Nekromanti Speltimmen v8 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite drygt en timme av ett mäktigt space opera-spel som spelas i tredjeperson, låter en varva fordon med springande och avstånd med närstrid och som har viktiga val som görs och påverkar resten av historien. Spelet har röstskådespeleri som varierar mellan helt OK och bra, och har bland annat stora befolkade områden i början där man kan gå runt och lyssna på vanligt folks konversationer.

Om jag hade menat Mass Effect så hade jag skrivit det; jag har spelat Advent Rising. När det kom föregicks det av en massiv PR-kampanj, men det floppade hårt och den tänkta trilogin lades i runda arkivet. Trist - manuset skrevs av Orson Scott Card (som är en jävla idiot men skriver bra scifi) och jag hade gärna sett fortsättningen.

Spelet handlar om Ethan, som tillsammans med sin bror ska vara med i den första diplomatiska delegationen till ett megastort utomjordiskt rymdskepp som nyligen dök upp. Sen går allt lite snett, men jag tänker inte berätta hur. För en mycket stor del av behållningen i det här spelet är storyns vändningar.

Hursomhelst; det här är typ Mass Effect fast några år för tidigt. Och mer gult än blått. Det är story, karaktärer, action i en rätt schysst smet. Jag spelade igenom det till original-Xbox en gång i tiden, och det slutar tyvärr med en cliffhanger... Men gillar man rymdopera och kan stå ut med aningen wonky kontroller så är det här spelet ett måste.

Wonky kontroller? Jo, alltså... På X-boxen så markerar man fiender att sikta på genom att sprätta den ena analoga spaken i den önskade fiendens riktning. Det var ett system som funkade förvånansvärt väl. Tyvärr är PC-porten lika gammal som X-boxspelet och det här med att koppla in standardiserade handkontroller till PC var inte riktigt en grej än. Resultatet är ganska knöliga PC-kontroller. Jag rekommenderar egentligen att man spelar på X-box istället. Men ok, det här duger.

http://www.miketyndall.com/setz/Advent Revising/Om man ska spela på modern burk rekommenderar jag Advent Revising, som är en fan-patch som lägger in filmer som tydligen saknades i PC-porten och som dessutom fixar en del issues med widescreen och sånt.

BETYG: 90

Vimes

Sillkung
I helgen ska jag spela klart Quake 1 hade jag tänkt. Vi får se hur det går!

Vimes

Sillkung
Vimes;n160248 said:
I helgen ska jag spela klart Quake 1 hade jag tänkt. Vi får se hur det går!

Uppdatering: är tre banor in i tredje episoden av fyra. Jag hatar fiends, de är utan tvekan de monster jag har mest problem med. Quake är ju precis lika bra som jag minns det. Det är flytigt, ösigt, trevlig bandesign, kul fiender och med lagomt snabbt stegrande svårighetsgrad. Vi får se om jag hinner telefragga Shaub-Niggurath innan måndag.

Vimes

Sillkung
Uppdatering igen: är klar med tredje episoden nu. Hitintills tycker jag att tredje har roligast bandesign.

Vimes

Sillkung
Vimes;n161094 said:
Uppdatering igen: är klar med tredje episoden nu. Hitintills tycker jag att tredje har roligast bandesign.
Ytterligare en uppdatering: började köra The Elder World (episod 4) nu, röjde ut första banan (kloaksystemsbanan) ganska enkelt men sen tog det tvärstopp på andra. Vores och Chamblers när man bara fått nailgun och dubbelhagel? Dra en gräns! Får ge mig i kast med Shaub-Nigguraths horder senare tror jag.