Nekromanti Speltimmen v7 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Mina "stats" på SteamHour är nu:

Total # of games: 631
Total number of minutes played: 34437
Games with a total of 60+ minutes playtime: 146 (23.14%)
Games with a total of 1-59 minutes playtime: 144 (22.82%)
Games with 0 minutes of playtime: 341 (54.04%)

Det ser alltså ut som att jag skaffat flera spel sedan senast. Det är inte sant. Jag har bara skaffat ett. Däremot har jag uppdaterat SteamHour så att även gratisspel där man har 1+ minuters speltid räknas med (om jag fattat Steams api rätt). Därför är ovanstående inte helt jämförbart med föregående veckas data.

(Däremot verkar en del spel räknas som inte borde, t.ex. såna man tillfälligt har att spela... Jag fortsätter utvecklingsarbetet.)

Jag tänker försöka spela en timme Max Payne 2 samt 34 minuter av Crysis, för att på så vis "ursäkta" mitt köp av Memento Mori 2.

krank

Sagt och gjort. Jag har spelat 64 minuter av Max Payne 2: The Fall of Max Payne.

Det är ett riktigt intressant spel. Jag känner dock att jag skulle vilja spela igenom ettan innan jag återkommer till det; det känns som att jag missat en del.

Nå; det är snyggare och smidigare och har ungefär samma kontroller som Max Payne 1. Mushjulet funkar fortfarande inte. Det är lite snabbare bullet time, man får inte lika stor fördel.

Jag gillar de berättartekniska knepen med hopp mellan olika delar av tidslinjen. Och jag gillade den korta drömsekvensen jag just såg rätt mycket.

krank

Enligt Steam har jag nu spelat Crysis i 80 minuter. Jag vet dock att jag max spelat det i kanske 45-50, men så får det väl vara. Resten av tiden har gått åt till att titta på intron som inte kan skippas första gången man startar spelet efter installation (och jag har testat spelet vid flera tillfällen och avinstallerat mellan). Och fippla med inställningar. Crysis har nämligen knappar över halva tangentbordet; samtidigt känner den inte av alla mina musknappar så jag fick bygga en profil till min gamingmus som fick en massa av mina musknappar att agera tangentbordsknappar...

Till slut blev jag dock nöjd, och det blev fullt spelbart när saker som binoculars och night vision och sånt låg på musen istf tangentbordet.

Det här är alltså ett tech demo för CryEngine, och eftersom det är svårt att göra djungler så har spelmakarna gjort så att hela spelet utspelar sig i en djungel. För att visa hur ball deras motor är. Synd att djungler är typ den tråkigaste miljön som finns. Crysis 2 verkar ballare där, men det har jag på Origin, inte Steam, så det blir nog inget spelande av det just nu iaf.

Jag är sugdålig på first person shooters, framför allt sådana där man förväntas jonglera knappar och tänka taktiskt. Jag gillar typ Quake och Painkiller. Få knappar att hålla reda på. Här får jag rätt bra med pisk av slemma nordkoreaner långt innan jag hinner stöta på något som faktiskt är coolt/svårt på riktigt.

Jarl

Hero
krank;n69861 said:
Det här är alltså ett tech demo för CryEngine, och eftersom det är svårt att göra djungler så har spelmakarna gjort så att hela spelet utspelar sig i en djungel. För att visa hur ball deras motor är. Synd att djungler är typ den tråkigaste miljön som finns. Crysis 2 verkar ballare där, men det har jag på Origin, inte Steam, så det blir nog inget spelande av det just nu iaf.
Tycker du är lite orättvis. Det är ett helt ok spel som står på egna ben, inte mer tech demo än något annat egentligen. Man behöver inte hålla reda på så mycket mer än "cloak" heller ;)
Crysis 2 är i stadsmiljö (med en del vegetation), men dock ett betydligt tristare spel (med ännu fler saker att hålla reda på).

Jocke

Man med skägg
Jarl;n69931 said:
Crysis 2 är i stadsmiljö (med en del vegetation), men dock ett betydligt tristare spel (med ännu fler saker att hålla reda på).
Crysis 2 kan var det enskilt tråkigaste spelet jag testat till xbox 360.

krank

Jarl;n69931 said:
Tycker du är lite orättvis. Det är ett helt ok spel som står på egna ben, inte mer tech demo än något annat egentligen. Man behöver inte hålla reda på så mycket mer än "cloak" heller ;)
Kanske är jag orättvis; jag blev mest frustrerad över kombinationen världens tråkigaste miljö plus en del tekniska bekymmer plus en massa knappar att hålla reda på...

krank

Jag har, efter att ha bråkat med den värdelösa "Rockstar Social Club" i en kvart, spelat c:a 50 minuter av Max Payne 3. Steam säger totalt 68 minuter, så vi säger det.

Det här var verkligen horribelt. Det där med "Social Club" alltså. SJUKT kasst implementerat. Det är alltså nåtslags typ wannabe-steam/socialt nätverk/whatever som Rockstar av nån anledning tyckt varit en bra idé. Vad jag kan se går det inte att skapa sitt konto i spelet, men spelet vägrar starta om man inte har ett konto och loggar in med det. Faktum är att c:a 50% av gångerna jag loggade in fick jag bara en laddningsskärm, det dök inte ens upp en inloggningsruta...

Men okej, spelet då: Det är snyggt och ganska coolt, men det är lite deprimerande att Rockstar kände behovet av att förvandla Max Payne till ännu en cover-based shooter. En med inte-helt-idealiska-kontroller dessutom. De känns klumpiga och sega.

Storyn: Av någon anledning är Max numera en nedsupen och trasig livvakt i sydamerika, vars grepp om verkligheten och livet är på väg att gå åt helvete. Nån skum grupp försöker kidnappa kvinnorna i familjen han ska skydda. Skönt för Max, för då får han panga lite skurkar, vilket han tydligen fortfarande är rätt vass på.

Såatte... I dunno. Jag var inte så investerad i Max Payne-franchisen att jag bryr mig så mycket om ändringarna, och jag gillar den grafiska stilen samt att man spelar ett trasigt fyllo.

Jocke

Man med skägg
Jag gick tillbaka till Diablo 3 nu när Season 2 började (seasons är alltså en extra grej, jämförbar med tex Ladders i Path of Exile, där alla skapar nya gubbar och börjar om på ruta ett).
Jag har kört ett åtskilligt antal timmar tidigare, men tog tillfället i akt att spela Munken som jag inte prövat tidigare. Plötsligt var min helg slut och min munk ganska nära maxlevel. Nu sitter jag här på jobbet och undra lite vart min helg tog vägen...

Det var rätt kul, tor jag. Jag började spela igenom spelet på hard, vilket är lagom för en ny gubbe, om man inte vill ha något motstånd någonstans i spelet (jag undrar vad man har normal till). Fast jag spelade ett "öppet" spel, där vem som helst kunde hoppa in så hände detta ungefär tjugo minuter av mitt spelande.

Meningen med att vara munk är att man kan slå ihjäl fienderna med nån slags stor klocka Vilket, de första hundra gångerna jag tryckte på knappen gjorde mig direkt glad. Det är fortfarande rätt kul, nu efter en helg.

Det är ett oändligt mycket bättre spel än det var vid släpp, jag spelade inte supermycket när tillägget kom, så jag vet inte om det är bättre eller sämre nu.

Jag har inte gått över till adventure mode ännu, men jag mins det som ganska meningslöst innan gubben blev tillräckligt stark för att börja rift:a med andra spelare.

Jag hade egentligen planderat att spel Evolve hela helgen, men efter som jag inte kom på om det var bäst att köpa till ps 4 (mindre krångel, jag vet att min hårdvara hemma duger osv) och pc (mus och tangentbord) så fick jag en mycket billigare spelhelg. Alltid något.