Nekromanti Speltimmen v52

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Jag sitter ju mest hemma och väntar på att bli friskare och att dygnet ska ta slut nångång, så jag spelade 76 minuter av Brütal Legend.

Det handlar om en muskulös roadie som är väldigt metal. När han dör transporteras han av en metalgud till en alternativ metalvärld. Som är väldigt, väldigt metal. Dödskallar, krom, lätta postapokalyptiska drag... Tag alla over-the-top-omslag till hårdrocksskivor och kör dem i en mixer, i princip.

Krydda med lite riktig metalmusik och gästinhopp från riktiga metalgurus och, tja, det blir väldigt metal. Samtidigt mycket "tongue in cheek". Roadien spelas av Jack Black, ovh spelet är designat av Tim Schafer, så ni som vet vilka det är kan ju tänka er vilken sorts stämning det blir. Jag tänker mig att den som faktiskt är ett metalhead som tar metal på djupaste allvar känner lite som raggare gör inför Ronny & Ragge: Å ena sidan är det en drift med dem, å andra sidan är det en drift med dem.

Mekaniskt och grafiskt har jag inget att invända ännu så länge. Det är lite god of war, lite hyfsade bilsekvenser, lite lätt rts-light eller kanske snarare squad-based tactics light. Hittills har det funkat rätt bra.

Jag blir dock ganska snabbt mätt på den enorma machograbbigheten som följer med hela metalgrejen. Det är damsels in distress, flåsig grabbhumor om att nu ska roadien minsann visa den här tjejen vad "french kissing" är, women in refridgerators... Hela skalan. Och det bara under den första timmen. Det är möjligt att det blir bättre sen, men nånstans känns det som att det tyvärr kommer med territoriet: ska man göra ett överdrivet metalspel och inte är väldigt, väldigt noga med att gå emot könsnormerna så blir det pretty much precis såhär.

Men ja, helt okej spel.

krank

Jag och kamraten coop:ade oss igenom nästan hela Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time. Jag gav honom USB-handkontroller med NES- och SNES-utförande i julklapp nämligen. Jag spelade på 360-handkontroll.

Det är ett roligt spel, mest för att det går så snabbt att spela igenom. Banorna är varierande men fienderna ganska enahanda även om de byter vapen då och då. För den som missat det så är alltså TMNTIV:TIT ett beatemupspel där man antar rollen av en eller flera muterade ninjasköldpaddor som under spelets story reser i tiden för att... komma åt en superskurk som heter Shredder för att... hans kompanjon Krang (en stor hjärna som bor i en robotkropp)... stulit frihetsgudinnan. Vad de skulle med frihetsgudinnan att göra eller hur tidsresandet kommer in i bilden framgår inte riktigt. Såhär i efterhand börjar jag fundera på om det kan vara så att Krank samlade berömda byggnadsverk till sitt hem i dimension X eller nåt.

Men hursomhelst, va. Spelet är roligt även om kontrollerna ter sig lite random (ingen vet hur man kastar fotsoldater mot skärmen: ibland händer det bara, även när man tryckte samma knappar som nyss). Grafiken är charmig... Det är SNES, det är 1992.

Spoilers nedan.

Vi tog oss tillsammans till sista banan. Där dog jag, och min kompanjon fick åka ensam tillbaks till teknodromen och 90-talet, där han fick storpisk av super-duper-shredder-slutbossen. Då fuskade vi: efter att ha misslyckats med att använda konamikoden (som enligt olika sidor på nätet ska funka för att ge fler liv, och en variation av den ska tillåta banval) så letade jag rätt på Game Genie-koder som lät oss slåss mot slutbossen tillsammans utan att spela igenom resten av spelet. Vi spöade honom. Då gick fusket sönder och man fick inte se slutanimationen.

Så jag fuskade så vi fick se slutanimationen också. Och sen när vi ändå höll på kollade vi på den man får se om man spöar spelet på Hard också. Det här är nämligen gamla skolans spel, där bara de som spelar på Hard får se det riktiga slutet där frihetsgudinnan lämnas tillbaks...

KamiFisk

Hero
Den här veckan har mest bestått av att spela Spintires.
Ett trucker spel som simulerar hur det är att köra tunga ryska lastbilar i lerig terräng.
Spelet är överlag ganska underhållande särskilt i coop där man får dra upp sina polare med winchen efter att de försökt sig på dumheter.
Ler fysiken är faktiskt väldigt imponerande och lastbilarna kan verkligen gräva ner sig i terrängen.
Tyvärr saknas det saker att göra i övrigt, man kan låsa upp kartor och hitta lastbilar samt lasta lite timmer. Detta gör att spelets underhållningsvärde sinar när man utforskat alla kartor.

Betyg:
Om utvecklarna får till lite saker att göra i spelet kan det bli riktigt rolig.

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat lite blandat. Först ut: Endless Legend.

En helt okej Civ V-klon i fantasymiljö med lite annorlunda UI och med lite extra grejer (man t ex kan customiza sina tillgängliga enheter så de blir hårdare, men samtidigt dyrare att tillverka). Inte lika gjutet som Civ V spelmässigt, men så här långt känns det ganska bra. Jag fick så klart pisk första gången ut (som science-gubbarna Vaulters), men det var helt mitt eget fel eftersom jag inte tog hand om närliggande minion-/barbarbyar tidigare. Min lillebror provade undergångskulten och märkte att det var en mindre bra idé att smiska byar när han kunde konverterat dem direkt. Nästa gång kanske jag testar de infekterande insekterna (fantasy-Borg?) och ser hur de funkar, men jag gillar Vault och Science!

I korthet: Kul, fantasy-variant av Civ V typ. Lite Master of Magic-vibbar.

Planetary Annihilation. Jag är lite kluven vad gäller detta spel. Det känns som att det potentiellt kan vara rätt solitt i multiplayer, men kampanjen är en crapshoot. Första gången så var det fullt med tomma system där jag fick lite halvdana prylar, sedan hamnade jag i en strid där det gick åt skogen. Andra gången späkade jag två fiender i rad med lätthet, sedan fick jag en flerplanetbana med knappt någonting över basic prylar till försvar, medan den andre hade försvarssatelliter och andra saker jag inte ens påträffat än. Tog två planeter, AIn kom efteråt och invaderade, jag råkade få min commander sprängd, förlust. Inte helt säker på bästa strategierna än.

I korthet: Kan vara kul, kan vara sådär. Osäker. Har haft det motigt med att vinna så fort mer än en planet varit involverad.

Rhodryn

Hero
En annan bra beskrivning på vad Endless Legend är, är att det är en kombination av Civilization spel och Heroes (of Might and Magic) spel. Vissa artiklar som jag har läst har till och med sagt att det snarare är ett Heroes spel med element av Civilization spel, än tvärsom. Och till viss del kan jag hålla med dom.

Alla striderna i spelet är som Heroes... och även ens hjältar (och stridsenheter) är mer som dom är i Heroes. Medan "nationes/stads byggandet" är mer som Civilization.