Nekromanti Speltimmen v7 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

(Betygsystemet är inte inom spoilertaggar från och med denna vecka. Varför? För att göra det lättare att copy-paste:a trådstarten varje vecka, såklart. Duh.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har spelat klart


Kommer ni ihåg de gamla arkadspelen? Kombinera det med lite Ps1-val på estetiken och gör en third person cover-shooter av det. Lägg sedan på jetpacks så att man kan flyga runt banan, och ett adrenalinsystem så att man kan sakta ner tiden. Resultatet blir som Vanquish.

I en nära framtid så har Rysslands regering störtats av en kupp, och den nya diktatorn inleder raskt ett anfall på USA genom att mikrovåga San Francisco med en rymdkolonis laser. Sam skickas med den vanliga armen i en DARPA-prototyp-rustning för att återerövra kolonin från horder av ryska robotar av alla möjliga storlekar och former.



Det är ganska roligt, och trevligt att flyga fram och tillbaka i högoktanig action.

Det finns ett par brister - det här är en PC-port av ett PS3/XBOX360-spel, och vissa buggar finns - på Normal dyker ibland instakill-attacker upp som bara ska finnas på Hard som är rätt trista och sabbar flödet, jag lyckades gå genom golvet, ett område laddades inte eftersom jag var framför resten av trupperna - utöver instadeath-attackerna (som tyvärr blir fler senare i spelet) så är det mindre grejer.

Mätaren kändes också extremt kort, och tyvärr använder adrenalinkicken och jetpacken samma mätare, vilket motverkar spelets höga flöde. Jag har hört att det är värre på PC eftersom skada och mätarens användning är bunden till FPS - inte lysande, även om en patch påstås ha fixat det. Det finns alltså en chans att det här är mycket bättre på PS3 och XBOX360, där den högoktaniga actionen blir i längre stötar och inte får plötslig soppatorsk så att man får vänta i en mindre evighet på att få tillbaka sitt bränsle.

Gillar man höghastighetsaction är det här riktigt bra. Storyn är ganska dum, men det är snyggt och kul.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag har spelat ihop 60 minuter av Giga Wrecker.

Det har ett gäng saker jag borde tycka om:
- En lagom skruvad anime-story
- Metroidvania-utforskningsgrejs
- Lite pussel-platformer-mekanik

Tyvärr så är det här istället för mig ett spel som får mig att känna att jag nog egentligen inte borde göra några egna datorspel, för det finns en risk att något sådant här skulle bli resultatet. Och det är nästan helt och hållet estetikens fel.

Det stora problemet är att bakgrunderna ser ut att vara målade i såndär concept art-stil, med breda penseldrag - och huvudpersonen och en del annat ser ut att vara ritat i betydligt större detalj. Miljön och karaktärer matchar inte stilmässigt, helt enkelt. Det går dessutom inte att ta en karaktär som är ritad för att uppta hela skärmen och sen bara skala ner den till liten platformer-hjältestorlek. Det blir för plottrigt, och har man inte riktigt bra antialiasing så får man dessutom fula kanter. Vilket bara understryker hur lite karaktären passar in i miljön.

Kontrollerna är väl helt OK, men delar av fysikmotorn gör mig frustrerad - saker ramlar genom golv eller studsar konstigt. Sånt är mycket svårt att ha överseende med i ett pusselplattformsspel som bygger sin mekanik på fysikgrejer...

Menuset är... Tja, det är ganska dåligt. Och då menar jag inte bara att det känns som ett dåligt översatt manus, utan som att det är ett dåligt manus som sedan blivit dåligt översatt från japanska.

Nej, det här spelet ville jag gilla, och i allmänhet gillar jag de saker det försöker göra väldigt mycket, men det här föll bara platt för mig.

BETYG: 80
 
Top