetik och cyberpunkkänsla. Vid några tillfällen trasslade spelet med att hacka (ladda d v s) men överlag flöt det på. Tog mig ungefär 11 timmar, men kändes lagom långt.