Nekromanti Speltimmen v8 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker* kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

* Jag har just nu svårt att hantera min tid på bra sätt och känner mig i allmänhet i behov av "nertid" och att minska saker som känns som jobb/krav. Speltimmen har gjort att jag spelat en hel del spel, men jag har de senaste veckorna fått allt svårare att pressa in en timme av ett ospelat spel. Och det gör att speltimmen kommit att kännas som jobb/krav. Så för att slippa lägga ner så gör jag såhär istället.

krank

Yay! Jag uppnår min svaga målsättning den här veckan!

Jag har spelat 63 minuter av Raiden IV: Overkill.

Det är en rätt snygg bullet hell shooter, och jag är inåthelvete dålig på bullet hell shooters. Det kanske är för att jag är gammal, men jag kan inte minnas att jag någon gång tidigare i livet haft den precision och de reflexer som krävs för att dels hålla reda på vad som händer på skärmen i stort, dels komma ihåg vilken del av skeppet det är som kan bli skadat, och dels väva en väg genom regnen av kulor.

Mot slutet av den här timmen hade jag dock nått den punkt där jag korta stunder kunde få känna hur det kändes. Dock bara när jag hade skeppet längst ner på skärmen och begränsade min förflyttning till enbart horisontell. Då kunde det i ett par sekunder i taget vara så att jag faktiskt lyckades hålla tungan rätt i mun och göra de minimala förflyttningar situationen krävde.

Men nä, det här är inte riktigt en genre för mig. Jag har ganska dåliga förutsättningar, och spelen ger mig inte tillräckligt mycket av det jag vill ha av spel. Även om Raiden IV som sagt är rätt snyggt så är det också ganska blodlöst och jag saknar givetvis en story.

Jag vet också för lite om vad som gör ett bra eller dåligt spel i den här genren, så egentligen är jag fel person att sätta betyg...

BETYG: 85. Jag återvänder nog inte till det här. Även om det antagligen inte är spelets fel egentligen.

krank

Egentligen hade jag tänkt påbörja en ny grej i Speltimmen; "Första intrycket". Just nu har jag inte ens startat 51.8% av spelen i mitt Steambibliotek... Så jag tänkte att jag ska börja köra 5-15 minuter av olika spel och skriva en kort rad om vilket första intryck de gav.

Olyckligtvis började jag med Metal Gear Solid V: Phantom Pain, där bara det i princip ickeinteraktiva introt tar typ en halvtimme, och där en hel timme uppenbarligen inte räcker för att komma in i själva spelet. Så jag spelade upp till 68 minuter innan jag slutligen stängde av.

MGSVPP är, tja, det är MGS och det är gjort av Hideo Kojima, så det är inte superförvånande att antalet cutscenes är många eller att de är långa. Eller att spelet har en starkt cinematisk inramning. De vanliga elementen av stealth-action verkar finnas med, liksom de coola inslagen av övernaturliga förmågor som höjer MGS från en medioker stealth-military-shooter till något som faktiskt engagerar mig.

Ännu så länge är det här med andra ord väldigt mycket MGS.

Det är dessutom mycket snyggt. OK, hår och skägg och sådant är ganska fult, men allting annat... Framför allt rör sig allting på ett ganska naturligt sätt, och ljuddesignen hjälper till att få världen att kännas påtaglig och "verklig". Det märks att spelet har nåt år på nacken, men inte så det stör. Jävulskt snyggt som sagt, och välgjort. Hittills. Jag har ju bara sett delar av första banan ännu så länge...

Det finns ett prequelspel, Ground Zeroes, som jag nog ska spela innan jag fortsätter på det här. Men jag är väldigt sugen på att fortsätta. Om inte snart, så vid senare tillfälle.

Jag har hört att det här spelet ska vara mer open world än tidigare MGS-spel. Vi får se om jag tycker lika bra om de delarna som om de delar jag hann med på den här timmen, men just nu blir betyget:

BETYG: 90

krank

Also: Lite buggigt är det att man måste stänga av Nvidia Shadowplay, starta spelet, ställa in fullscreen, stänga av spelet och sedan köra igång Shadowplay igen ifall man vill köra MGSV med SP igång.