Nekromanti Speltimmen v6 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Eksem

Champion
Mer Uncharted 3! Så. Jävla. Bra!

Allt är häftigt, hela tiden. Man jagar folk genom myllrande exostiska städer, klättrar runt på skeppskyrkogprdar, hoppar på flygplan under start, löser pussel i underjorden och utforskar tempel i djungler och fan vet allt. Inramat av skitbra dialog som leveres utsökt. Nämnde jag konspirationer och kulter förresten?

10/10 - Amazing

krank

Jag har just spelat Max Payne i nästan två timmar. Det får nog anses vara ett gott betyg.

Här är lite screenshots. På mina 114 minuter hann jag bli klar med hotellet, typ.

Spelet är nåtslags noir-grej med mellansekvenser som kombinerar halvfult omgjorda foton med snyggt målade(?) bakgrunder till nåtslags serietidningsstuk. Det är mörkt och skitigt och funkar rätt bra. I själva spelet är man Max Payne, en snut som förlorat sin familj till knarkare och nu varit undercover för att hitta knarkbossen. Han blir avslöjad, och måste nu springa runt och skjuta folk. Mekaniken är ganska traditionell tredjepersons-action anno 2000, alltså ingen autoaim, inga context-sensitive actions och så vidare. Däremot finns bullet time man kan kontrollera och göra såna där snygga Matrix-hopp med och så, samt bullet cam för sniper rifle. Helt okej gjort får man väl säga.

Grafiskt är det blockigt och lågpolygonskt, men liksom med Fahrenheit och andra spel så har det åldrats rätt bra tack vare atmosfär och känsla i texturer och så. Det hjälper nog att man faktiskt kan köra i HD-upplösning.

En annan sak som gör att det känns 2000 är det här med interaktivitet. Det var jävligt coolt ungefär då att ha t.ex. småsaker som ändrades på men som inte påverkade gameplay -- tv-apparater man kan slå av eller på eller skjuta sönder t.ex. Rutor som kan krossas. Men teknologin räckte inte riktigt för riktiga destructive environments, så det känns lite märkligt när ens hagelbrakare kan skjuta sänder vissa trädörrar men inte andra -- och ens handgranater är inte tillräckliga för att blåsa sönder en tvättmaskin eller en halvtrasig vägg eller ens en plywoodskiva.

Storyn är lite trist, men det tycker ju jag mest för att typ alla stories som inte har några inslag av fantastik är tråkiga. De har tagit den tråkiga delen av Punishers backstory, kombinerat med lite trist maffiagrejs och lagt på snygga Matrixeffekter. Jaja, det kanske kommer något coolt senare, den här V-trogen verkar ju ball ändå.

Så... För att vara ett spel jag spelar 14 år för sent så får jag säga att jag är rätt nöjd med min upplevelse. Trots att jag var tvungen att kolla på en walkthrough för att räkna ut hur fan man tog sig ut från hotellet (jag fattade inte att man skulle skjuta på den där grejen så den ramlar genom golvet)

SteamHour-stats efter detta spel:

Total # of games: 624
Games with a total of 60+ minutes playtime: 141 (22.60%)
Games with a total of 1-59 minutes playtime: 146 (23.40%)
Games with 0 minutes of playtime: 337 (54.01%)

Jag ska nog se till att plocka något av de där "nästan 60min"-spelen också.

krank

Jag har spelat lite över en timme, totalt, av Cart Life. Varav typ tio minuter idag.

Hemsida, med trailer och grejer: http://www.richardhofmeier.com/cartlife/

I Cart Life spelar man en helt vanlig person som försöker överleva i en helt vanlig stad. Man börjar med att välja mellan en immigrerad tidningsförsäljare, en morsa som vill tjäna nog för att kunna anses kapabel att ta hand om sin unge, och en snubbe som tänker försöka överleva genom att sälja bagels i ett stånd.

Gameplay går ut på att försöka räkna ut hur "livet" egentligen funkar. Lära sig var man köper saker, hur det funkar när man betalar hyra, hur man säljer saker och får en pytte-ekonomi att funka samtidigt som man brottas med depression och annat som sliter ner en i vardagen.

Grafiken är primitiv men effektiv och det finns en genomgående estetisk tanke som jag gillar. Musiken är fucking awesome, men det blir det ju när man använder grejer från Pocketmaster. Det var förresten det här spelet som fick mig att börja gilla dem, och nu är jag helt såld.

Jag vet inte om det här är spelet för mig, riktigt. Jag känner att det aktiverar min fullt realistiska IRL-ångest över att göra fel val i livet, inte hitta dit jag ska, och överhuvudtaget inte vara en fungerande vuxen.

Vilket kanske är meningen.

Anchorman

Swashbuckler
Köpte Tomb Raider(den senaste) på Square Enix rean på Steam.

Jag har inte klarat det än men har kört 6 timmar, och jävlar vilka bra 6 timmar det har varit. Detta spelet rekommenderas varmt! Action, pussellösning, mysterier och grymma karaktärer. Att sneaka med bågen är extremt kul. Lara Croft är en extremt bra karaktär med skön engelsk dialekt, hon är verkligen inte en typiskt actionhjälte och just därför blir hon så intressant.

Köp det nu!

krank

Jag har spelat upp mig till 93 minuter av Murdered: Soul Suspect.

Man spelar en före detta kriminell tryp som blivit snut, och som dödas när han undersöker en seriemördare. För att kunna gå vidare till den "andra sidan" och återförenas med sin döda fru måste man nu lösa sitt mord. Det gör man genom att gå runt, titta på saker, ta över folk och tjuvlyssna på dem, kolla deras anteckningar och läsa deras ytliga tankar.

Tyvärr vågade spelmakarna inte riktigt lita på att undersökning och utforskning skulle kunna hålla ett spel levande och intressant, så tyvärr finns det fiender också, demoner som man mest ska försöka undvika -- och i längden smyga på bakifrån för att exorcera.

Spelet är snyggt och helt OK överlag, men det hade klarat sig bättre utan demonerna.