Nekromanti Speltimmen v9 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag var med och kickstartade Torment: Tides of Numenera. Det kändes som ett solitt val - en spirituell uppföljare till det enda gamla AD&D-CRPG-spelet jag faktiskt gillade (Planescape: Torment), och spelvärlden Numenera (som jag tycker verkar lite småcool).

Och... Tja, det är väl okej. Jag har spelat 62 minuter hittills. Det känns väldigt klassiskt på ett bra sätt om man ser till spelmekanik och så. Bakgrunderna är förrenderade och snygga, även om de har samma problem med bristande djupkänsla som de gamla klassiska Biowarespelen ibland kunde ha; det är inte helt lätt att se vad som ligger bakom vad. Och jag hittade åtminstone inget sätt att se alla hotspots på skärmen. Pixel hunting är något jag inte saknar från 90-talet.

Grundplotten är rätt intressant och jag skulle gärna se mer av den. Tyvärr har spelet också redan uppvisat saker jag inte är superförtjust i:
  • Val. Jag är inte intresserad av att göra val. Jag vill uppleva en berättelse, jag vill utmanas, men att göra val - framför allt permanenta sådana - ger mig mest buyer's remorse. Jag får inte ut något positivt av det. I det här fallet var det två companions, som man knappt hunnit lära känna, men som man förväntades välja mellan. Bah.
  • Konstigheter för konstigheternas skull. Det blir lätt överbelastat om precis varje skärm ska vara full av tusen jättekonstiga saker.
Men egentligen är väl ingen av dem någon jättestor deal heller.

I dunno. Det är ett okej spel. Jag kommer väl att fortsätta spela det någon dag, antar jag.

BETYG: 90-