<I>Jag har fått för mig att många rollspelstjejer är svarthåriga och väldigt seriösa vampire-spelare eller friformare och gärna lajvare.</I>
Med "seriösa" menar du inte händelsevis "hängivna"..?
Jag tänkte främst på bordsrollspelerskor; jag har knappt varit i nåt spelgäng genom åren där det inte funnits minst en, och de flesta har faktiskt betett sig på ett sätt som man skulle klassa som tämligen powergamigt om det hade kommit från en kille. Typ,
Den vackra och stolta krigarkvinnan som skoningslöst köttar motståndarna med sitt tvåhandsrunsvärd,
Den vackra alvmagikern med mystiskt förflutet, ständigt frustrerad över reglerna som inte låter henne komma åt de där ännu fetare magierna högre upp,
Den vackra och gåtfulla tjuven, alltid lika tystlåten som elegant, som försöker ignorera alla dåliga tärningsslag,
osv.
Alternativt gallskrikande Kultspelare, men såna lirar jag inte med. (-: Nog finns det väl "seriösa" kvinnliga rolltolkningsspelare också, men jag tror de främst drar iväg till lajvarna; åtminstone tycker jag det verkar som tanken på att sitta och rulla tärningar med ett gäng svettiga grabbar mest drar till sig tjejer av en viss sort... (-:
--
Åke