Nekromanti Speltimmen v9 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här veckan släpptes Into the Breach. Jag köpte det i förmiddags, och sen skulle jag "bara spela en liten stund" och nu är det fyra timmar senare.

Med vissa spel känns det lite som om någon tittat i ens hjärna och kollat vad man ville ha, och därefter helt enkelt byggt det perfekta spelet. Observer var lite så för mig. Into the Breach är också ett. Jag vet inte hur länge jag kommer att spela det - det verkar lite begränsat, och bör gå att klara inom inte alltför lång tid - men just nu är det glorious.

Så. Vad är det som gör spelet så bra? Tja, vi kan väl lista några saker som det innehåller:
  • Mechas
  • Tidsresor
  • Postapokalyps
  • Skitsnygg pixelart
  • Turbaserad strid a' X-com, men begränsat till små skådeplatser så det nästan känns mer som schack.
  • Ingen random hit chance.
Så. Man spelar tidsresande mechapiloter som kämpar för att förhindra att jorden tas över av jättestora insektsmonster. Varje gång man får game over så rebootas tidslinjen och en av ens mechapiloter får åka tillbaks. Man har också med sig en del annat mellan vändorna - upplåsta piloter och lite sånt.

Man har sedan fyra öar plus ett "final mission" att ta hand om. På varje ö finns åtta regioner. Varje region utom den där man har sitt HQ behöver "befrias" genom att man har en strid där. När man befriat fyra regioner så låses de sista tre och ens HQ blir anfallet av en boss. Klara bossen så blir ön som helhet "avklarad". När man klarat två öar låses "final mission" upp.

Striderna är turbaserade a' X-com som sagt - man flyttar sina tre mechas, sen flyttar fienden sina monster och sen är det ny runda. Men eftersom det inte är någon slump inblandad slipper man "MEN VARFÖR I HELVETE MISSADE DU NÄR DU HAR 97% CHANS ATT TRÄFFA GUBBJÄVEL"-fenomenet som ju förtar en del av det roliga i de spelen. Här blir det som sagt mer som schack. Fast roligt, då, eftersom man har vapen och mechas och slåss mot insektsmonster och skaffar utrustning och nya vapen och uppgraderar sina piloter och grejer.

Så. Nån har tatt mycket av det jag tycker är roligt med X-com, slängt in tidsresor och mechas och renodlat gameplay. Litegrann som Halcyon 9 gjorde med 4X-genren, alltså.

Ännu så länge gillar jag verkligen det här spelet. Det är lite roguelite, så tanken är att livslängden mycket ska handla om att det är svårt och man dör och inte kan ladda tidigare sparfil, snarare än att spelet erbjuder nya grejer. Det är lite billigt; jag föredrar spel vars livslängd består av ny content. Det finns som sagt bara fyra öar och ett slutuppdrag; jag har inte klarat spelet ännu men jag börjar definitivt känna att det blir lite tjatigt med samma miljöer om och om igen.

Men det är OK. Alla spel måste inte vara 100 timmar långa. Jag misstänker att det kommer ta mig 15 timmar, max, att klara spelet på easy. Och om det inte finns några miljöer man måste spela på medium eller hard för att få se så kommer jag nog inte återvända till det när jag väl gjort det.

Men det är som sagt helt OK. Hellre att det är såhär än att det bara pågår i all oändlighet.

BETYG: 95

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat 15-20 timmar Final Fantasy IV den senaste tiden. Jag kör iOS versionen som är en port av DS versionen, alltså är den i nån slags slapp 3d i stället för pixlar. Det funkar helt okej. I de tre första spelen har serien växt fram och nu finns alla delar på plats.

Jag skulle säga att det här är det första FF spelet som känns som det jag tycker är FF, och då jämför jag nog mest med sjuan och åttan. Det finns en bra och tydlig story, som fortfarande handlar om ljuets (och mörkrets) kristaller men inte har det som sin stora grej. Det viktiga är hjältarna och deras egna berättelser.
Det finns betydligt fler hjältar än det ryms i din grupp men det är inte som i senare spel där du väljer vilka som ska vara med, i stället kommer och går de vid olika tillfällen. Nån ska iväg på sin egen quest, nån annan offrar sig för gruppen osv.
Det finns också massor av stats som inte bara är attack magic och defence att ta ställning till när man hittar ny gear.
Det är utan tvekan det bästa spelet i serien hittills.
4 av 5 (nästan 5 av 5)